Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3287 ggr
Levijo
0

kastrering

Vår Grand Danois Rocky blev i mitten på november kemiskt kastrerad. Efter det fick han världens humörsvängning och tål inte att min mops kommer i närheten av honom. Han är kollad av veterinär och inget är konstigt. 

Många rekommenderar att kastrera honom "normalt" istället, för att det inte blir samma sak som med den kemiska kastreringen. 

Andra säger att jag borde kastrera min mopstik istället. 

Jag är nu väldigt obeslutsam. Grandisen ägs av min mamma, så jag kan inte direkt fatta några beslut om honom. Men med min mops är jag superrädd att det skulle bli komplikationer under operationen och hon dör. Andningen är ju ganska utsatt redan från början under op. en mops blir ju extra utsatt då… 

Vad tkr/säger ni?

ChristineL
0

Det är ju svårt att säga vad som händer efter en riktig kastrering. En bekant provade kemisk på sin hund då han blir så löjlig efter löptikar, men han tappade självförtroendet helt och hållet! Det var så sorgligt att se honom som varit en superhärlig kille, villig och kul att jobba med och efter detta tappade han allt. Hon bestämde sig för att han får gå okastrerad ändå.

Rafflan
1

Positiva med att kastrera mopsen nu är att ni slipper risken för livmoderinflammation i framtiden, 1 av 4 tikar drabbas av det som äldre, och när dem väl får livmoderinflammation då har du en allvarligt sjuk hund som måste opereras, och att operera en dålig tik är mer ökad narkosrisk än att operera en hund som mår bra ;)

Negativt med kastrering av tik är att det är så himla dyrt, vissa kan få problem att hålla tätt och läcker då urin men det kan man korrigera med medicin (1 tablett/dag)

-

Positivt med att kastrera grandisen är att kastrerade hanhundar är så lätta, skvätter inte på promenaden, och så där ;) man slipper även risken för prostata problem, men även om en hanhund får prostat problem blir dem inte lika dåliga som en tik med livmoderinflammation ;)

Negativt med att kastrera en hanhund, ja jag tror inte det finns nåt :)

[Forest]
0

2. vart får dom dom siffrorna i från att 1 av 4 tikar blir drabbade av livmoderinflammation? Av dom uppfödare som jag känner har en tik blivit drabbad då handlar det om 50 tal tikar. 

Negativt med kastrera hanar det finns det helt klart, det bör man läsa på innan man funderar på kastrera. 

Varför ser ni kastrering som ända lösningen på hundarna? Löper tiken ofta eller lider hanen så pass vid löptider?

Fialialej
0

Vad är orsaken till inkontinens i samband med kastrering på tikar egentligen…?

"På natten är alla katter svarta"

russin
2

Måste någon kastreras över huvud taget ? En tik löper oftast bara två gånger per år och under den tiden kan ni väl ha dom avskiljda ?

Levijo
0

Det har vi ändå när de lämnas ensamma, men han blir oerhört påverkad

Persifone
1

#3 Enligt agria drabbas i genomsnitt en av fyra tikar av pyometra.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Lon@
0

#7 Det är dock väldigt olika beroende på ras.

TS, Svårigheten är ju att det mycket väl kan vara så att GDn inte funkar bättre av en kirurgisk kastrering, en del hanar blir helt enkelt sämre när testosteronet försvinner. Det finns så att säga en anledning till att det produceras, inte bara för fortplantning.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Persifone
1

#8 Tror jag säkert. #3 Ville veta vart siffran 1 av 4 kommer ifrån och jag gav en länk.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Forest]
1

7 Tackar för dom siffrorna är tagna ifrån

Em_
0

Vattenskadad
0

Kommer nog aldrig kastrera nånting, vår äldre tik fick humörsvängningar och stora problem med päls som klibbar ihop och inte växer som den ska. Det kanske inte låter som så farligt, men hon är av en pälsras så det är sorgligt att se. Vi får raka henne sommar som vinter. Vad var och en gör är upp till dom, men känn av granden och gör det som känns bäst, det är bara du och din mor som vet bäst.

[Forest]
0

12 känner flera som har det problemet med pälsen och humöret, tror det är mycket vanligt att pälsen blir kass efter kastrering.