Gå på låda
Jag kan inte vara den enda som har sett annonser på valpar där det i texten står "går på kattlåda"?
Vad tycker ni om detta? Vad är era åsikter kring detta?
Vet inte riktigt, var och kollade på en hund som var 'rumsren på tidningspapper' för några år sedan. Ägaren sålde hunden pga arbetet, och detta gjorde att hunden inte hade annat val än att gå på tidningspapper. Stackare, hunden var två-tre år då.
Jag har faktiskt inte läst att valpar gått på kattlåda, känns ju bättre om de lärt valpar gå i rabatterna istället😉
Om en uppfödare använder låda med spån eller pellets istället för tidningar är väl helt okej - men att annonsera om det är att be om köpare som låter valpen fortsätta med det som vuxen….
Att uppfödare använder tidningar, spån eller annat är inte konstigt - för alla valpar kan inte vara ute (/vinter, snorkallt, dom börjar leta hörn att bajssa/kissa på redan innan dom kan gå osv). Men vilket uppfödare vill ha det som reklam ???
Tycker inte att det är ok. Man lär hunden gå utomhus genom att anstränga sig själv. Tar inte länge för den som verkligen är uppmärksam. Att katter kissar på låda är en sak även om jag inte tror det i längden är så hygieniskt.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Dom jag har sett har verkligen varit kattlåda med kattsand. Jag förstår som du säger #2 om det är vinter och alldeles för kallt för valparna att gå ut men då skulle jag hellre lärt dom gå på tidningar än att kisa i kattsand. Och att annonsera om det? Nej! Tycker bara att det låter oseriöst.
#4 - varför inte låda (behöver liksom inte vara en kattlåda) där du kan ha spån/pellets eller liknande. Det finns många uppfödare som har så för att valparna inte ska behöva få blöta tassar/bli blöta om magen då många valpar letar efter ett hörn redan som väldigt små. Varför är tidningar seriösare ? Tidningar är egentligen inte ens bra för valpar då dom halkar. Dom uppfödare som då istället har fällar förutom en hörna med lågkantad låda med strö - är dom oseriösa då ? nej, det tycker jag inte. Kattsand däremot är inte alls lämpligt.
Däremot är det helt vansinnigt att annonsera om en sådan sak, för det är be om valpköpare som inte vill gå ut med hunden.
#5 Det är just detta med kattsanden jag tycker är helt galet. I regel så dammar det rätt mycket och är inte bra om dom får i sig det. Och det med att annonsera om att valparna går på låda, det är det jag tycker är oseriöst :)