Utställningar
Har en flatcoated retriever hane som jag är lite intresserad av att ställa ut. Ungefär ett år gammal. Att stå stilla kan han redan hyfsat bra då vi övat lite på det tidigare, MEN han håller inte upp sin svans som (vad jag förstått?) är önskvärt utan låter den hänga rakt ner. Han viftar inte heller på den vilket också verkar som att flattar ska göra. Gör detta något? Och om det gör det, hur ska jag åtgärda det? Han är väldigt glad och viftig i svansen annars men just när han ska stå såhär är den stilla ;) Skulle även bli glad om ni med erfarenhet kunde berätta era personliga upplevelser från utställningsringarna så man kanske är lite mer förberedd. Tack på förhand :)
Vet inte hur det egentligen funkar i ringen med flattar då jag inte äger en egen. Men har sett många som håller godis i handen framför nosen på hunden och att den då lyfter på svansen för den blir glad/triggad av att vilja ta godiset. :) Cocker som jag har "ska" vifta på svansen när de springer och min ena behöver jag ibland visa lite godis för och prata uppmuntrande och glatt till henne för att svansen ska komma igång. ;)
Tycker överlag att det ofta är en trevlig stämning runt ringen, kom gärna i tid till uställningen så ni hinner "landa" innan det är dags för att visa hunden. Vi brukar gå runt lite med hunden på området för att den ska få röra på sig och smälta omgivningarna innan det är dags för att gå in i ringen. Man lär känna mycket trevligt hundfolk runt ringarna som är lika hundgalen som en själv. :)
Du kan alltid testa med ställa ut först på inofficell utställning för att prova på o se hur det går. 😃
Ja både inofficiella men framför allt ringträningar (som ibland anordnas av kennelklubbar osv) är jättebra träning för både dig och hunden. :)
Jag har ställt flattar mycket, och ja, dom ska vifta på svansen. Det tar ner helhetsintrycket annars.
Vi hade en som också bara hängde med svansen, honom ställde vi "åt fel håll", alltså att han hade nosen mot hunden bakom. Det gjorde att han kände lite mera konkurrens om godiset och då höjde han svansen.
Annars, försökt att vara rolig. Prata med hunden, kanske ha med en leksak in i ringen?
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com