Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 6259 ggr
LillPom
1

Flexi koppel

Hej alla!

Jag har varit emot flexi koppel mycket… mest för handtaget då jag tycker de är ofta tunga klumpiga lätta att tappa osv.

Men jag har ändå övervägt att köpa ett snart.. jag vistas ute på landet mycket och i skogen skulle de vara underbart att ha! Vi har använt spårlina tidigare men den blir ganska bökig och lite tung tycker jag för att Inez ska få ''fri känslan''

Jag hittade Planet Dog Zip Lead:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/71fr8Y2ymTS._SL1500_.jpg

De verkar ju mycket bättre! Vad tror ni? Den här är i fortsätt som ett vanligt koppel fast med en invävning motor. Tror ni de kan vara en smart ide?

De finns i 6(1.8) feet och 12(3.5m) feet storlek. Var ju mest intresserad av 12 då isf :)

Frida B
2

Ja men varför inte? :) go for it! Det ända jag tänkte på var att det såg extremt tunn och "skör", men inez är ju inte så jättestor.. ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
1

Den ser ju faktiskt skön ut att hålla 🙂
Skulle till & med jag kunna tänka mig i skogen till extravovven (vår går lös då), aldrig sett förrut😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LillPom
0

Nee jag vet :) De var mest rekommenderat för mindre hundar just pga att den är minimal i byggnaden.

Ja inez väger ju 1.7 kg… drar aldrig XD De kan ju funka… :)

LillPom
0

De är nytt :) Finns 1 återförsäljare i Sverige men de har enbart den korta varianten fortfarande :P Så man får beställa utomlands.

De finns denna också som jag funderar på kortare bara 2.5 meter men de kan ju kanske duga med?

http://pet.imageg.net/graphics/product_images/pPETS-10248010t300x300.jpg

Fridaaaa
0

#4 Aha ok därför jag inte sett det då 😛
Ja det är ju bättre än inget 🙂

LillPom
1

Ja :) Hoppas de kommer att komma mer sånt hit snart :)

Fridaaaa
1

#6 Ja för det verkar ju skön att hålla i, de andra är ju tyvärr inte det.
Många behöver dock lära sig att använda flexi rätt med 😛
(menar inte dig nu, utan överlag)

LillPom
0

Jo precis! De har fått mycket beröm för just att de är bekvämt till skillnader mot vissa andra :)

Ja .. de skulle behövas sälja manualer med flexi ibland :P

Fridaaaa
0

#8 Ja hade inte varit fel 😉

[Daniela1983]
0

Jag ser inget handtag, har jag missat det? Hur håller man?

Fridaaaa
0

#10 Det är ett vanlig handtag längst ut.

[TeamGolden]
3

Man ska inte vara för rädd för vad andra ska tycka, jag använder flexi 8 meter till min hund, jag är ingen flexi-tok som låter min hund ränna till andra eller drar i honom eller stoppar honom när han är 5 meter bort eller låter honom hoppa ut i vägen ''oj hoppsan''. Det handlar om att vara klok, vilket gäller alla redskap man har till hunden. 

Lätta att tappa tycker jag bara de små är, de stora har man ett fast grepp om, återigen man ska inte lyssna till de som pratar om att alla med flexi är knäppa, dumma osv (för det finns väääldigt många människor som tycker det) och självklart finns det folk med flexi som inte kan hantera det, men har man en hund som går fint i koppel och man använder kopplet med vett funkar det utmärkt enligt mig, långlina är alldeles för sladdrigt och passar stora hundar mer enligt mig, på korta små ben trasslar det in sig och hunden står i ett trådhav en gång var femte minut ungefär. :)

[Tess86]
3

Tråkigt att de var så korta bara. Jag har ett som är åtta meter och jag tycker att det precis är lagom, det hade inte gjort något om det var längre. Jag använder flexi när jag vill att Skade ska få gå i mer terräng än jag gör, om jag går på vägen kan hos t.ex. gå i diket (vi bor på landet), eller om vi är på ett fält och busar, eller går till någon sjö där det inte passar att släppa henne lös, och med ett kort flexi skulle hon inte få så mycket mer rörelsefrihet än i ett koppel.

keptak
0

Det här var en bra tråd för mig med då jag har letat efter ett flexi med mindre handtag. Inte av den anledningen som ts vill utan jag vill kunna stavgå med hunden. Ett vanligt koppel är det svårt med eftersom man svänger med armarna hela tiden och då antingen drar i hunden eller så hamnar kopplet på backen och under hunden. Detta verkar ju mycket bra och jag kommer definitivt att kolla upp det mer. Tack ts :).

