Leonberger / Estrela Mountain dog
Jag har haft schäfer i över 30 år, men ska nu skaffa ny ras. Jag är intresserad av Leonberger och Estrela Mountain dog och vill gärna höra era erfarenheter av dessa raser. Jag bor på en gård och vill ha en hund som kan vara tillsammans med andra djur och som vaktar. Berätta gärna om era erfarenheter av dessa raser.
Vaktar gör leonbergern definitivt, Annie släppte inte in grannen på sin egen tomt när hon var där och fikade med mor min. 😎
På den tiden hade jag bara katter och hon accepterade dom, dock älskade hon dom inte. Men hon var inte uppvuxen med katter när hon kom som omplacering till mig.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Stor skillnad mellan en estrela & en leon.
Leon är enkla hundar, vaktar lite men jag skulle inte kalla dem rena vakthundar.
Estrela är komplicerade boskapsväktare, med mycket skärpa & gjorda för att fatta egna beslut utan närvaro av sin förare. Kräver en gård att vakta & en sådan hund kan göra vardagen lite komplicerad, om man tänker på besök och dyl.
Har du som en gård med djur som du seriöst vill vakta & skydda, kör på en estrela.
Du verkar ju ha erfarenhet, och jag tror du förstår vilken markant skillnad det är mellan schäfer & estrela.
Prata med uppfödare, de vet bäst.
Leonberger kan dock också fungera bra som gårdsväktare, men de klår inte upp en varg eller människa i regel - men sådana egenskaper är det dock sällan man behöver.
Deras storlek & skall avskräckar lätt, även andra djur.
En leonberger är en lättare hund att träna & använda till mer än vakt, de är fartfyllda hundar som man kan satsa på i spår & bruks.
(Självklart kan man träna & tävla med en estrela också, men det är inte alls samma lämplighet)
Frågan är kort och gott vad du vill ha för egenskaper.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund