Ny hund i huset
Då min älskade hund fick somna in förra veckan och jag inte vill bara ha en hund så har jakten på en ny familjemedlem påbörjats lite. Jag har hemma en Kerry Blue Terrier tik som är 7 år och min älskade vovve som fick somna var en Bouvier hane. Jag tränar lydnad och bruks aktivt för tävling och ställer även ut mina hundar flitigt och vill kunna göra det samma med nästkommande vovve. I mitt tycke så är Bouvieren den helt perfekta hunden men det blir ingen ny just nu då jag vill bo i hus när nästa bouvier kommer in i mitt liv som läget ser ut just nu.
Skulle gärna se vad andra tycker skulle kunna passa mig för ras då jag är väldigt öppen för de flesta raserna men har ju såklart en del kriterier också.
Så vad har jag att erbjuda en ny hund, jag vill kunna träna lydnad och bruks med hunden för mest träning och om det går bra även lite tävlan men har inga stora amitioner att vi måste komma långt. Aktivering i form av långpromenader och träning 3- 4 dagar i veckan och de resterande dagarna ca 3 timmar promenader/aktivering om dagen.
Lite kriterier jag har på hunden:
Jag vill ha en liten hund denna gången inte över 15 kg, gärna under 10 kg
En hund som inte klättrar på väggarna om man inte aktiveras under någon dag
Gillar pälshundar och har inget emot pälsvård
Då jag jobbar heltid måste det vara en hund som klarar att vara själv hemma några timmar (vet att det är träning i det) till dogwalkern kan komma och ta ut dem.
Än så länge så har jag titta på Border Terrier och Schnauzer som potentiella kandidater till ny familjemedlem men vill gärna höra även andra förslag om någon har något :)
Codeavalone.blogg.se
En dvärg eller mellanpudel skulle kunna passa. Dvärgschnauzer också, dom är mindre än schnauzern. Lycka till och hoppas du hittar någon som är nästan lika perfekt som bouviern!
En nätt kelpietik vore kanske något?
-
#1 Jo har tittat en del på Pudel också men är lite osäker än, men tack för föslaget. Dvärgschnauzern har aldrig varit intressant vet inte riktigt varför men har nog träffat för många som inte är något roliga och skälliga.
#2 Tyvärr är det så att det kommer inte in några fler tikar hos mig utan jag vill ha en hane :) Men ska absolut kolla på kelpien och se vad den kan erbjuda ändå :)
Codeavalone.blogg.se
Kelpiehane under 10 kg blir nog en utmaning att hitta! 😉
Berger des pyrenees (överskrider också viktgränsen…) eller mudi kanske?
Oj, gick det så fort, kramar till er! Du är ju terriervan så en av de aktivare terrierraserna borde fungera finfint med det du har att erbjuda tycker jag. En bra jack-russel, en welsh terrier kanske, lakeland? Lägg märke till att jag inte rekommenderar min egen ras, irländaren då de inte funkar på ditt storlekskrav, annars passar den in. En border funkar säkerligen finfint också!
Då vore kanske en Mudi något? :)
Eller varför inte en Sheltie?
-
Lagotto?
Tänker också att sheltie skulle kunna passa.
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Cocker Spaniel av utställningstyp kan passa, är dock tyngre än 10 kg men oftast inte tyngre än 15. En väldigt mysig, kelsjuk ras som älskar att arbeta och är fenomenalt duktig på spårarbete. Har en bakgrund som stötande och apporterande fågelhund vilket innebär att flera individer har en betydande jaktlust, drar alltså på vilt, därför inte den mest optimala rasen om man vill kunna ha den lös jämnt i alla miljöer oavsett störning.
Jag har själv en kille som jag tränar personspår, lydnad och rally med, plus att vi ställer ut. Han hänger gladligen med på allt men har inga problem att vila i längre perioder. Lätt att motivera med mat, svårare med lek. Har en hel del pälsvårdsarbete, kräver genomborstning minst en gång i veckan som tar ungefär 30min-1h, men ju oftare man borstar desto mindre tid tar det per gång. Lotus har en ganska jobbig päls för att vara cocker, det är mycket päls och mycket som måste plockas och trimmas. Finns linjer som har lättare pälsar och det finns cockrar som inte alls har speciellt stor jaktlust.
Några egenskaper som passar väl in på min kille och cockrar i allmänhet är levnadsglad, arbetsvillig, kärleksfull, glad, aktiv, intensiv (ganska mycket energi).
Att beakta med rasen:
*Jaktlust
*Päls
*Separationsångest, som vissa har problem med hos sina hundar, själv har jag dock inte haft det. Jag tror att det är ytterst viktigt att man är noga med att träna ensamhetsträning omsorgfullt från valpben, samt inte hålla på för mycket med valpen. Den ska kunna få vara själv och ha tråkigt ibland.
