Lära unghund att INTE jaga katter?
Jag har katter och 2 kattvana hundar sen tidigare, och ska få hem en super trevlig 10 månaders vovve som dock inte är kattvan. Hur lär jag nya hunden att inte jaga katterna?
Alla tips mottages, jag har min plan, men om det inte funkar är det bra att ha andra ideer, och vem vet, en av era ideer kan ju vara bättre än min plan :)
Det bästa är att låta hunden och katterna reda ut det där själva. Katter är väldigt duktiga på att fostra hundar
#1 tror det finns risk att hunden skadar katterna, han är inte aggressiv men vill jaga dem och "leka" med dem…
Jag skulle försöka förhindra att hunden jagar katter så mycket som möjligt. Får den inte möjlighet att jaga katter brukar de inte göra det när de vant sig vid katter. Jagar de katterna lär de sig att det är roligt och det blir svårare att undvika.
Mvh Linn
#3 men frågan är hur, dela av med kompostgaller känns bara som att skjuta problemet åt sidan, funderar på koppel + galler munkorg(för att vara på säkra sidan)
Har en hund som gärna leker med katten och följer efter katten när han springer runt i huset, har löst det med ett befäst "Nej" kommando och ett bra kom hit kommando, och självklart låtit dom hälsa själva. Dom vänjer sig snart, bara man har lite extra koll på hunden.
-
#2 gick hur bra som helst för oss. Unghund är bästa vänner idag. Dock min omplaceringshund som har lärd att låta katten va genom fyande och liknande är väldigt skeptisk mot katten och tycker att det kan vara jobbigt när katten är för nära. Jag har dock små hundar men ja, detta var vad som rekommenderades för mig och bättre resultat kan man inte önska
#6 Ja det funkar för vissa men inte alla. Alla katter säger inte ifrån och vissa katter säger ifrån på ett sätt som inte är önskvärt om man vill att hunden ska kunna se något i framtiden…
Mvh Linn
#4 När jag tar hem hundar till mig som jag inte riktigt vet hur de ska reagera på mina katter stänger jag inte katterna i sovrummet och låter hunden nosa runt själv. När den har gått några varv och lugnat ner sig lite kan jag släppa ut katterna. Finns det en risk att hunden jagar katterna skulle jag faktiskt ha hunden i koppel sittandes några meter från sovrumsdörren så den kan se katterna när dom kommer ut därifrån men inte kan flyga på dom direkt. Sen skulle jag låta katterna göra vad de vill. Ena katten som är mer van vid olika hundar skulle nog inte bry sig något men den andra katten som bara är van vid min lilla cocker skulle nog gömma sig någonstans, framförallt om det är en stor hund. Men ingen av mina katter skulle flyga på hunden iaf så därför skulle jag ha hunden kopplad vid första mötet för säkerhetsskull, så att jag snabbt kan stoppa den om den springer efter katterna.
Mvh Linn
Jag skulle mest rekommendera att ge det tid. Säga åt hunden då den jagar, ta fast den om det behövs och intressera den för något annat? Vi introducerade en ung katt för vår terrier förra året och det tog tre veckor innan han kunde ta det lugnt när katten gick eller sprang förbi. När vi hade tagit hem katten tog vi hunden i koppel och försökte närma oss katten med honom, så att katten så småningom kunde lära sig att det inte var något farligt. Stort tålamod och uppsikt. Katterna tar ju sig alltid undan och hunden får lära sig att låta bli. Oftast är det ju så att hundar jagar katter när de springer/är i rörelse. Beroende på hur ni bor kan ni ju spärra av så det finns ett rum där katterna kan vara ifred. I sinom tid kommer de här spännande katterna vara avdramatiserade.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
#7 hon som rekommenderade det känner dock min katt och vet att han är tuff men aldrig elak, och hon är valp uppfödare och kan mycke om alla möjliga djur. Hon kanske skulle rekommendera annat om min katt var rädd och osäker
#10 Ja så kan det vara men att allmänt rekomendera det till alla är inte så bra eftersom alla katter och hundar reagerar olika :) Det finns även hundar som lätt skulle kunna ha ihjäl en katt så att säga att de ska lösa det själva (det är inte bara du som har rekommenderat det, ser det titt som tätt överallt) är rätt riskabelt.
Mvh Linn
1. Ge katterna eget space så att de kan komma undan om de vill. Kompostgaller eller ett speciellt rum dit hunden inte får gå exempelvis. 2. Lär in ett nej eller liknande så du kan få hunden att avbryta. 3. Bli ordentligt förbannad på hunden om den rör katterna. De är DINA och hunden ska ge f*n i dem. 4. Ge det tid.
"På natten är alla katter svarta"
Tack för alla era svar :D
Nu hoppas jag vi ska kunna få dem att bli vänner här hemma när vovven kommer hit ^^
Har någon annan mer tips bomba gärna :)
Du har fått bra tips men vill bara påpeka, låt de INTE sköta det där själva. Det är två helt olika arter och har olika språk, är inte ovanligt att det går bra men heller inte ovanligt att det går åt h-vete. Var inte naiv och chansa!
Lär hunden Nej! direkt från början och ge den inte chansen till att leka med dom.
Vår hund jagar inte katterna men vill gärna leka med de ibland, ju hårdare de river ifrån desto roligare tycker han det är. Vi säger ifrån direkt vi ser att han ägnar lite för mycket uppmärksamhet åt de, kolla går bra men direkt vi ser att han går från kolla till lite extra nyfiken så säger vi åt han att gå därifrån. Han ägnar dom mycket sällan den typen av uppmärksamhet numer.
Vi har alltså en rätt solklar gräns, lär dig se var hundens gräns är när det går från att bara kolla till att verkligen kolla och bryt där innan den hinner göra något som ex. bjuda in till lek m.m.