Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2255 ggr
tro&tvivel
0

inkallning

Hur får man en så säker inkallning som möjligt? Och vad gör man när hunden inte kommer direkt när man ropar utan fortsätter lukta på något?

[Sthlmshundarna]
1

Du har ett kommando som inkallning och så fort hunden kommer ger du en belöning. Luktar hunden går du närmare och ger dig inte, klappa eller pröva något annat som "stör" den och får den att fokusera på dig. Du kan kolla hur jag gör med inkallningen i min trå "Laceys träningstråd" :)

Em_
1

Tigg aldrig uppmärksamhet från hunden. Träna på en "säker" plats så att du kan strunta i den och gå åt andra hållet, eller gömma dig och den inte lyssnar. En del hundar jagar upp sig när föraren försvinner och letar inte speciellt effektiv, då kan man göra något litet ljud, men absolut inte ropa eller visa sig. När hunden hittar dig kan du sätta på kopplet först, belöna, och sedan släppa hunden igen, så blir inte kopplet negativ för hunden. Poängen är att få hunden att se det som sitt jobb att ha koll på sin "virriga" ägare, inte tvärt om ^^ Vardagen blir mycket smidigare då.

Jag sätter mig på huk och låssas hitta godis ibland när hunden är lös. Säger ingenting, hunden får ha koll på mig själv. Det har blivit en jättebra inkallning när det inte är så bråttom. Hunden ser mig som en tillgång i stället för en sluta-leka-kärring.

[Sthlmshundarna]
0

#2 Håller med om att träna på en säker plats. Se till att det finns få störningar.

Man kan gå åt andra hållet men det funkar mycket bra att gå närmare hunden också.  Jag håller inte med om att man inte ska "tigga" uppmärksamhet av hunden. Kommer den inte ska man ALDRIG ge sig, annars lär den sig att den kan strunta i dig. Gå fram, klappa eller gör något ljud den tycker är obehagligt, sedan när den tittar upp så välkomnar du den och ger en massa beröm och godis.

-Aida-
2

Du kan börja att träna inkallning typ inomhus eller i trädgård, i en liksom inhägnad plats, har du flexi kan du träna inkallning på de också eller löplina, jag vill också tipsa om Zak George's Dog training revolution på youtube, han har jätte bra videos på hur man tränar inkallning och jätte mycket annat.

mentaltestad
0

Jag tycker att det bästa sättet är att låtsas gömma något för hunden. Har du någon gång försökt det? De tycker att det är så spännande! Låt aldrig hunden springa iväg från dig under inkallningträning, men träna inte heller för länge med dem! Korta intensiva pass, sporadiskt under promenader är bra träning! Och såklart med hundens favoritbelöning! :)

Vizzla
0

Jag har satt i hop en hel lista med tips och lekar för att förbättra inkallningen. Kanske kan något hjälpa dig?

http://www.echosierra.se/arkiv/6601

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Sugar Mist
0

För att få en så säker inkallning som möjligt bör man ha ett inkallningsord som är så laddat med förväntan som möjligt.

-