Universitet, lägenhet och hund?
Hej!
Jag undrade om någon härinne skaffade hund när dom började på universitet och har flyttat hemifrån. Hur f*n funkar det med pengar? Man har väl inte riktigt tid med job brevid har man? Ovh om man har är inte det bara deltid då? Är det nog pengar för lägenhet och hund??
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Beror ju helt på vem du är som person (vad du helst lägger din fritid på), vad du ska studera, hur du ska studera (på skola/distans) och var du ska studera (olika städer är olika dyra att bo i). Jag kan göra en jämförelse. Jag har läst ekonomi, där vi i genomsnitt har haft föreläsningar 3 timmar om dagen, resten av tiden har jag fritt kunnat planera själv. Min syster som läser fysik är mer eller mindre hela dagarna på skolan för föreläsningar och labbar. Jag har haft hund hela tiden medan min syster inte alls kan ha hund, utan hennes hund bor hos våra föräldrar.
Men hur funkar det med pengar för dig? Har du flyttat hemifrån? Jobbar du oxå?
Jag hade tänkt mig att möjligen studera Asienstudier eller Engelska och då bo i ett kvarter som faktisk inte är så dyrt, syrran och våra föräldrar bor i samma kvarter och är inte heller långt bort från studieplatsen. Det går att cykla dit. Dom sa att ca 6 timmar i skolan + egenstudier utöver, men det kan man ju göra ute från skolan och även hemma.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Det där är svårt att svara på då studier skiljer sig otroligt mycket åt. Jag har inte gått på just universitet utan gick en KY-utbildning. Där fanns vare sig tid för hund eller jobb.
Jag pluggar, har två hundar och bli. Jobbade ihop en ordentlig buffert innan jag började, nu klarar jag mig på studielån och sommarjobb. Jag prioriterar vad jag unnar mig, men det är inte så att jag lever på nudlar och aldrig går ut. Samtidigt finns det de som inte får studielånet att räcka månaden ut trots att de har varken hund eller bil. Man får räkna på det först, men håller man i pengarna är det absolut inte omöjligt att få de att räcka.
Studiemedel samt studentrum funkade för mig. Samt ett litet extraknäck där jag fick ca 1500/mån efter skatt, samt sommarjobb förstås.
Tycker att studenttiden var ett riktigt lyxliv som hundägare. Mycket tid att spendera som man vill och inget dåligt samvete för att hunden var ensam för länge eller får för lite träning.
#2 Ja då, jag har bott hemifrån i många år och ja, jag har jobbat under nästan hela min studietid, mest kvällar och helger, men som sagt, om man har tid att jobba och att ha hund är helt beroende av vad man studerar, dvs hur mycket man måste vara på skolan och vem man är som person. Är du en person som gärna vill umgås med vänner och gå ut och festa, kan det bli svårt med tiden om du har hund, studier och ev jobb också. Läser du tunga ämnen som kräver mycket studietid kan det också vara svårt att ha hund. Läser du ett program med mycket fri studietid är det helt klart lättare att ha hund än om du har mycket obligatoriska skoltimmar. Jag kan inget alls om asienstudier eller engelska, men prata med en syo eller med andra som läser programmen du vill söka, de kan nog ge dig en bra bild om huruvida du kommer ha möjlighet att ha hund eller inte.
Nog går et med rätt planering och prioriteringar. Jag skaffade min hund när jag började och visste att mina studier skulle vara kortare dagar oftast 2h. Min kille studerar också men har mycket mer skoltid. Det finns tid för extrajobb men de kräver en hel del studie disciplin vilket majoriteten (inkl mig själv) inte har. Sen tas ju mycket av hundens tid om man måste extra jobba. Nu spelar det ingen roll att jag har korta dagar eftersom vår hund inte klarar att vara själv alls. Så vi får betala Hunddagis till honom vilket är en stor utgift. Den risken måste finnas med att du blir tvungen att skaffa dagis/ dagmatte till din hund. Annars tycker jag att det för mig är perfekt att ha en ung hund som student(med mina tider). Sen som flera skrivit så beror det ju mycket på andelen skoltid vs andelen egen studier. Vi med nästan inga timmar måste ju enda studera den tiden men kan välja att göra det hemma hos hunden. Tänk igenom allt och gör en budget för hur det skulle se ut under din studietid så kommer det säkert att gå bra :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Jag pluggar halvtid, jobbar heltid, har två hundar, sambo, lägenhet och bil. Sambon och jag betalar lika mycket för allt. Det funkar utan problem, men så har jag också valt att plugga halvtid av den anledningen att jag ska kunna orka med ett heltidsjobb. :)