*Koppelträning, flera har svårt att lära hunden att gå fint i koppel. Jag har själv kämpat med min kille och nu vid 2 års ålder går han bra i välbekanta miljöer.
Tass Josephine
Om du gillar terrier, schnauzer och liknande så antar jag att du är mer inne på hundar med lite… "attityd" (sagt på ett positivt sätt, jag har ju terrier själv 😉) och då kanske lite mjukare raser som sheltie med flera inte blir riktigt rätt?
Eller har du tröttnat på hundar som är lite egensinniga och envisa och vill ha en mjuk och väldigt följsam hund?
Borderterrier låter som ett bra val, welshen som Kallaterrier var inne på är några snäpp "vassare" och är terrier i kubik. Ofta bra hundar mentalt - jag har en kompis som föder upp welshterrier och kan rasen på sina fem fingrar, vi diskuterar ofta och mycket - , relativt friska även om man skall se upp med allergier och glaukom, kan säkert bli en bra arbetshund om man kan hitta rätta knapparna med den typen av hund. Hojta gärna om du vill veta mer om dem!
Sen har du ju den Perfekta Terriern, cairn 😃. Skämt åsido, jag är väldigt nöjd med min och som bruks- och agilityhund har hon varit toppen även om de korta benen innebär att hon har vissa nackdelar rent fysiskt.
Hon är ju rörlig och det är mycket fart i henne men det tar helt klart längre tid för henne att ta sig igenom en sökruta än för en hund med smidigare kropp och längre ben.
Vill man "bara" ha en rolig, glad hund att träna allt möjligt med och tävla lite på hobbynivå så kan en cairn dock vara rätt.
Även om rasen på intet sätt är delad så har uppfödarna lite olika inriktning på sin avel. En del tycker att cairn SKA vara en terrier med allt vad det innebär, fart, fläkt och jävlar anamma, en del försöker få lite mer slätstrukna hundar.
Det finns några kennlar som utmärker sig när det gäller arbetsvilliga och positiva cairn 🙂.
Om vi lämnar terrierspåret så tänkte jag även på lancashire heeler. Har ingen större erfarenhet av rasen egentligen men har snokat en del inför nästa hund. Verkar vara en positiv och käck hund, med lite jävlar anamma från terriersidan och följsamhet från vallhundsbakgrunden.
Russin kan säkert berätta mer om du är intresserad!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Har ju en Norfolkterrer själv, och den rasen klarar i alla fall av alla dina kriterier hehe 😉Dom kräver ju lite pälsvård, under 10 kg (dom ligger på runt 7 kg) och klarar av att vara ensam. Det jag tycker är roligt med dom är att de i grund och botten är tuffa, charmiga sällskapshundar, men klarar av mer än vad man tror. Som ägare kan man helt enkelt välja själv vilken nivå man vill lägga sig på när det kommer till träning, för dom är med på det mesta 🙂
Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com
JRT! Kennel Terrestrial har precis fått en väldigt fin kull, hon är känd för sina följsamma terriers och jag har själv haft två därifrån.
Kolla in mittelspitz! En aktiv liten nätt hund som älskar att träna. De kan vara lite skälliga men i gengäld har du en riktig sporthund i lämpligt format. Och vad jag gjorde med skällandet var att lära honom skälla på "upp med händerna" kroppskommando så ifall jag nånsin skulle bli anfallen så skulle han få signalen att skälla - och så lät jag honom skälla halsen av sig på lämpliga platser och vid bus. Han larmade såklart på ljud men annars kontrollerade han skallet riktigt bra på hemmaplan i lägenheten.
Jag saknar att ha mittelspitz. Han (och hans pappa och pappans viltspårande/lydnadstävlande "adoptivbror" av samma ras men obesläktad) var riktiga arbetsmaskiner med toppen arbetsfokus.
Min dvärgschnauzer är mer som alfons åberg. "Ska bara" och ogillar att nöta.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#5 Hm welshen har jag inte tittat på den måste jag ta mig en koll på, tack för tipset
#6 Mudi har jag inte tittat på men är ingen hund som egentligen tilltalar mig, sheltie vill jag inte ha heller är inte min typ av hund tyvärr
#9 Nja jag gillar ju inte cockern tyvärr. Vet att det är en väldigt fin hund men har väldigt svårt att se mig ha en :)
#10 Jag är sugen på att ha en hund med attityd igen, min kerry har det i massor och jag gillar den charmen som det ger hunden. Har tittat en del på Carin faktiskt och det är väldigt kul att få höra någon med erfarenhet av dem, ska kolla vidare på den.
#11 Har varit inne på Norwich, vet du om det är någon skillnad mellan de båda?
#12 JRT är ju så fina men har träffat så många tråkiga och ilskna rusllar. Men med en bra uppfödare så kanske det är annorlunda ska absolut titta in där. tack!
#13 Spestarna är fina och jag är svag för deras utseende så ska absolut titta på mitteln!
Codeavalone.blogg.se