Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2605 ggr
Imasy
0

Fjällvandra med hund

Eventuellt blir stugan avbokad till förmån för fjällvandring (om jag har råd öht, snordyrt med all utrustning) och då ska ju hunden med också.

Eftersom vi har små barn blir det nog inga turer som är längre än 3-4 dagar. Lilla vovven måste då bära sina egna saker, och behöver då en rejäl klövjeväska, som rymmer mat, ihopfällbara skålar samt något liggunderlag.

Finns det någon bra ni kan rekommendera som inte är superdyr? 

Är det något annat ni skulle rekommendera att ta med? Man vill ju inte sitta med skägget i brevlådan på fjället.

VildaVittra
1

Du har ju symaskin, sy en klövja själv. Har du ett sele som sitter bra så kan du sy väskor att hänga på den. Tyg kan du ta från barnens urvuxna jackor exempelvis. 

Liggunderlag är onödigt till hunden så länge ni inte vandrar när det är kallt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
0

Du är inte dum du inte :D

Ska rota runt i skåpen, någon urvuxen jacka har jag ju :)

Ambrose
0

Ts. Om du nu ska sy en egen väska så var noggrann och försök att utgå från väskor med hög kvalité. T.ex. Laika och Snowdogs. Det är viktigt att en väska sitter bra och lägger vikten på hundens skuldror för att inte orsaka skav och slitskador :) Jag har en Laika och kan ta bilder på den från olika vinklar om du vill. Skicka bara ett PM :) Andra saker som du bör ha med till hunden är: Ett litet första hjälpen kit. En lätt filt. Beroende på terräng.. skor. Kan göras själv. http://djurpyssel.ifokus.se/discussions/54cfe227ce12c45f21005b13-hundskor-pa-5-min Kanske 30% mer mat än vad hunden normalt äter. Tänk på att låta hunden gradvis öva med väska och tyngre vikter. Eftersom du syr själv.. packa inte mer än 10-15% av hundens vikt. Ett midjebälte och expander på kopplet kan vara bra. Du får händerna fria och det blir inga kraftiga ryck för varken dig eller vovven :) Det är det viktigaste jag kommer på just nu. Ska själv ut och vandra i sommar ^^

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Imasy
0

Alla i familjen verkar överens om att vi ska avboka stugan vi bokat i Östersund, och lägga dessa pengar på utrustningen vi behöver ha i stället.

Sedan går nog färden mot Fulufjället/Njupeskär. Vi bor ju faktiskt inte SÅ himla långt ifrån.

Dock ger jag nog upp det där med att sy en väska själv, blir att köpa en istället.

fridarebecka
0

Skulle tipsa om att köpa någon form av skor eller strumpor åt hunden, det kan vara skönt för hunden att få vila trampdynorna från slitage från och till under vandringen. Vi har dom här, dom är tunna och billiga men skyddar iaf litegranna 🙂 Ska ni ha hunden kopplad så rekommenderar jag även att köpa ett midjebälte att fästa kopplet i, men om hunden inte drar alls så funkar det nog att bara knyta kopplet runt magen.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Imasy
0

Hmm, jag fick en bild i huvudet, men jag vet inte om den skulle fungera i praktiken.

Vad tror ni om att sy på två "säckar" på en befintlig reflexsele? Tror ni det skulle fungera utan felaktig belastning?

Vår herre har en ganska konstig kroppsform (smal, lång och djup bröstkorg) så de klövjor jag har tittat på är oftast för korta på någon rem. Eller för breda över ryggen.

VildaVittra
0

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
0

Det börjar ta sig. Sen ska den hålla också ;-)

Ambrose
1

#6 Det beror helt på hur mycket du ska ha i väskan, men var försiktig. Tänk på att vikten måste ligga över bogen utan att den förhindrar frambenens rörelser.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se