Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2629 ggr
dinamnam
0

ev ny familjemedlem :)

Hej hej! Vi ska eventuellt skaffa oss en liten kattunge och jag har lite funderingar kring hur vi ska introducera katten till våran hund.

När hunden nyss hade kommit till oss så hade vi en gammal katt som han älskade, dessa gick ihop väldigt bra och sov oftast tillsammans, sedan så dog denna katt och ja…våran hund växte upp.

Cozmo (hunden) har då och då varit hos en person med två katter, båda dessa katter är dock inte uppvuxna med hundar och blir rädda för honom eftersom han är ganska så stor och livlig - därför blir det svårt att se honom som van med katter.

Så hur kan jag som bäst, både för Cozmo och den nya katten fixa detta? Vill ju så gärna se dessa två som bra vänner i framtiden :-)

Hur kan jag introducera dessa två när vi får hem katten?

Hur ska jag få Cozmo att inte vakta sina saker, så som mat, leksaker etc då han alltid har gjort det med alla slags djur..dock inte med människor.

Tacksam för svar, öppen till allt :)

Med vänliga hälsningar 

Elin111
0

Jag tror att det inte kommer att vara några problem med dem. För det brukar alltid gå bättre med katt och hund, än två katter. Min katt Kitana avskyr andra katter, men när min morbror kommer över med hans två hundar så går det jätte bra. Dem är nyfikna på varandra, men om en av hundarna kommer för nära så slår Kitana till hunden på nosen och där med visar att den inte ska komma för nära. Det första vi gjorde var att sätta på Kitana koppel för att vara säker så att dem inte kan börja slås. Sen tog vi katt godis och la en bit framför hundarna så att hon vågar att gå fram. När det gick bättre så tog vi bort kopplet och bara höll koll på dem. 

Du kanske också ska göra typ så här, genom att gå steg för steg och belöna båda två med godis ifall att det går bra. Lycka till =)

Sugar Mist
0

Haha, min hunds uppfödare hade katter och flynn brukade jaga dom, och jagade bort gammelkatten.

Däremot nu köpte vi en hundvan kattunge på halvåret och både min galna Flynn och kattugen leker ihop, hittar på hyss(stjäl mat tillsammans) och tigger ihop..
Vi lät dom helt enkelt hälsa och har haft tummen i ögat på Flynn när det gäller katten och det har gått bra.

-

dinamnam
0

Tack så jätte mycket för era svar, uppskattas verkligen! Men hur ska jag göra med att hunden vaktar sina saker tycker ni?

Med vänliga hälsningar 

Sugar Mist
0

#3 Flynn vaktar också sina saker, katten har lärt sig den hårda vägen. Brukar vissa att det här är inte okej mot hunden men samtidigt plocka bort katten ifrån hundens saker.

-

SuperLimm
0

#3 Hur vaktar hunden? Varnar den mycket först eller smäller det bara till? Om den vaktar och varnar mycket innan det smäller skulle jag låta det vara men kanske ha en hörna i lägenheten som bara är hundens, där den får ha sina saker och där den får vakta dom och sen hålla katten borta där ifrån, hjälpa hunden liksom.

Om det bara smäller utan förvarning skulle jag plocka bort allt som hunden kan tänkas vakta och kanske även möblera om hundens sängar (min hund vaktar även sin madrass där hon får ha sina saker och äta sina ben ifred så jag skulle ta bort den om jag skulle få besök) om den vaktar dom.

Min hund morrar mest när hon vaktar och det räcker ofta med att säga till henne att sluta och vara snäll samt ta bort katten som ofta sitter två meter ifrån henne och glor på henne när hon hittat något att vakta (typ en toffel eller leksak). Hon har ibland gjort utfall mot katterna men hon markerar bara och det ser och låter värre än vad det är. Ibland har hon fått lite päls i munnen och katterna kan bli lite blöta i pälsen men värre än så är det inte. Mina katter känner min hund och vet att de ska hålla sig undan (förutom ena katten som brukar sitta och glo på hunden) men skulle det komma någon ny hund eller katt skulle jag plocka bort allt och möblera om lite.

Mvh Linn