Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1098 ggr
Tanjis
2

Halsbands tillverknings tråd :D

Jag har sytt egna halsband till vovvarna idag lite efter eget tycke och blev riktigt nöjd med resultatet, så jag tänkte dela med mig av hur man kan göra ett jätte bra halsband som är lätt att sätta av och ta på :).

Bilder och instruktion följer i kommentarerna, steg för steg

De material du behöver är:

1: Väskband

2: Någon typ av sidenband eller liknande, det är till fördel om sidenbandet är något smalare än väskbandet :)

3: Dubbelhäftande tejp

4: D-ringar

5: Symaskin, sax och tråd :)

Tanjis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mät först och främst runt din hunds hals :)

Tanjis
0

Jag köpte väskband som finns på Panduro (eller idé och hobby som dom med kallas för), här mäter jag upp  det som kommer behövas till halsbandet. Jag köpte även 4 D-ringar som jag sen kommer använda som fästen på halsbanden, så om du vill göra som jag kan du dra bort två cm (det är den längden som tillkommer med D-ringarna sen, om du väljer ett annat fäste får du sj mäta hur mycket som behövs tas bort)

crimson
0

Sätter en tass här, kanske ska fixa ett nytt halsband till våra :D

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Tanjis
0

Dubbelhäftande tejp är jätte jätte bra och man slipper de där förbaskade nålarna! Rekommenderas starkt till detta ändamål iaf :D

Tanjis
1

Nu kommer vi till det fina och roliga :). På Panduro så finns det ju jätte fina sidenband, jag valde detta polkadott bandet till Zmurfan :D.

Börja med att sätta fast sidenbandet på baksidan utav halsbandet, halvvägs in ungefär (spelar ingen roll vilken sida det är just nu kör på bara), detta är för att det ska hålla bra sen, det blir bandet som håller fast D-ringarna (eller vad man väljer att använda för fästen) så det måste sitta ordentligt i väskbandet.

Tanjis
0

Trä på ena D-ringen :D ……………………………

Tanjis
0

Vänd sen på ditt blivande halsband och sätt fast bandet på framsidan, denna gång ska vi sätta bandet längs hela väskbandets längd :), nu kan vi verkligen se hur fint halsbandet kommer bli :)

Tanjis
0

Trä på den andra D-ringen på andra sidan :)

Tanjis
0

Vänd sen på hela baletten igen så vi kommer tillbaks till baksidan, sätt fast bandet så änderna möts på mitten ungefär och klipp bort överflödigt band.

Tanjis
0

Dags att sy (fy bubblan, jag hatar att sy), sy hela vägen runt, fäst tråden hellre för mycket än för lite, detta ska ju va slittåligt!

Tanjis
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Och här har vi resultatet :D!

Jag blev faktiskt super nöjd och halsbandet var jätte lätt att göra! Det är dessutom jätte super duper smidigt att sätta på och ta av!

Tanjis
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kippis fick ett rosa halsband med stjärnor på :), väldigt nöjd med hennes halsband med

Tanjis
0

#3 vågar du säga vad du tycker om halsbanden :D kan va roligt att höra ;)

[Lillmatten]
1

super snygga! och de ser ju inte ut o vara för svårtillverkade heller! 👍

Tanjis
1

#14 dom var jätte lätta :D. blev inte alls dyrt heller, 140 kr ungefär för material till båda halsbanden :)

Tanjis
1

#14 och då är kostnaden med för dubbelhäftande tejpen med också för 40 kr som jag kommer kunna använda till annat skoj

crimson
0

Tycker de är riktigt snygga! Ska nog ta mig till panduro när jag får lite pengar :)

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Tanjis
1

#17 det tycker jag absolut, visa sen hur det blev :)

Catta-
0

Jättefina :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Qepta
0

Vart har du köpt D-ringarna och hur hållbara är dom? Tänkte sy halsband åt mina belgare men än så länge har ingen D-ring hållit för dom.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Tanjis
0

Ingen aning om hur hållbara dom är, gjorde halsbanden i går och verkar inte klenare än någon annan D-ring men det återstår att se. Mina hundar är ju så pass mycket mindre också så att det som funkar för mig kanske inte alls funkar för dig

Grace2009
2

#20 Jag har köpt svetsade O-ringar från paracordshop.se och de har hållt för två husky-blandningar (tror de väger 18kg och 28kg). De har även svetsade D-ringar så kan tänka mig att de har samma kvalité.

Melonclementin
0

Snygga!

Wenniz
0

Snygga! :)  Funderar lite själv om man ska testa på att sy egna halsband, men jag å sy har inte varit världens bästa kombo än. :P

• Nederlandse Kooikerhondje -
Whippet
1

Det där måste man ju verkligen testa att göra, min dvärgschnauzer valp drar nog mer än en husky även om han har blivit lite bättre så det e kanske inget till han 😃 Men till andra hunden 👍

I'm out Vilar huvudet i handen

LinaK
0

Vad duktig du är! 👍 Supersnygga!

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Whippet
0

Gjorde ett halsband till min ena hund förresten där jag broderade in hans namn, det blev super bra till honom :)

I'm out Vilar huvudet i handen