Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 908 ggr
fridarebecka
0

Viltspår?

Jag spårar lite med min hund för aktiveringens skull och har hittills kört med mat/godis. Har fått erbjudande om att få rådjursklövar eller älgklövar av en bekant men vet inte om jag ska tacka ja. Min hund skulle sticka efter rådjur om han fick chansen när han är lös vilket jag absolut inte tycker är okej. Jag tänker att det kanske kan finnas en risk med att låta honom följa spår av rådjurslukt när han inte får ge rådjuren någon större uppmärksamhet i andra fall? Någon som har någon erfarenhet av detta och kan tipsa om hur jag ska göra?

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Sugar Mist
0

Min hund spårar inte vilt utan sele och långlina och förberedelser, han fattar skillnaden :)

T.o.m. lagt torrspår med vildsvinsklöv över nyligen uppbökade ställen(vi bor i vildsvinsområde, klöven är dessutom från samma "klan") och han spårade bara klöven. Jag vet inte om alla hundar fattar likadant men min grabb förstår i alla fall skillnaden :)

-

OlleA
1

Min rekommendation är att du tackar nej, för det är onödigt att lära honom förknippa rådjurslukt med spännande spårning och framtida jaktbyten om han nu inte ska användas till rådjursjakt. Nu på våren är det dessutom extra känsligt. Rågetterna börjar bli högdräktiga och om någon dryg månad finns det små rådjurskid lite varstans i markerna. Det behövs ingen särskilt stor eller aggressiv hund för att bita ihjäl ett sådant, så håll honom borta från rådjuren! Mat och godis duger säkert alldeles utmärkt till spårning.

Olle

Carro107
0

Med tanke på att du själv säger att din hund skulle dra på rådjur om han hade chansen har jag svårt att se att spårandet skulle göra honom ännu mer het på rådjur. Min enkla filosofi är att antingen så jagar hunden om den får chansen eller så gör den inte det och det har inte mycket med konstlade spår att göra. Jag har haft en jaktidiot och han blev varken värre eller bättre av att få spåra.  Har du mest rådjur i närheten så kan du alltid lägga spår med älgklöv eller göra det ännu lättare för dig och lägga personspår.

http://carro107.blogspot.se/

CissiD
0

Jag tänker så att det är bättre att träna så att man kan lära sin hund skillnaden på när det är okej och inte okej att spåra. Sen att kanske kunna träna in ett sluta spåra kommando senare så att man kan kontrollera det om det skulle hända i verkligheten när man inte vill att hunden ska spåra. Men skulle definitivt ha en egen sele och en egen långlina för endast spår så att hunden lättare lär sig skillnaderna. 

Jag tror att om man uppfyller den delen hos hunden så blir det lugnare. Hade jag varit du hade jag tackat ja. Men förstår din oro helt jag har börjat spåra med min hund för att kunna kontrollera nosen så att den inte alltid är i backen. Har precis börjat så kan inte svara på om det kommer funka eller inte.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

5ara
0

Jag tycker att min hund blir mindre benägen att försöka sticka på vilt om jag låter honom få gå viltspår emellanåt. Alla hundar är ju olika men på något sätt upplever jag att min får ett kontrollerat utlopp för sin jaktlust genom att få jobba med det han verkligen vill göra🙂 Jag har heller aldrig hört någon som tycker att deras hundar stuckit mer för att de har gått viltspår, med andra ord tycker jag att du ska tacka ja till klövarna.

JoannaLi
0

Våra hundar blir mycket lättare att hantera och gå med i skog och mark under jaktsäsongen (älghundar) än under sommaren, just för att de är mindre intresserade av vilda djur. 

Nu säger jag inte att det kommer att vara likadant med er hund, men så funkar våra hundar, och därför håller jag med de andra i tråden :)