Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3578 ggr
[tk1971]
0

Löp & djursjukhuset

Jag fick en påminnelse från djursjukhuset om att min hund behöver förnya vaccinationen. Jag tänkte att det är väl bäst att fixa det direkt, så jag fick en tid dit imorgon. Men vad jag inte tänkte på är att hon löper. Jag gissar att vi kan få en del fula blickar i väntrummet om det sitter folk där med hanhundar.

Ja, hur ligger det till egentligen? Måste vi vänta utomhus på vår tur? 🤔

SuperLimm
0

Kan du inte ringa djursjukhuset och fråga? :)

Mvh Linn

[tk1971]
0

Nä, jag ringde ju dit nyss.

SuperLimm
4

När jag missar att fråga om något brukar jag ringa upp och säga som det är, att jag glömde fråga om eller inte tänkte på vad det nu kan vara, brukar aldrig vara några problem :)

Mvh Linn

SuperLimm
4

Annars låter du hunden vänta i bilen och går in och frågar om hunden som löper får följa med in i väntrummet.

Mvh Linn

Lon@
2

Jag har haft med löptikar till veterinären, aldrig några problem.
Däremot kanske man inte behöver traska runt i hela väntrummet och dofta av sig och om hunden lämnar spår torkar man förstås upp.
Det är ju jättebra att du tänker på hanhundarna men personligen är jag bra mycket tröttare på folk som hos veterinären - ja, annars också, givetvis - släpper fram sina hundar för att hälsa. Vad tänker de med?
Förutom den ganska stora risken med att bli smittad av någon skit så är det en väldigt laddad och spänd situation hos veterinären, lätt att det smäller!
Sorry för OT…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[tk1971]
3

Ok, verkar som om detta är en icke-fråga. Så bra, då sätter jag mig där med min hund.

Lon@
5

Det finns för all del hanhundsägare som tycker att det mer eller mindre borde vara skottpengar på löptikar men har man en hane så får man väl faktiskt vara beredd på att kunna hantera sin hund i de lägena.
Kan man inte det så kanske det är dags att ta hjälp för att träna hunden alternativt kastrera den - och se över aveln för översexuella hanar är ett problem inom många raser.
Kan faktiskt inte se att det skulle vara tikägarens ansvar att inte få vara hos veterinären, i min bil på brukshundsklubbens parkering(!), på gångbanor, i skogen… Ja, jag har mött hanhundsägare som tyckt att jag skulle ta min löptik och hålla mig hemma och inte "reta de stackars hanhundarna som inte kan tänka på annat".
Och ja, jag har hanhund själv - också…
Sorry för ännu mer OT men jag är ärligt talat trött på att löptikar inom vissa kretsar betraktas som pestsmittade.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

fridarebecka
0

Du kan ju alltid gå in och säga att ni är där och sen får receptionisten avgöra om tiken får komma in i väntrummet :) Annars brukar väl alla veterinärer ha ingångar för hundar med sjukdomar som kan smitta och som inte får gå genom vanliga väntrummet, som ni kanske får ta annars. Men tror knappast det är nått problem att vänta i vanliga väntrummet  :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
russin
0

Det är väl bara att se till att du kliver in genom dörren den tid du fått och inte en kvart före. Sen hoppas på att veterinären håller tiden - och i så fall hålla dig lite vid sidan omGlad

[tk1971]
2

Ja, det gick ju bra. Det var inte så mycket folk (eller hundar) i väntrummet, men jag såg ändå till att hålla oss undan lite. Och som vanligt var min hund så oerhört glad över att få komma till djursjukhuset 😂

fridarebecka
0

#10 vad skönt att det gick bra! Min hund gillar också djursjukhuset, tror han blir så lycklig av alla goda hundlukter att han glömmer bort sina dåliga minnen därifrån 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
CissiD
5

Jag är själv hanhundsägare och kan för mitt liv inte förstå varför de stackars löptikarna inte får vara med någonstans. De får inte va med på kurser, inte va på hunddagiset och fula blickar vid veterinärstationen m.m. 

Visst är det jobbigt när min hanhund börjar tjuta och gnälla och inte lyssnar på resten av dagen men någonstans måste de ju utsättas för det om de ska lära sig att bete sig runt det. Jag ser det lite på samma sätt som passivitetsträning och miljöträning. Det är jätte jobbigt men måste göras för att han ska bli bättre. 

Sen förstår jag de hanhundsägare som har översexuella hanar att det är jätte jobbigt men tycker inte det ska gå ut över någon annan. Speciellt inte hos veterinären. Tycker det är jätte tråkigt att höra att löp blir en oro när man ska till veterinären som tikägare.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Em_
1

Det är väl varken tikarnas fel att de löper eller hanarnas fel att de är intresserade. Ömsesidig respekt mellan hane- och tikägare vinner hundarna mest på. Även om mina killar beter sig hyfsat runt löptikar uppskattar jag om det går att minimera den extra stressen som en löptik i väntrummet innebär.

[tk1971]
1

Ja, löp är naturligt. Likaså att hanarna blir intresserade. Jag förstår att det innebär stress för hanhundsägarna. Å andra sidan är inte ett besök hos veterinären nån tävling där hanens resultat kan förstöras för att en löptik finns närvarande, så därför borde det inte vara nåt problem att jag är där med min hund. Jag hanterar min hund, och då får hanhundsägarna hantera sin hund. Men jag vet att det inte alltid fungerar så. Alltid är det nån som blir sur.

Em_
1

#15 Oj, det var verkligen inte mening att låta sur mot dig! Du verkar vara en hänsynsfull person som tänker på detta :)

[tk1971]
0

#15:  ingen fara.

[Hönan]
1

Tycker inte att det spelar ngn roll. Såklart du kan komma med löptik. Jag har själv hanhundar och det är mitt ansvar att dom kan hantera löptikar i sin närhet.

CissiD
1

Självklart ska man ha respekt för varandra och förstående för den andres problem. Men som #14 skriver är det ingen tävling där hundens resultat blir förstörd. Och som jag förstått det får väl löptikar vistas på flera tävlingar? I tävlings sammanhang kan jag förstå en viss frustration när det går åt skogen på grund av att det finns en löptik för nära. Men om jag fattat det rätt så får de ju vistas om inte till och med tävla vissa tävlingar när de löper. Eller har jag fått det om bakfoten? :)

Hime
0

#18 I stora tävlingar & agility har jag för mig att löptikar får tävla. Dock får de gå på sist & får bara vara på planen den tiden de tävlar.

http://www.brukshundklubben.se/funktionar/klubb-organisation/forbund/nyheter/2014/06/forandringar-i-sm-regler-lydnad-2015-2016/

CissiD
0

#19 tack då va de nog det jag hört. Då måste alltså hanhundarna klara av att löptikarna är i närheten när de tävlar. Så ett veterinärbesök är ju absolut inget att bli sur för om det finns en löptik där. :)