Pensionär - ras
Jag sitter här och funderar. Jag pratade precis med min mormor, för de är just nu hundvakt till mina föräldrars schäferblandning. Jag försöker just nu övertyga dom om att en hund skulle passa bra in i deras liv.
Morfar är överviktig och har problem med blodtrycket, och behöver verkligen komma ut och gå lite om dagarna. Han är hemma om dagarna och är 67 år gammal. Mormor jobbar fortfarande men planerar att gå i pension i år. Hon tycker det skulle vara mysigt med en hund då. Så de är inte gamla.
Det som skulle passa dom är en hund som inte behöver milslånga promenader, gärna följer med överallt i bil och är lätt att ta med till folk. Lugn och lojal. Det kan inte vara en ras som lätt får problem med vikten.
Storleken ska inte vara för liten, utan minst en mellanstor (20kg) hund.
/Surpan
Cavalier king charles spaniel kanske? Om man är noga med uppfödare så får man oftast en frisk hund (:
Mellan Pudel? Trevlig & lättlärd ras, vet många äldre som har den. Finns i många olika storlekar.
Dandie dinmont terrier! Coola hundar som inte kräver så mycket som älskar folk och är mycket sällskapliga och lojala. Rätt ovanlig ras också.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#1 #3 De är lite små.. :/
/Surpan
Cairnterrier! Pigg och lagom stor hund!
#4 Varför är storleken så viktig?
en whippet är faktiskt den perfekta pensionärshunden! Älskar kroppskontakt, är nöjd med minimal rastning vid dåligt väder, vänlig och mjuk, ingen pälsskötsel, drar inte in smuts, är en sprinter som nöjer sig bra med vanliga promenader bara den får "rejsa" ett par minuter på ett öppet ställe då och då. En större hane kanske kommer upp i 20 kg men annars väger de mellan 10-18 kg (vet inte varför vikten skulle spela någon roll?)
hmm svårt att komma på nån ras av den större storleken som stämmer in på din beskrivning, de flesta mellanstora raser kräver ju en hel del aktivering för att vara nöjda, en liten ras skulle däremot passa in bättre tror jag :-)
Jag tänkte också på whippet.
#6 Även jag som är ung och frisk tycker det är bekvämare att koppla, träna och belöna min mellanstora hund än den vars manke reser sig mäktiga 33 cm över havet ;) Kanske är något sådant TS tänker på.
#9 Jo förmodligen men var mest nyfiken varför :) finns nog fler passande hundar i mindre storlek i just detta fall.
Det är som #9 säger, att böja sig ner flera gånger om dagen till marken, bära in i bilen och sådana saker tror jag inte är riktigt aktuellt. Det behöver inte vara en jättestor, men någonting lite större än de två raserna i alla fall. Det kan såklart vara en 15 kgs också, men i mankhöjd tänkte jag i alla fall runt 40cm. 🙂
#7 Vikten var mest som angivelse för ungefärlig storlek. Whippet verkar jätteintressant!
/Surpan
Eurasier? :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Säger Whippet, super pensionärshundar, sociala, älskar närkontakt osv. Att de behöver springa av sig flera dagar i veckan för att må bra är en myt så det behöver man inte vara orolig över.
Nöjer sig oftast med att bara få vara med "flocken" men säger aldrig nej till att komma ut och hitta på något. Rasen drar sällan i kopplet vilket kanske positivt för äldre människor som kanske inte vill ha en dragkloss i andra sidan av snöret.
De flesta Whippets ligger runt 50cm i mankhöjd, alltså räknas de som stor "små" hundar men de kanske inte väger 20kg. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Eurasier? Lättskött päls och inte skällig. Läs på mycket om rasen och välj en uppfödare som kan ge mycket stöd i början om dina morföräldrar är förstagångsägare. Mankhöjd för hanar är 52–60 cm och tikar 48–56 cm. Vikt för hanar är 23–32 kg och tikar 18–26 kg.
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/
Bichon frise´. Underbara sociala och lättlärda. Dock ganska mycket pälsvård och mindre i storlek än det du frågar efter. Rasen passar förstagångsägare.
http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/bichon-frise/
Kromforhländer? En jättebra familjehund, lättskött päls (kommer i två variationer, sträv och slät) kan klara sig med promenader men ville dock bli glad att kanske få springa runt lite själva då och då (som whippeten, bara inte lika mycket). Läs mera här --> http://www.kromfohrlanderklubben.se/ och här http://www.skk.se/sv/hundraser/kromfohrlander/
Mankhöjd ska vara 38–46 cm och vikt för hanar 11–16 kg och tikar 9–14 kg. Den är en öppen, följsam, livlig hund som passar som sällskapshund även för den aktive. Rasen är mycket trofast och familjekär men kan vara något reserverad mot främlingar.
/skk
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Som så många andra här har sagt - whippet.
Supertrevliga och helt underbara i alldeles lagom format, följer gärna med på allt men är lika glada för att ligga och mysa. Orkar följa med på hur långa turer som helst men kräver inte så mycket motion egentligen, bara de får springa av sig lösa emellanåt. Några 20 kg väger de (förhoppningsvis!) inte men runt 12-15 kg beroende på kön och storlek. Ingen pälsvård att bry sig om, kräver dock täcke vid kallare temperaturer.
Vill bara lägga in en liten varning när det gäller whippet - har man en så är det väääldigt lätt att det blir fler.😉
Unfortunately, common sense isn't that common.
Vad mer skulle dom göra med hunden? Kolla rasgrupp 9 det är inte många i mellanstorlek men skulle fundera lite mer på vad dom skulle göra förutom promenader och åka bil för hälsa på folk ;)
Jag skulle inte tipsa om mellanpudel då jag tycker dom behöver mer än promenader och åka lite bil. Dom är mer sportiga sällskapshundar i mitt tycke.
Tips är spana kanske lite på omplaceringshem kanske finns det en vuxen hund som behöver nytt hem och passar din mormor o morfar.
Jag rekommenderar an omplacering hellre, då kan de skaffa en vuxen hund och vet mer vad de får och vilket aktivitetsnivå den hunden har.
Jag har havanaiser och de rekommenderas ofta till typ pensionärer men jag tycker det är jätteindividuellt, min ena hund kan nöja sig med en kortare promenad och lite bentugg om det behövs men andra hunden hittar på massa hyss om hon inte får tillräckligt med motion och aktivering så det där är ju väldigt olika vad man får när man skaffar valp.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Alla hundraser kan få problem med vikten om den får för mycket mat och alldeles för lite motion.
Jag har funderat lite och det blir nog som #18 föreslår en omplacering där man kan träffa hunden och verkligen se hur den är innan. Att ha valp är dessutom ett stort jobb så det kanske är bra att börja med en vuxen hund för dom.
Tack för hjälpen allihopa!
/Surpan
En Golden Retriever? :) Har själv en och han är superlugn, lojal och har helt enkelt hela kitet. Han kan bli ganska envis och vet vad han vill men alla hundar blir oftast vad man gör dem till och hur man själv är. Tycker dock en golden passa bra, har ett väldigt lungt temperament. Går själv ut 3 gåger om dagen och hyfsat långa promenader :D Supergoa!