Äter inte alltid på morgonen
Min Sigge har senaste månaderna blivit så konstig med maten, han har alltid varit den matglada och har ätit med god aptit morgon som kväll. Men sedan några månader tillbaka så äter han inte alltid på morgonen, utan står bara vid maten och ser skamsen ut. Hans mage låter en hel del vid dessa tillfällen, det liksom kurrar och lever om där inne.
Vi bytte mat för en tid sedan till orijen och det fungerade bra några månader, men sedan så har detta börjat. Ibland äter han med god aptit men ibland äter han inte alls. Idag ratade han även godis vilken han aldrig skulle göra annars. På kvällen sen äter han alltid, det är enbart på morgonen. Han har blivit mycket mer morgontrött på sista tiden också.
Någon som varit med om liknande? Kanske är fodret som inte fungerar för honom?
I och med att det varierar från dag till dag så har jag inte kontaktat någon veterinär ÄN (kommer givetvis göra det om det fortsätter) Kanske ska testa att göra ett foderbyte?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Min hund gör likadant ibland, magen låter och han verkar inte speciellt sugen på att äta. Det jag kommit fram till är att han vid dessa tillfällen hunnit bli tom i magen och till följd av det antagligen mår lite illa och därför inte vill ha maten. Det som har funkat är att ge honom senare kvällsmat eller något som han tycker är riktigt gott innan frukosten (om magen låter och han inte vill äta), t.ex en liten bit ost, för att få något i magen och sedan brukar han äta upp maten :)
Att Sigge inte vill äta kan ju säkert bero på annat också. Jag hoppas det löser sig för er!
#1 Ja kan ju vara som du säger att magen är tom, men då tycker man ju att han skulle reagerat på det innan. För vi har ju inte ändrat mattiderna något direkt 🙂
Men ska testa att ge han något gottit på morgonen så får vi se om han får igång aptiten. Annars får vi testa byta foder. Tack för ditt svar!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Kurrande mage låter som magont - och det är nog därför han inte vill äta. När min ena ätit någon som magen/tarmsystemet inte gillar (eller ätit för mycket) så låter det och hon blir lite låg. Oftast brukar det släppa om vi tar en promenad (rörelser får igång magen bättre), men händer det ofta så skulle jag nog tänka foderbyte om jag vore dig - om detta startat efter du bytte till orijen.
Jag tror med på att Sigge har magont och därmed inte vill äta sin frukost. Vad gav ni innan för foder kanske är det bättre att gå tillbaka om han funkade bra på tidigare fodret. Vi gav innan orijen men bytte till acana efter detta så har inte Enja magont på morgonen utan äter upp frukost,middag,kvällsmat med god aptit utan kurrande mage ;) Det var ett felköp med acana men attans bästa felköpet mannen kunde göra 😉
Min amris gjorde samma sak ofta så han fick bara mat på kvällen istället. Mer då såklart.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast