Löwchen
Är det någon här som har eller har erfarenhet av Löwchen?
Skulle vilja veta mer om denna ras då jag tror den skulle passa mina föräldrar.
Dem har en labbe nu som snart är elva år och en ny hund blir det inte på ett tag men har börjat kolla runt på passande raser. Pappa skulle ju gärna vilja ha labbe igen men eftersom de båda är lite äldre vill mamma ha en mindre hund och gärna en som inte fäller.
Hunden ska gärna gilla att bada och kunna följa med och springa runt uppe på berg (har landställe vid havet i Bohuslän) och inne i skog, kunna följa på långa promenader och följa med hem till andra utan att vara allt för skygg för mycket människor (stor släkt som träffas mycket). Bra om den gillar att lära sig trix men inte vara överdrivet krävande med mental träning. Får gärna kunna vara lite självständig (vet att det är ju mycket individuellt också hur självständiga det är). Får gärna inte vara för mycket jakt i då det ska funka bra med andra sorters djur.
Låter det som en Löwchen skulle passa? Vad skulle vara för andra alternativ på ras? Ska gärna vara i storlek runt 5-10 kg.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag har inte så mycket egen erfarenhet av löwchen, men har pratat med ett antal löwchenägare och uppfödare då jag är nyfiken på rasen själv. Jag tycker att det låter som att en löwchen skulle kunna passa, med undantaget att de inte är speciellt självständiga utan typiska sällskapshundar. De nackdelar som jag hittat är att det verkar vara relativt vanligt med separationsångest, precis som hos många andra av de sällskapshundar som mest vill vara med och vara nära hela tiden. Annars verkar det vara en himla trevlig ras.
Jag har en löwchen+lhasa apso -blandis, han passar jättebra in på din beskrivning så jag tror en Löwchen skulle passa dem bra! Nu är inte min hund något stort fan av att bada, men det kanske ligger mer i honom som person.
Att gilla vatten kan bli svårt, men de ÄLSKAR aktiva livsstilar, älskar tricks och är väldigt smarta, väldigt lekfulla och underbara sällskapshundar. Bodde två hus ifrån en uppfödare och min hund fick leka med hennes hundar flera gånger. Ljuvliga små nakenrumpor. ❤️ Deras hane Max kom alltid över när Ixxi löpte, jag hade gärna kidnappat honom. Varit kär i löwchen länge tack vare Max och Svärta. ❤️
Perfekt familjehund, perfekt promenadkompis, perfekt träningskompis, lätt förstahund, mycket pälsvård om man ska vara i skog och mark OCH ställa ut eller bara allmänt hålla fullpälsad. Speciellt runt ettårsåldern då valppälsen fäller och tovåldern kommer. Perfekt hund för agility och andra aktiviteter. En hund att ha kul med och att pyssla med pälsen och ta med på semestern. Älskar rasen!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#1 Bra att veta att man behöver tänka extra på ensamträning (kommer ju dock inte vara ensam speciellt mycket då både mamma och pappa är pensionärer).
#2 #3 Läst någonstans att de ska tycka om att bada (alltså simma i havet och pölar och liknande, inte för att våran labbe är någon typisk vattenhund).
De är inte intresserade av utställning och sånt så kommer troligen hållas relativt kortklippt (eventuellt låta det växa ut till en viss längd och sen klippa så jag kan försöka spinna eller blanda med min angoraull). Pälsvård och klippning är jag rätt van vid med kaninerna och med min inneboende hund som är powderpuff/pudel blandning med extremt dålig päls och hans son (som har 4 till raser i sig) som jag klippt ibland.
Jag har en löwchen tik o kan säga att det är nog den bästa rasen som finns 😉 Hon hänger med på allt, går in för det med hull o hår, jag har henne inte fullpälsad då hon inte är för utställning. De fäller, som vilka andra hundar som helst, dock kanske lite mindre men mer än en pudel. Det finns löwchen med olika personligheter, vissa med temperament o attityd och sen dem som är mjukare i sättet precis som inom andra raser. Rekommenderar verkligen dina föräldrar denna rasen, vill ni ha kontakt med bra uppfödare så skicka PM. 😊
Men är det inte bättre/enklare med en korthårig hundras tex en jack russell, om dom ska ha den på landställe och i bergen annars fastnar allt skit i pälsen såsom mossa, kvistar mm … Du kanske ska låta dina föräldrar bestämma vilken ras de ska ha och låta dom fundera själva??
I'm out 
#6 En nerklippt långhårig hund drar inte in så mycket skräp (har en powderpuff/pudelmix som bott hos mig i straxt över år och varit med till landet flera somrar och även bott hos mina föräldrar ett tag). Korthåriga fäller ju oftast betydligt mer och mamma är riktigt trött på hårtussarna :P hon tycker det varit så skönt på somrarna senaste åren eftersom vi då rakat ner labben vilket gett betydligt mindre hårtussar inne.
Vi diskuterar lite då och då passande hundraser och många olika har varit uppe på tal bla havanes. Mamma har sagt vad hon vill ha och har för krav och pappa har sagt sitt men eftersom jag är den djurtokiga som gillar att söka och läsa på så har jag fått "uppdraget" att kolla upp passande raser. Men är det någon ras jag kan tycka men dem inte vill ha så skaffar dem ju såklart inte det och terrier hör väl till några av dem raser dem inte vill ha. Nu kommer det väl förhoppningsvis dröja några år till innan det blir dags för ny hund (för hoppas ju på vår labbe lever ett bra tag till) så i slutänden kanske det blir något helt annat.
När du sa terrier så påminde det mig om tibetansk terrier som trots namnet inte är en terrier. De är lite mer högbenta så skötseln blir lite enklare än en lågställd liten hund. :) Jag vet inte överdrivet mycket om rasen ska erkännas men jag tror det är värt att kolla in.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#8 Tack för tipset. Har nog läst det tidigare att det inte är en "äkta" terrier, men minns inte om jag kikat på den rasen än eller inte, men tycker dem är fina också :) De verkar vara snäppet större än Löwchen. Själv tycker jag pudel (dock inte utställningsklippta) är trevliga också men mamma är inte allt för intresserad av dem.
#7 Då fattar jag .. En pudel hade kanske passat isåfall?
I'm out