Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 613 ggr
[polarvargen]
0

Svampinfektion eller?

Upptäckte en röd och hårlös trampdyna på min hund idag. Håret är borta runt trampdynan och det röda är som på sidan. Ser ut som småsmå sår. Han använder den tassen och har varken slickat eller visat irritation över den. Kollar dagligen tassar och dynor men nu några dagar har jag glömt. Möjligen svampinfektion? Hur behandlas den bäst i såna fall? Försökte ladda upp en bild på den men som vanligt går det inte att ladda upp…

[polarvargen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på tassen.

russin
0

Svamp brukar aldrig sätta sig på trampdynan utan mellan tårna. Det ser ut som det har slitits ut lite mycket på själva trampdynan - skrapat upp den. Det blir nog fint av sig självt igen, men ta det lugnt en period och försök låta hunden gå på mjuk mark så mycket som möjligt (alltså undvika asfalt i möjligaste mån)

[polarvargen]
0

#2 tänkte precis på att det är nog uppslitet . Vi har massa snö ännu och därmed skare på kvällarna så är nog därifrån. Tack för ditt svar! Har aldrig varit med om svamp så vet inte hur det ser ut eller var de sätter sig men nu vet jag :)

russin
0

Då ska det nog snart läka ska du se - om inte annat så när våren kommer även till er😃