Bra raser,
Hej, nu blir det ju väldigt personligt och alla tycker olika. Jag letar efter en hund ras som är mellanstor till stor, vara lätt lärd och ha en bra på och av knapp. Helst inte så envis, vet ni några raser som är så? :) jag vill träna mycket med dom och det sa vara en hund och inte en 'råtta" ;) har själv en råtta och en fralla och en mastiff. 1 årMastiffen, zero har bara en av knapp och sover typ hela tiden! :) 6 årRåttan är pudel/papillon och heter zammy hon lär sig men glömmer bort det fort 10 år sen frallan, Sixten han är en sten typ :D Jag ska inte skaffa hund just nu men vill hitta en bra hundras och hitta den hunden jag vill ha! :) PS. Inte någon 'bruks hund' :D
Dvärgschnauzer? Har 2 stycken en renrasig och en blandis :) Jackrussell, är också en underbar hundras, blandisen är Dvärgschnauzer och Jackrussell :) Tycker dom passar in på allt du skriver, pma om du vill veta något om de båda raserna :) Vilken underbar stil hunden på hunden har 😃
I'm out 
Vad är det du har tänkt att träna med hunden? 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Border Collie?
#3 Dom är ju väldigt krävande dock ..
I'm out 
Vill bara lägga till Ts, hur vet du hur ditt liv kommer se ut sen? De flesta stora hundarna kräver ju sitt.. Mastiffens trötthet kan bero på att den är väldigt uttråkad..
I'm out 
#1 det är ju väldigt små hundar :/ #2 lydnad tänker jag men tänker även på rally lydnad, spåra (hjärnsläpp) och agility :) #3 zero är ju självklart pigg och vill leka men så fort inget händer då sover han, men jag ska gå naturbruk djur kanske inriktning hund eller så man blir veterinär. bor i lägenhet men är ute mycket och håller på, är inte ute lika mycket då min kille lämnade mig och jag höll på med hans hund, (PS zero bor hos min pappa och dom andra hos min mamma och när jag flyttar följer Sixten med mig :))
Jag har en spansk vattenhund och det är en väldigt mångsidigt ras. Tränar min tik i spår/sök, apportering, agility, lydnad, rallylydnad, freestyle och drag. Vallning är även vanligt atbetsområde för rasen. Hon älskar att arbeta och lära dig nya saker och är relativt lättlärd. Men hon har inga problem med att ligga hemma och slappa någon dag, bra "av och på knapp". Rasen har lockig päls och man kan hålla dem kortklippt eller långhårig. Fäller ej päls. Medelstora hundar på en vikt på omkring 14-22 kg. Kan vara reserverad mot vissa människor/hundar,vilket är vanligt, men det gäller att socialtträna valpen/unghunden i tid.
Jag funderar lite på hur du tränar? En hund som lär sig snabbt nya saker brukar inte glömma om man lär in dom rätt. Det låter som du har ändå en snabbtänkt och lättlärd hund i gänget 😉
Rastips annars renrasig pudel, dvärg eller mellan är mitt tips.
Tänkte direkt Portugisisk Vattenhund.
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Storpudel kanske vore något, en riktig allround hund med en bra av och på knapp. En aktiv sällskaps hund helt enkelt (y)
För mig är storpudel inte samma ras som dvärgpudel, tycker nästan att de är två helt olika raser även om pälsen är densamma på båda två.
#8 självklart kommer hon ihåg det men hon orkar bara inte göra det ibland😂😉 Ja jag har tänkt på storpudel tycker ju om att fixa med pälsen,
Vad tycker ni om leonberger?😄 vill höra era åsikter! :)
#12, Leonberger låter inte som den borna agilityhunden precis…
Men om du "bara" är ute efter en hund att träna lite allt möjligt med - spår, rally och lydnad som du skrev i ett tidigare inlägg - så kan det kanske vara ett bra val.
Dock är även en del leonbergers soffpotatisar så se till att köpa från en kennel som jobbar med sina på något sätt, och då menar jag inte utställning!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Leonberger är inte precis den "ultimata" agility hunden. Jag har två bekanta som båda föder upp leonbergers och de har dem främst som sällskaps hundar och tar dem på långa promenader varje dag. De är har låg arbetsvilja, men kan defenitivt tränas men kanske inte kan komma upp i samma fart som en border collie. Men en helt utmärkt familje hund som gärna följer med överallt :)
Och vad tycker ni om old english sheepdog?
Collie från bra linjer är mellanstor, lättlärd och inte lika krävande som många bruksraser och gillar att träna. Läs på om rassjukdomar och MH bara och var petig med föräldradjur så du får den hundtyp som du söker.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Hur gamla är dina hundar ts? En hund som lär sig snabbt men som ibland inte är intresserad av att träna skulle jag göra något med, att träna på ha roligt och få in det är "roligt att träna" vi är ett team. Tror det blir billigare i längden än att skaffa en till hund som sen kanske blir samma visa med.
Old english sheepdog har min syster haft en stutsboll glad o härlig energi, bra på agility. Kräver en del pälsvård om man sparar pälsen.
#17 5 och 10 zammmy(5) är en 'mamma' hund så hon håller sig till henne men är ute och tränar och sixten fralla (10) hankörde jag agilitymmed förr men han är för gammal nu och haf tappat hörsel och ser dåligt (ser/hör dåligare än mig och jag har en hörselskadad)