Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 707 ggr
Arrowhead
0

Fästingskydd

Vi letar efter nåt bra fästingskydd nu innan det blir för många ute men vet inte riktigt vad som skulle passa bäst..
Loke har ganska kort till medellång päls och han älskar att bada så det ska kunna gå att ta av eller klara av vatten.
Vi vill inte ha något med gifter heller.
Har ni nåt bra tips på vad man kan köpa och vart det kan finnas? :)

Sugar Mist
0

Jag ska använda bärnstenshalsband på den korthåriga jycken i sommar, tappar dock effekten när pälsen är blöt men när hunden torkat(vilket jag skulle tro korthåriga hundar gör) funkar det igen :)

-

Arrowhead
0

#1 Oki, tack för tipset! Hört om bärnsten förut men aldrig hittat nåt om det verkligen funkar, är det första gången du använder eller har du kört det förut? :)

CissiD
0

Tass

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Sugar Mist
0

"2 Blir första gången då det blir första kh hunden :)

-

Kallaterrier
0

#2 Det finns ju inget som garanterat fungerar inte ens av de vetenskapligt testade och godkända preparaten utan det varierar mycket från hund till hund.

russin
0

Det finns ärligt inga bra fästingskydd, förutom de som finns på apoteket. Så man får välja utifrån behov hur stort fästingtrycket är där man bor.

Själv skulle jag inte chansa, då vi har mycket smittad fästing här - så här blir det Bravecto i år.

Arrowhead
0

#6 Fungerar det även fast hunden badar mycket?

russin
0

#7 - Bravecto är en tablett, så man slipper klet, hunden kan bada utan att det är farligt osv. men det är på recept, så man får be en veterinär skriva ut. En tablett räcker i 12 veckor.

Och ja, det är ett gift - men ett gift so enbart går på ryggradslösa djur (såsom fästing, loppor mm).