Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1952 ggr
Vizzla
1

Nosework - stressad hund?

Hej jag har börjat en kurs i nosework med Theo idag. Han är ju en stjärna på att nosa rätt på doften. Jag har dock ett problem och det är att han blir så ivrig att han gärna börjar bita, riva på lukten. Hur ska jag träna för att minska detta?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Sugar Mist
1

Dra undan lukten och belöna bara uppskattat sätt🙂

-

oh-la
1

Har du testat att flytta upp doftkällan på en stol eller liknande. Kommer källan upp från marken är det ibland svårare att markera källan så starkt. Min hund har tack och lov aldrig varit så på källan, men det är det vi utgått ifrån när vi kört. Hög doftkällan gör det svårare att agera fel. Det kan bli fel om man försöker dra bort hunden från källan eller påverka den att inte ge sig på källan. Risken är att det blir en negativ koppling. Har du testat att sätta en bit belöning vid källan? Alltså inte belöna från hand utan lägga ner hydrolatet och sätta en klick mjukost precis bredvid. Då får du en direkt belöning och hunden hinner inte bli utåtaggerande.

padfoot
1

Belöna innan han hinner börja bita och riva, alltså genast han hittar lukten.

Jag har gjort som #1 också - min hund kan börja använda tassen, speciellt när vi kör lådsök. Om han gör det belönar jag inte utan lyfter undan lådan ett kort ögonblick. När jag sedan lyfter fram den igen har jag varit supersnabb med att belöna när han bara nosat på den (och innan han hunnit börja använda tassen).  Och då har jag belönat massor - så att det inte blir som #2 säger, att det blir en negativ koppling av att belöningen först uteblev.

Hoppas du förstår min något yra förklaring. Har endast testat lådsök och rumsök själv.

oh-la
2

Man får passa sig med sega belöningar i början också så hunden inte börjar vända sig till föraren för belöning. Kan bli en annan jobbig egenskap att träna bort. Tyvärr blir lådorna, möbeltassarna eller vad man nu använder otroligt värdefulla, så det är väl inte helt ovanligt att hunden försöker äta den. Min hund sätter tassarna på fordonen under fordonssöke, och det får dom ju heller inte göra… Vi har alltid kört med upphöjda källor på hundar som vill gräva. Då blir det inte massa mecklande med källan och lättare att ge bra belöningar med fokus på källan. Leksaksbelöning har vi också använt en del för att belöna och sedan leda bort från källan.

Vizzla
0

Tack för alla tips!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf