Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2387 ggr
Klarar_Hogberg
0

Valp-lista

Hejsan kan någon hjälpa mig att göra en veckolista över saker man ska komma ihåg under de första veckorna? Vi kommer att få våran Westie valp när hon är 8v om 2v, och jag vet att när hon är 12v så ska man gå till veterinären. Men vad ska man mer komma ihåg? Typ; vid 13v ska man börja öva…. osv. Är lite nervös och jag vill inte glömma bort något. c: Kram

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Sugar Mist
0

Gå på feeling, varje hund är en egen individ så att ha bestämda tider för när man börjar med koppelpromenader osv. tycker inte jag känns helt rätt.

-

[Forest]
0

Jag har inte haft krav på vad dom ska kunna eller vad vi skulle öva på. Det kanske är dom som har det.  Jag lekte in mycket, inkallningen tyckte jag var viktigt och sen att dom kunde gå okej i kopplet. Inte för man går promenader så långt men bor man i stad så är det bra att valpen inte anser sele/halsbandet+ kopplet besvärligt det ska inte vara en kamp mellan dig o valpen. Jag passar även på säga grattis med bli med valp och hoppas att du öser bilder och hur allt går sen med :)

Klarar_Hogberg
0

Okej, men det fattar jag redan.

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

[Forest]
1

3 Känn ingen press är mitt sista tips, passa på att  njuta av valptiden 😉

Klarar_Hogberg
0

#3 Tack så mycket, självklart så kan alla få bilder. :) Jag gillar ditt svar, så tack så mycket. :) Här är en bild på Tilde.

SuperLimm
0

Jag anser att valpen under de första månaderna ska ha åkt bil några gånger, åkt buss och gärna även tåg om man har möjlighet (spårvagn/tunnelbana osv kan också vara bra om man har möjlighet till det).
Under de första veckorna är det bra om valpen är lös så mycket som möjligt för att träna följsamhet och kontakt på promenader men alla har ju inte möjlighet till det så det beror helt och hållet på hur man bor.

Sen anser jag att man varje dag de första 2-3 månaderna ska ha valpen uppe på ett bord eller liknande några minuter och plocka med tassar, kolla i öron och mun, borsta lite, vänja den vid rakapparat om det är en ras som kommer behöva rakas. Westie plockar man väl så det kan ju vara bra då att plocka mycket i pälsen (inte dra bort päls alltså utan att bara vänja valpen vid att man plockar och pillar). Sånt tycker jag är extra viktigt och det är en grej många hundägare helt har missat i sin uppfostran av valpen. Det underlättar massor om man får plocka och pilla med hunden lite som man vill och behöver. Plocka extra mycket i mun, öron och med tassar (där är många hundar extra känsliga).

Mvh Linn

Klarar_Hogberg
0

Klarar_Hogberg
0

Klarar_Hogberg
0

#6 Det är ju ett jättebra tips.! :) Ska komma ihåg det, har tänkt på att öva att vänja att hålla på med tassarna, men att ta upp dem på bord är ju också smart. //förlåt om kommentarerna blev konstiga, försökte lägga in en bild, men min mobil vill tydligen inte.

SuperLimm
0

#9 Ja det underlättar otroligt mycket när valpen blir äldre om den redan är van vid att bli hanterad ordentligt. Jag har själv en cocker spaniel och hon hade jag uppe på bord varje dag de första två månaderna. I början tyckte om inte om det men det gäller att vara envis och inte ta ner valpen fören den är lugn :) Idag har jag en hund som sitter still på bordet och som inte behöver sitta fast med galje och halsband för att inte hoppa ner. Börjar hon halta kan jag utan problem klämma och känna igenom tassar och ben. Kliar hon i öronen kan jag kolla där i utan problem. Väldigt skönt faktiskt. :)

Mvh Linn

[Forest]
1

Det missa jag helt att dom ska kunna tåla pyssel så som klippa klor och pälsvård är ju viktigt bra att det togs upp 👍 Bra tips SuperLimm kom med