Är det tillåtet?
I en villa mitt emot den lokala mataffären bor en schäfer och en rottis. Runt huset finns ett staket Varje gång man går förbi på trottoaren kommer hundarna rusande fram till staketet, sätter tassarna emot och skäller med huvudet över kanten Ibland är det lugnt, inga hundar syns till, så plötsligt hörs ett vrål och dom två stora hundarna kastar sig mot staketet Både jag och hunden blir skiträdda när det händer Är det tillåtet att ha hundar på det viset? Det kan ju komma ett barn som blir vettskrämd, eller en gammal människa som ramlar omkull när hundarna kastar sig mot staketet
Det är inte olagligt nej så länge de håller sig innanför staketet och inte håller på24/7
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det där kan vara ett jädra elände. Vi råkar ut för samma sak med jämna mellanrum, men nu har jag lärt mig att vara förberedd. En villatomt som ligger längs en av våra promenadvägar har mycket och hög växtlighet. Plötsligt uppenbarar sig en jättelik hund som slänger sig upp på staketet och vrålskäller. Jag ser eller hör aldrig nån människa där, men det brukar lukta cigarettrök, så jag vet ju att nån är där. Varför reagerar inte denna person?! Jag har allvarligt talat varit rädd att min hund fått ett livslångt trauma pga detta, men jag tror hennes nerver har klarat det.
Där jag bor finns två grand danois som gör samma sak… Hemskt men inget att göra åt.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Så länge hundarna är innanför staketet är det OK, det kan dock vara lite skrämmande ibland men inget jag bryr mig om, man ska ju inte bli rädd själv, då blir hunden det också för den känner av det på dig, men ibland kan man inte rå för det ju. Och hundarna som skäller innanför staketet vill ju bara markera för att säga till matte eller husse att det är någon utanför, de vill ju skydda och vakta sin ägare.
I'm out 
Så länge hundarna håller sig på gården och inte kan bita folk eller orsaka andra störningar så är det inte olagligt.
Känner igen, de finns en gård jag undviker att gå förbi enbart för att de stog en stor biffig rottweiler på andra sidan staketet som stack ut huvudet och ena frambenet genom staketet och försökte trycka sig ut. 😭
Jag har blivit biten av en rottweiler när jag var liten som aldrig hade bitit någon förut (sa ägaren), så jag är livrädd för dom.
Ja, det kanske är lagligt att ha hundarna på ett sånt sätt, men man tar inte mycket hänsyn till andra om man har det så Jag går inte ofta på den vägen, men det finns ett dagis och skola 30 meter från huset, många äldre bor också i byn. När hundarna hoppade plötsligt fram med ett vrål, hoppade jag till, en reflex, jag hoppade ner från trottoaren. Självklart är det inte hundarnas fel, men vad händer om någon blir skrämd hoppar åt sidan och blir påkörd av en bil? Får hundar skrämma människor på det sättet, jag tycker det låter konstigt
Där min mamma bor finns det en rottis som är på tomten, staketet är inte högt nog och den kan hoppa över, den har hoppat över och rusat emot många hundar förut. Folk är rädda och undviker att gå förbi där.. Har funderat på att anmäla det, men inget skulle ske.
Samtidigt förlorar du inget på att anmäla, tänk om någon blir skadad. Om hundarna här hemma hoppar över staketet, då anmäler jag. Människor är ofta så oansvariga
#9 Hoppar de över ja då kan du anmäla. Då brister dem i sitt ansvar.
Låter mer som stressade hundar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hade samma problem förra sommaren/hösten och förväntar min samma sak så fort det blir varmare igen. En rottis halvvägs över grinden titt som tätt när vi går förbi och där är gången förbi mellan husen endast ett par få meter bred. MIn ena hund är livrädd för den, så den dagen den kommer ut så kommer det ta hus i helvete. Hunden skulle kunna ta sig över om den tog i lite mer….
Har man en så pass stor hund, som även reagerar på på vissa hundar så kan man ta mig tusan sätta upp en extra grind en bit in - helst som dom även har småbarn, så jag bara väntar på den dagen lillgrabben glömmer stänga grinden och hunden flyger ut (har hänt en kompis till mig när dom gick förbi).
Behöver jag nämna att jag nästan alltid har min försvarsspray redo när vi går förbi….. typ 2 gånger per dag😡
inlägg på fel plats !
#9 Om du menar att jag ska anmäla så, Jaghar hört mycket saker om dom här människorna och i flera år gått och varit rent av förbannad och velat anmäla men min mamma säger att jag inte får anmäla för hon skäms då. Det jag hört om dom här människorna (observera att jag inte sett något själv, bara när min hund var valp för 4år sedan), är att dom stänger in hundarna i burar när dom får gäster, eller när dom åker iväg, en gång lämnade dom hundarna på baksidan med det låga staketet ensamma en hel arbetsdag, utan tillsyn öht då, vet ej årstid, var min mamma som hade sett detta. (dom har en jackrussel och en rottis) Jag har hört att rottisen hoppat över staketet och sprungit emot en labrador tik i området men ägaren hann kasta in hunden och stänga dörren, jag har hört att hunden gått in på en annan "hunds" tomt(som det var staket runt) och stått och morrat åt denna hund eller dylikt, jag har sett att dom istortsätt aldrig tar promenader (men sist jag var där blev jag glad för jag såg att dom var ute och gick första gången jag sett det på 3år.. men jag bor inte där längre så). Och när min egna tik var valp och jag gick hemåt så stötte jag på dom på en promenad, var väl runt den här årstiden och min tik är född i november 2010 så hon var väl 4-5månader, Jackrussel tiken flög fram (hon var lös) och hugg emot min hund (hon var under min tik och hugg upp emot henne) sedan sprang hon under magen på henne och morrade innan hon sprang tillbaks till ägaren, jag stod där helt chockad och bara stirrade, fick ingen ursäkt dom bara stirrade på mig som om allt var mitt fel och gick. Jag gillar inte dom helt enkelt, men har inga bevis på sakerna jag "påstår". (och att jag vet det där med hemma hos dom är för att dom är kusiner med en bekant till mig)
#11 va hemskt att du måste passera den arga rottisen 2 ggr/dag, både för dig och din hund. Det är även synd om rottisen som står och är arg/ frustrerad bakom sitt staket varje gång någon passerar Filma hunden när det attackerar staketet, ingen hund ska behöva ha det så! Anmäl om den tar sig ut. En hund som gör så, mår ju inte bra. Människor säger till för lite, vi är lite för fega och tycker att det inte är någon ide.
#13 det är synd om dom hundarna, jag tycker att du ska anmäla, för hundarnas skull Det kan göras anonymt.