Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1433 ggr
BergenKnas
0

Gå lös

Hej!

Lästen annan tråd om detta med att kunna ha hundar lösa/komma på inkallning och har då förstått det som att man inte ska förvänta sig att alla hundar kan vara lösa eftersom de sticker eller bara inte kommer tillbaka. Det har jag full förståelse för, särskilt med jakthundar o.s.v. Men jag blev även lite fundersam. I framtiden hade jag tänkt skaffa en till hund för tävling och mycket träning. Är just nu inne på Belgisk vallhund/Malinois och Holländsk herdehund. Har även tittat på kelpie men eftersom jag vill kunna köra skydd/IPO med den så har jag valt bort rasen. 

Jag har förväntat mig att med rätt träning så ska jag kunna ha den hunden lös. Men nu börjar jag tänka att det kanske inte är så lätt? eller snarare något man kanske inte ska förvänta sig?

Wellcraft
12

Det är skillnad på en bruksras som avlats fram för att följa & arbeta tillsammans med sin förare, och en ras som avlats för att arbeta självständigt utan stöd ifrån en förare.

Med de raser du är intresserad av lär det inte vara några problem om ni sätter en stadig grundlydnad. Gå ett par kurser om du är osäker.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

BergenKnas
0

#1 Är ungefär så jag också har tänk men är skönt att få det bekräftat! Har en obotlig jaktidiot och har därför tänkt lägga väldigt mycket tid på just det med nästa. Är det bästa/räcker det att bara gå de vanliga grundkurserna på bk eller ska man försöka hitta en privat instruktör? Känns som det inte riktigt finns med i vanliga kurser.

Wellcraft
2

#2 Det räcker nog med kurs på BK, jag rekommenderar en valpkurs samt allmänlydnadskurs.
Ligg i ordentligt med inkallningen så lyckas du säkerligen, ska du se.

Bruksare ska kunna vara lösa :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sugar Mist
0

Eftersom båda hundarna har stor jaktlust så blir det nog lätt att hunden drar efter vilt.
Känner dock många mallar som går kanonfint löst överallt, så med rätt träning och höga förväntningar på inkallningen så ska det nog gå!
Att ta kontakt med ägare av dessa raser och höra hur de arbetat för att ha hunden lös kan nog också vara klokt.

-

Lon@
0

Nja, belgare är förstås inte alltid plättlätta att ha lösa då de kan ha väldigt stor jaktlust. Jag känner hela skalan från de som inte bryr sig om vilt alls - eller i varje fall vänder direkt om man kallar in - till de som är totala jaktidioter och trots idog träning sällan går att ha lösa. Eller, som en dam jag mötte en gång, hennes grönisar vallade minsann rådjuren i skogen, otroligt duktiga vallhundar! Dock är det ju skillnad på en belgare som trots allt SKA ha hög vilja till att samarbeta och rena självständiga jakthundar som har ett helt annat kynne.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Sugar Mist
4

#5 Duktiga vallhundar vettetusan, duktiga vallhundar ska kunna hålla vallet i hagen/fållan och kunna skilja på vilka djur som ska vallas och inte.

-

Lon@
4

#6, insåg nu när jag läste mitt inlägg att en del föll bort, blir så ibland på telefonen. Jag var lite ironisk, damen själv menade att de var fantastiska vallhundar, sanningen var väl att de var jaktidioter med en ganska oinsatt matte…

Sugar Mist
3

#7 Haha då förstår jag, blev nästan lite orolig då du kommentera rätt vettiga saker innan haha!😃

-

Lon@
0

😃

BergenKnas
0

#4 Det är det jag börjat blivit orolig för. Har hört att jaktlusten är ett problem med Malinois men alltid uppfattat det som att det ska gå och träna så länge man tar tag i det så tidigt som möjligt och lägger ner energi på det. Bra tips det där med andra hundförare! Ska satsa på det!

#5 Haha, den synen hade man velat se! Får se hur det går, men när man är medveten om det från början så blir det nog iaf lättare att hantera.

Hade redan tanken om att gå kurser o.s.v på bk och hitta en kennel som verkligen kan hjälpa en med sånt här. Känner jag att det ändå inte är tillräckligt så vet jag en hundtränare i närheten som kan hjälpa till! Även fast det är skillnad på att gå promenad och arbeta så är det så himla tråkigt att inte kunna ha hunden lös.

Dumpuck
0

Jag säger så här, vissa raser har lättare för att vara lös än andra men det handlar i slutändan om individ och uppfostran.
Exempel, min första rottis gick som ett ljus. Kunde ha honom lös överallt och han höll stenkoll på mig och struntade i allt annat. Inga problem alls!
Min nuvarande rottis går inte att ha lös alls, han är alldeles för självständig på den biten + fruktansvärt svårmotiverad. Han som individ fungerar alltså inte riktigt på den fronten utan kräver en hel del träning.
Sedan har vi min pappa som alltid haft otroligt inbitna jakthundar, hans första jämthund kunde vara lös överallt. Hon såg skillnad på fritid och jakt.
Hans andra var lite som min nuvarande rottis, det går om man väljer rätt dag men annars inte alls. Hans tredje gick inte allls att ha lös och den han har nu går att, liksom den första, ha lös överallt.
Då snackar vi jämthundar med otrolig jaktlust också!

Kort sagt, vissa raser är ofta lättare att ha lös då de är avlade att vara nära men i slutändan handlar det om individ och delvis träning. Vissa individer går helt enkelt inte att ha lös, trots träning. De är bara så, andra får man träna till det som med min nuvarande rottis och andra har det bara i sig - som min första rottis. 
Alltså ger det ingen garanti bara för att man köper en hund av "rätt ras", alla är de individer.

Vattenskadad
0

Det ger verkligen ingen garanti, jag har tränat inkall med min belgare tills jag blivit blå. Hon har enbart lärt sig skillnad på träning och avslappning. Träning där kommer man utan tvekan, medan avslappning är lite si sådär. Rätt ras är ingen garanti så jag har koppel eller drag när vi är ute eller alternativt ser till att hon är upptagen med övningar. Mina andra tjejer har inga problem med inkallning.