Anibaz
4

#14 Har du funderat på midjebälte? Där kan du fästa ett vanligt flexi också, och får händerna fria från annat än stavarna.

Fridaaaa
1

#14 Finns bälte som man kan ha runt midjan som man har kopplet fast i, som är gjort för det 🙂

[Camia7]
1

jag köpte ett sånt nyss och en sele, jag kommer bara att använda sele och rullkoppel när vi är i skogen eller på åkrar och går, där jag vill att hon ska kunna gå mer fritt men absolut inte på promenader för då blir det vanligt koppel:)

[TeamGolden]
0

Och längden är ju ingenting enligt mig, 3.5 meter får hon inte mycket för, du borde kolla på ''riktigt'' flexi istället, finns upp till 12m tror jag men de är väldigt stora, passar schäfer osv, jag har 8 m och den passar de flesta hundarna, knäppet är litet och inte tungt för hunden. 
De du tittar på skulle jag säga ser svårare ut att hålla i, även att dra in fort om det blir nödsituation :)

Du säger även att Inez inte drar, dvs det är ännu smidigare med flexi då, en dragig hund är inte så kul och passande i flexi. Men hon är ju även så lätt att det inte spelar så jättestor roll, dock f¨r du ju inte tappa flexiet då, kommer just 8meters kopplet på henne kommer hon göra illa sig, men sen har jag inet varit med om att tappa de flexiet, det är somsagt de små som man tappar greppet ur lätt :)

[TeamGolden]
0

#4 Varför ska du köpa ett koppel som hon ska få vara mer ''fri'' i om du tänker köpa en längd som ett vanligt koppel? Mina koppel vill jag helst ha i 2 m oftast, sen har jag 1.5 också om han ska ut mer socialt men hemma om det är vanligt koppel som gäller är det 2m som gäller och det ger honom inte nån vidare frihet. Vill du ge din hund lite spring i benen ska du upp till 5 meter för hennes storlek, även 8meter det känner du väl själv, det beror ju på vart du går med henne. 

Eller så skaffa en långlina helt enkelt om du är osäker på flexi och om det är bra eller dåligt. Långlinan brukar ligga på 12 meter, ibland 15 meter, det ger henne frihet, inte 2.5m :)

LillPom
0

För hon går inte 2 meter ifrån mig har testat ett på 8 meter som en jag kände hade… men de var ju liksom helt onödigt, plus jag ''hatar'' handtagen verkligen, jag gillar dem inte alls XD Då kommer kanske argumentet varför inte ett koppel då?? För att de kopplerna jag har tittat på har inte varit så ''tunna'' och bekväma som jag velat. De jag har tittat på som varit bra har ofta varit lite tjocka och kostade mer än detta flexi.

Hon håller alltid koll på vart jag är så våran 8 meters spårlina är alltid ihoprullad och osv plus tung.

Kunde haft henne fri men just då de åker ibland bilar där vi går så vill jag inte ta den riksen + katter osv.

Tycker faktiskt de är lite skumt att du frågar faktiskt :P För jag väljer ju saker pga hur Inez går, skulle hon vilja gå iväg hade jag vellat haft 8 meter men eftersom spårlinan typ alltid får stanna hemma just pga att hon itne använder någon längd.

Med detta flexi så tänkte jag också jag kan ha de fastsatt i min ''spänne'' som är till för bergklätterrep. så kan jag ha kameran med och behöver inte oroa mig för att Inez trasslar in sig i kopplet som hon kan göra ofta :S

Maja2
2

Flexi är toppen, men inte för alla hundar, eller åtminstone inte i alla sammanhang. Själv använder jag bara flexi på en av mina tre hundar. Han håller sig alltid på rätt sida, dvs kutar inte härs och tvärs, och skulle han av ngn anledning glida ut till höger, så kan han kommandot: Sida, då kilar han tillbaka till vänsterkanten. Han kan kommandot: Stanna, och "Här" vilket betyder: Gå nära min vänstra sida. Varför jag använder flexi på honom, är att han har mycket jakt i sig, och inte går ha lös överallt. Ska väl tillägga att kommandona han kan, gäller om det inte finns älg eller rådjursspår. 

