Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 3395 ggr
Knottet
0

Rumsrenhet, kissar i sängen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har en snart 9 veckor gammal dansk svensk gårdshundsvalp som bott hos oss i ett par dagar. Tanken från början var att hon inte skulle få sova i sängen men det sprack efter ungefär en kvart första natten. ;) Det var krokodiltårar och jag är alldeles för blödig. Andra natten hos oss kissade Qvick i fotändan av sängen. Hon väckte mig efteråt men då var det som sagt redan för sent. Tog ut henne ändå som jag alltid gör när det hänt en olycka. Är noga med att rasta efter lek, mat, vila och lite däremellan. Ser oftast på henne när det är dags. Har inte hänt många olyckor och bajsa har hon redan förstått att det ska göras utomhus. Idag har Qvick kissat inne två gånger. Första gången var det på en handduk som hade hamnat på golvet och i sängen. Båda gångerna hade det gått ungefär en halvtimme sen hon hade kissat sist. Fick känslan av att hon egentligen inte var nödig utan bara var ett "infall" för att det var mjukt eller något. Har aldrig varit med om en hund som kissat på sin sovplats och jag vill inte ha henne i sängen om hon ska använda den som toalett. Har ni några tips och idéer? Bör jag spraya med något? Som den dsg Qvick är så älskar hon närhet. Följer en som en skugga och kryper upp i famnen så fort hon får möjlighet. Att inte låta henne sova med oss skulle nog göra henne väldigt ledsen. :/ Favoritplatsen är verkligen så nära som möjligt och under täcket. :) Vet att hon bara är 9 veckor och att man inte kan ha höga krav på en liten valp. Rumsrenheten kommer när den kommer. Men har som sagt aldrig varit med om att en hund har kissat på sin sovplats. Det förbryllar mig lite. Varför gör hon det? Första gången var nog ett misstag och det köper jag men andra nja.. Tacksam för alla möjliga råd och idéer då jag väldigt gärna vill fortsätta ha henne i sängen! Här är en bild på Qvick!

Ambrose
0

Eftersom ni har henne sovandes i sängen så kan det vara en idé att ta ut henne så hon får kissa på natten. När min tjej var valp så väckte hon mig på natten när hon behövde gå ut. Att de ska hålla sig under hela natten kan ibland vara att begära för mycket.
Visst hände det olyckor ändå på sovplatsen. Det får man räkna med, men det blir ju lite jobbigare eftersom ni har henne i sängen.

Jag hade försökt att göra rent var enda millimeter av sängen. Själv sprayade jag kissfläckar med ättika + vatten och sedan svabbade jag dem en gång med golvmedel. Det finns säkert något annat som är mer passande för att göra rent i sängen med.

Lägg plast elller papper under täcket i fotändan så att kisset inte går ned i madrassen. 

Ställ klockan så att ni kan ta ut henne i alla fall 2ggr per natt.

Eventuellt.. låt henne inte vara i sängen/soffan/liknande mjuka otvättbara ställen under dagen. Att hon kissar inne är ju inte hela världen, men om ni inte kan tvätta bort det så börjar grejerna lukta toalett och då kan ni få problem :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[emmaomajken]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte bra att ha henne i sängen när hon är valp och inte rumsren. Jag hade min shih tzu valp i sängen första natten, men efter ca 10 min i sängen kissade hon pga att hon blev glad av att se mig. Det var första och sista gången hon fick vara i min säng. Sen den dagen har hon sovit i sin egna lilla säng brevid min och det funkar kanon och hon har sovit genom nätterna sen dag 2. Det kan vara svårt att låta bli att din valp kissar i sängen igen, speciellt om hon får "lycko-inkontinens" som jag kallar det. Mitt råd är, antingen låter du henne sova i en korg intill din säng så länge hon inte är rumsren,eller sätt blöja på henne under natten. Det finns små valpblöjor att köpa :)

Knottet
0

#1 Tack för svar! Tar ut henne minst två gånger per natt. 🙂 I natt blev det en extra gång då hon väckte mig. Får sluta ha henne i sängen under dagen, har inte vågat ha henne där dagtid sen senaste olyckan. 🙂 

#2 Ja, fast skulle förmodligen sluta med att hon sitter och skriker om hon inte får komma upp. 🙂 En dsg har ofta väldigt stort behov av närhet, hon skulle inte trivas i en bädd. Men avvaktar och ser hur det artar sig. 🙂 Qvick är trots allt bara 9 veckor och rumsrenheten kommer väll när den kommer. 🙂

russin
0

Troligtvis har hon gått runt lite i sängen, men ingen har vaknat - så därför kunde hon inte hålla sig. En så liten valp törs ju inte hoppa ner själv.

So skydd kan man alltid lägga inplastad frotte under lakanen, för att slippa riskera kiss på madrassen. Snart nog håller sig valpen nattetid.