Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4000 ggr
JonnaCecilia
1

Valpnamn

Ska förhoppningsvis bli med valp, en liten vit fluffboll, Bichon Bolognese! :) Men det här med namn är ju så svårt! Hur valde ni? Vad hade ni för kriterier, preferenser osv? Jag ska ha en tikvalp, och eftersom mammas hund heter Sirius (efter hundstjärnan) funderar jag på stjärn/rymdnamn, men är kass på astronomi! ;) Andromeda går bort (syrran heter Andrea) och Cassiopeia (vilket jag hade gillat men sambons hund hette Cassie så…). Är dock flexibel. Funderat på Venus men känns lite högtravande för en så liten hund ;) Ett namn jag tänkt på som inte är astronomiskt är Smilla som låter litet, vitt och gulligt; precis som hunden :) Kanske ger sig när jag träffar den, kanske kennelnamnet går att hitta nåt gulligt smeknamn av… Men är helt enkelt intresserad : Vad heter era hundar? Varför? Vad valde ni mellan, hur gick funderingarna? :)

Levijo
2

Jag tänkte först döpa min mops efter Sansa i Game of Thrones, men mamma hörde fel och så fastnade vi för Salsa :P 
Men jag gillar det eftersom det faller lätt på tungan, det är lixom lätt att säga, inte jobbigt att ropa när man kallar in henne och sådant. Och sen passar det henne. 

När du väl är vid valpen kommer du känna med vilka namn som "ser bra ut" på henne. Smilla tycker jag passar bra på vita fluffiga hundar - har träffat några och det passar seriöst alla dem! 👍 Hoppas ni hittar något ni trivs med

Fialialej
2

Vega kanske? :)

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
2

JonnaCecilia
3

Åh, fina namn allihop! Fast är lite sur på Bellatrix efter vad hon gjorde mot Sirius i Harry Potter… Kanske valpen och mammas Sirius blir ovänner med de namnen?! ;P Tänkte häromkvällen på Åska också. Har ju redan Blixten! ;)

JonnaCecilia
0

Capella eller Sadira var ju fina stjärnnamn också! Btw #1 gillar verkligen Salsa! Bodde några år i Spanien så det är mitt andra hemland! Träffade min (engelska) sambo där och hans föräldrar bor där fortfarande! :)

Fialialej
0

Åska är ju jättefint!

JonnaCecilia
0

Tack :) får se om min brittiska sambo kan uttala det ;) Är ju inte rymden men uppe i himlen iallafall!

Cahira
1

Snowflake skulle vara lite sött. Elsa från Frozen, Yuki = snö på japanska. 

Señorita vore sött med. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JonnaCecilia
1

Nu är hon född! 2 april föddes hon och två bröder. Uppfödaren är väldigt mån om den här linjen så jag blir fodervärd och sen skrivs hon över på mig enligt skk:s avtal, alltså efter 2 kullar eller 5 år, vilket som kommer först ;) Är så lycklig, men namn är svårt! Ska vara något som går att uttala på engelska och svenska, helst med S i men R går väl också bra om jag minns rätt. Ska prata med uppfödaren med och se vad hon ska ge för kennelnamn… ;) Just nu funderar jag på Mysa(n) eller Myra (liten som en…), Åska gillar jag fortfarande,men alla säger Oskar :( Gillar många av era namn med, Yuki är ju urgulligt tex! Min syster heter Elsa i andranamn efter farmor så det går nog bort dock :) Det är sambon som är kinkig. Förstår de han inte kan uttala men för nån som säger sig inte bry sig så mycket så bryr han sig väldigt mycket :D

Sugar Mist
2

Stjärntecken på engelska kanske vore något?

Gemini, Leo, Virgo, Cancer(okej kanske inte cancer…), Pisces, Aquarius(Smeknamn typ Aqua), Scorpio, Sagittarius, Capricorn, Taurus och såklart Libra.

-

Cahira
1

Vi har en vit katt som heter Yuki och Mike (amerikansk) uttalar det utan problem :) Yuu-kee. :)

Man kan ju döpa efter städer och stater och annat. Indiana "indy", Miami, Virginia, Vegas mfl är några amerikanska exempel som kan passa en tik. :)

http://www.20000-names.com/

http://www.lowchensaustralia.com/names.htm 

är två riktigt bra namnsajter. :) Där kan du bränna veckorna av väntan/längtan rätt bra. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Surpan
1

Inte ett stjärnnamn, men vad sägs om Luna? 🙂

Andra rymdnamn:
Mira
Nova
Stjärna
Galax
Sigma
Nebula

/Surpan

Sugar Mist
1

#12 Luna betyder väl Måne eller något liknande?

-

Surpan
2

#13 Luna är jordens måne. 🙂

Men det finns många andra fina månnamn i vårt solsystem.

Jupiter har bland annat Europa och Elara.

Uranus har bland annat Miranda, Ariel, Titania, Bianca, Juliet och Ophelia. De är döpta efter shakespeares rollfigurer. 🙂

Neptunus har bland annat Larissa.

/Surpan

JonnaCecilia
1

Elara var ju jättevackert, hade jag kunnat döpa ett barn till ;) Tack för alla bra förslag! Får se vilka den kräsna sambon låter vara kvar haha! Jag gillar nästan alla, ni har ju jättebra förslag! :)

Surpan
1

#15 Ja den var ny för mig och jag reagerade på vad fint det var. 🙂

/Surpan