Använder flexit på honom när jag är ute BARA med honom, så att han kan rejsa på lite, snusa ner i diket och hoppa runt lite mer fritt.

keptak
0

#15 och #16 Japp, jag vet att det finns midjebälte men känner inte att det passar oss då min hund gärna växlar med att gå framför och bakom mig (vilket hon får). Jag tycker det blir dumt med midjebälte då för att kopplet tar i i stavarna.

[TeamGolden]
0

#20 Varför är det konstigt att jag frågar? Om du helt enkelt vill ha ett vanligt koppel så varför inte bara ha ditt vanliga koppel och knäppa fast i ditt bergsbälte? Du behöver väl inte hålla i kopplet i det? 

Du sa att du ville ge henne mer space därför antog jag att du ville ha så långt som möjligt men fortfarande smidigt, långlina är förbaskat på småhundar, vet vet jag, trassel trassel runt benen på hunden. 

Förstår inte vad det är du vill ha om du nu vill ha en vanlig längd på kopplet men ändå flexi variant, indragbart koppel, vad är det du är ute efter? Mycket rörelse för Inez eller smidigt och bra? :)

Sugar Mist
0

#23 Hon skriver att Inez trasslar in sig lätt i vanliga kopplet och då tycker flexivariant på ett vanligt koppel vore toppen :p 

"och behöver inte oroa mig för att Inez trasslar in sig i kopplet som hon kan göra ofta :S"

-

[Forest]
0

Ser kanon smidig ut måste jag säga :) Vad kostar ett sådant litet flexikoppel? kan själv vara intreserad av ett då jag är rätt trött på att ha med mig spårlinan o trassla med ;)

[TeamGolden]
0

#24 Även vanligt 2.5 meter? :p låter lite overkill men ja det är klart det är sant om hon säger det :) 
Så detta är nån mini-variant av flexi som är ett vanligt koppel men i ''flexi'' format? Haha lite förvirrande pryl :):)

Swadika
0

#26, min kille trasslar in sig i sitt 1.8 :P Så tror absolut Inez kan trassla in sig i 2,5 :)  (lite ot sry)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Daniela1983]
1

Jag har ett flexikoppel jag fått av en, gissar på att linan är på 3 meter. Helt okej längd för oss. Just nu används det på varje promenad pga skadad fot. Fast jag har det indraget ganska kort på vissa trottoarer. Vill att min hund ska kunna gå lite snabbare än vad jag kan gå just nu. Försöker gå på lämpliga ställen, dock tar man en risk ändå när han går i långt koppel och det kan dyka upp en cykel jag inte ser. Man ska vara försiktigt med flexi. En jättebra upfinning dock, min hund kan trava och springa och jag kan gå normalfort.

Ärligt talat förstår jag mig inte på det tyghandtaget på ovanstående flexikoppel. Det ser svåranvänt ut.

LillPom
0

Tyvärr kommer jag vänta med detta :( Då de kostar 440 kr med allt pga att de måste beställas från usa just nu.

Bara frakten är 200 kr ! Men kanske i slutet på året kommer de finnas i Storbritannien iaf :)

Hildgrim
0

Undrar om denna hade fungerat bra att ha i kombination med ett midjebälte vid t ex jogging/rullskridskor/längdskidor?

Just nu har jag ett supertkort expanderkoppel (140cm). Tycker inte det går att ha längre koppel eftersom man lätt trampar på det eller att det släpar i. Men detta ger inte hunden så mycket frihet.

fridarebecka
0

Skulle vara super för mig och min hund med ett starkare flexi som ändå har mindre handtag än vanliga. I dagsläget använder vi lina men det är så osmidigt när man ska gå i skogen, den fastnar ju i varenda rot och allt annat som går att fastna i 😮😂
Nån som vet om de säljer såna i sverige, som är lite längre och kraftigare än de ts skrev om?

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
russin
0

Ser onekligen bekvämare ut - MEN hur ska man snabbt kunna trycka på stoppknappen om det är akut om dosan hänger en bit ner. För jag misstänker att ingen går med den i handen hel tiden om den ändå hänger i handleden…

Moag
0

Oj, vad dyrt. Jag hade aldrig köpt ett så  pass kort flexikoppel för det priset. Själv har jag ett på 10 meter, handtaget är väldigt stort (hur ska annars en längre lina kunna få plats?) men jag tycker personligen det är mycket besvärligare att släppa med en långlinan som trasslar och fastnar överallt.