Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3649 ggr
wingren
0

Ensam 7-16

Är det någon som lämnar sin/-a hundar ensamma så länge (eller längre) regelbundet? Hur ofta isf o gör ni något speciellt inför eller efter det?

[Forest]
0

Här får dom ibland vara själva i 4 timmar händer ett par gånger i månaden. Tycker inte det är ultimata att låta hunden vara själv 7-16 även om man tar ut den på sin lunchrast.

Maria
10

Det är absolut NO NO att lämna en hund ensam så länge.😡

/Maria

Allumania
2

Det händer men EXTREMT sällan 1-4 gng i mån. Annors e de ensamma 2-4h om dagen beroende på hur dagens progrm är :)

Karmatarerskanise
10

Ser inte att man ska skaffa hund om man tänker den låta vara ensam så många timmar. Är verkligen inte snällt.

Hundar är flockdjur.

SuperLimm
1

När jag var yngre och vi skaffade vår första hund var hon ensam så länge vissa dagar när ingen av oss barn kom hem tidigare från skolan och gick ut med henne. Det funkade ju och hon klarade av att hålla sig så länge men det är absolut inget jag skulle utsätta en hund för igen. Det var vår första hund och vi kunde inte så mycket om det där med att ha hund då, nu vet vi bättre. Min nuvarande hund skulle heller inte klara av att hålla sig så länge, hon behöver gå ut två gånger under den tiden.

Mvh Linn

[Forest]
3

OM man redan har hund så finns det ofta lösningar, skaffa hundvakt/dagmatte/husse, hunddagis eller ta sig hem för ta ut hunden. I värsta fall omplacera hunden/arna.  Men jobbade vi dom tiderna så skulle vi inte skaffa hund. 

Varför frågar du ts om detta? Har du fått nytt jobb/nya jobbtider eller funderar du på skaffa hund?

[tk1971]
3

Nej, absolut inte. En hund som är ensam hemma så länge hela dagarna måste ju ha ett fruktansvärt tråkigt liv.

-Aida-
1

Hunden måste ju ut och rastas om den ska va ensam så länge, jag skulle aldrig utsätta min hund för dom tiderna helt ensam.
Jag tycker de är jätte elakt mot hunden att behöva hålla sig så länge, de är jätte obehagligt att hålla sig, de tycker nog alla varför ska då en hund behöva göra de.

pälli
5

Jag arbetar dagtid, flexibla tider (några dagar bara 5 timmar dessutom). Sambon arbetar skift, dvs någon dag dagtid och någon dag eftermiddag och ibland ledig mitt i veckorna. Pga det så känns det okej när hunden får vara hemma själv mellan 7-16 (dvs 2-3 gånger i månaden), och inte har min hund ett tråkigt liv. Vi tar långpromenader på eftermiddagen på nära 2 timmar där hon får springa fritt och gå i diverse olika terränger. Vi leker och busar och vi myser och hon får använda nosen i diverse övningar. Hon får helt enkelt ta det lugnt på dagarna så röjer vi järnet när vi kommer hem så hon får sitt, hon har dessutom sällskap av katten vilket alltid är bättre än noll sällskap alls.
Som tur är händer det så sällan, hon brukar mer vara ensam hemma i 3-5 timmar innan jag kommer hem efter jobbet och som sagt är sambon ledig mitt i veckorna också. Och de dagar det blir 7-16 så tar jag längre lunchraster så hon får sina promenader och sällskap innan jag måste gå igen, sen kommer sambon hem tätt inpå då han kan flexa och ha sig också.
Sen är jag riktigt noga med att ta ut henne var 5e timme (ledig eller inte), så det spelar ingen roll om jag måste till affären efter jobbet… jag åker hem och tar en promenad innan. Så det funkar galant om man planerar sin tid och prioriterar rätt.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

wingren
1

Intressant o se allas åsikter, tack för svaren :) #6 Har hund och jobbar inte dem tiderna, frågan är främst hypotetisk men eftersom det har varit snack om att vi ska byta scheman på jobbet ville jag bara kolla hur andra har det. Du kan läsa länge ner hur jag jobbar. #9 Jag tänker lite som du, jag jobbar skift, oftast natt och sambon dag o det är han som går hem på lunchen. Som det ser ut nu är hunden ensam hemma 8-14 3 dagar i månaden och dagen jag jobbar till 18 så följer han med till jobbet så hämtar husse honom kl 16. Vet att han har våra katter med som han funkar galant med och att vi också, som du säger, "röjer" när vi är lediga.

pälli
0

#10 Ja, alltså det brukar alltid lösa sig :) Hunden dör inte om det går en timme mer än normalt då och då. Ser man till att ha kvalitetstid med ens hund när man är ledig så ser jag inga problem! :) Man får prioritera och lägga om sin tid helt enkelt för att få det att gå ihop.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

[Dopy]
2

En hund får vara ensam max 6 timmar, sedan kan man gå hem och luncha hemma, rasta hunden och gos lite och sedan åka till jobbet igen, men det är inte optimalt om hunden är ensam. Har man dock fler hundar har dem det sociala i varandra.

[Trollbjörken]
0

Händer väldigt sällan att alla jobbar samma tid, alltså 7-16 här hemma, men skulle det hända så har jag en tremänning som bor granne med oss som tar ut dom på långpromenad och kollar till dom under dagen. Men oftast finns det som tur är alltid någon hemma så de slipper vara själva längre stunder…3-4 timmar är maxgränsen för mig

wonderland
0

Funderar lite på folk som har sina hundar i hundgård på dagarna, 

Vet flera grannar som har sina hundar i hundgård från morgon till kväll.  

Fast nu kanske ni menar om hunden sitter hemma inomhus de timmarna?

fridarebecka
0

I krisfall kan min hund vara ensam så länge, men behöver han vara ensam mer än 5 timmar så försöker vi alltid fixa hundvakt.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Vaargen
0

#12 Jag har för mig att lagen sa 8 timmar? men jag tycker det är för länge att lämna en hund.

Wellcraft
0

Skulle aldrig någonsin falla mig in att lämna ett flockdjur så länge.

Jag fixar hundvakt eller stannar hemma isf.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Whippetgerbilen
0

Jag tycker att det är okej om man rastar den på lunchen, för jag tror inte ens att det är lagligt att låta en hund vara ensam 7-16. Min förra hund kunde vara ensam i flera timmar, och rörde inte ens på sig när jag kom hem, och fick nästan dra ut honom. Han var inte helt själv utan han hade ju vår katt också :).

Dogs is my world ♥

[Hönan]
2

Lagen säger max 6h. Så mer än så lämnar vi inte annat än ev i nåt enstaka fall isf. Kan inte minnas när det hände sist. Vi har grannar som kan hjälpa till även i nödfall men jag tror ibte att en hund lider av att lämnas 8h nån gång. Det är inget man bör göra regelbundet.

jackiejohn
0

Jag kan tycker det är okej om hunden/hundarna är i hundgård. Som tex mina, hundgården är på 36kvm och så har de en box på 8kvm som ät varm och mysig. Det har leksaker, mat och vatten och kan välja om de vill vara inne eller ute och de kan göra sina behov precis när det passar sig. Då ser jag inget fel med att de är ensamma 7-16 nu har jag visserligen två hundar så de har ju sällskap av varandra. Nu är det väldigt sällan vi jobbar de tiderna båda två men när det händer så ser jag ingen som helst fara i det. Resterande tid är de inne/ute med oss :)

Karmatarerskanise
0

#19 nej lagen säger inte det. Det är en rekommendation.  Och den borde slopas.