Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1040 ggr
lbnbra
0

Hunden löper

Jag har en tik, Cavalier King Charles Spaniel som är 10 mån och nu löper hon sedan 12 dagar tillbaka. Henne könsorgan har blivit stort som en pingisboll och rödsvullet. Är det normalt? Hon slickar väldigt ofta och kissar flera gånger efter varann när vi går ut, precis som när man har urinvägsinfektion. Bör jag söka veterinär? Ge mig ett gott råd. TACK

[Juel70]
3

Det är helt normalt att dom svullnar och blir rödare. Och normalt också att dom vill markera och kissa lite mer.  Du kan se om hon höglöper på att färgen på löpet blir mer rosa och att hon lätt lyfter på svansen och du tar med tummen och pekfingret vid svansroten.

russin
2

Vissa tikar ser ut som babianer i "baken" när dom löper - det är fullt normalt och det kommer lägga sig när löpet är över. Din tik är troligtvis i höglöp just nu och när blodfärgen mörknar så är hon väg ur det och då kommer samtidigt vulvan att börja minska i storlek 🙂

[Forest]
1

Ja det är helt normalt själva har v en tik som ser ut som 2 beskriver en babianrumpa, hon kunde inte gå normalt första 2 löpen.  Kissar gör dom oftare då dom ska göra reklam för sig själv. Se till att inte ha hunden lös alls är mitt tips för slippa olycklig parning.

[Juel70]
1

Min hund löper nu.. hon kommit i höglöp och då slutar henne hjärna fungera ordentligt 😃 Vi kan vara ute och gå och hon glömmer varför vi är ute, så hon går jättesakta och tittar på mig: - Vad ska vi göra?  

Hon kan få för sig att helt plötsligt gå fot och så vill hon ha en godis för det. Hon kan sitta ner och glömma bort vad hon tänkte göra.🤪 Så hon bestämmer sig för att titta på fina naturen istället.   Ja, många felkopplingar vid höglöp :)  Hon är för övrigt väldigt alert och kvick och löser problem lätt.

Hur är era tikar när dom höglöper?

[Forest]
1

4 asg det är verkligen inte lätt när det blir lite kortslutning 😉

[tk1971]
1

Min tik löper också nu, för andra gången. Det är dag 11 idag, så jag gissar att hon är i höglöpet. Hon är i alla fall väldigt kelsjuk och närgången. Ser lite tendenser till att svansen ska åka åt sidan när man stryker vid svansroten. Och vulvan är gigantisk 😮

Jag och sambon är rätt poppis i hennes ögon nu : )