återlämningsrätt?
en liten fråga.
har en vän, som har en hund på nästan ett år.
hon är med barn, och ju mer magen växer, så försvinner orken, både tålmodet till en busig valp, men också promenadorken.
nu undrar hon, om uppfödaren har någon sorts återlämningsgaranti, och om hon får pengar tillbaka?
någon som vet?

Vad jag vet, så tar uppfödaren tillbaka hunden för att sedan omplacera den. Men man får inga pengar tillbaka.

Ja, om hunden är reggad i SKK med stamtavla och allt så borde det vara återlämningsgaranti. Pengar tillbaka tror jag inte det blir så mkt. Min hund Frankie har jag återlämningsgaranti på (även om jag aldrig ska använda det!) och det står på baksidan av stamtavlan/köpeavtalet.
Kramar/Carro

Det ska man kunna göra. Om hon tittar på kvittot så ska det nog stå där. Vi har nyss tagit tillbaka en tik där ägaren var så klok och insåg att hon inte kunde leva upp till vad hunden ville. Men vi köpte tillbaka henne. Och hon kommer även att stanna här. Vi försöker ställa upp i möjligaste mån. Men det finns många olika uppfödare. Men på baksidan om jag inte minns fel så ska det stå lite om olika situationer.
jag ska hälsa henne det. det är ju taskigt mot hunden, när hon inte orkar.
och det blir nog inte bättre när bebisen kommer.

Är det inte tom så länge att man har 3 år på sig att få lämna tillbaka?

Det beror på vad de har skrivit i avtalet ju…Men man får nog inte pengarna tillbaka,vissa tycker att omplacering får den nya ägaren sköta…sen beror de ju på helt om hunden är med i SSk eller om dom ens skrivit på nåt avtal…
Har man återlämningsgaranti , så ska det stå i köpekontraktet. Kollade i mitt köpeavtal för hund som är Skks. Där står hur mycket man får tillbaka. Det beror på hur länge man haft hunden. Om återköpet sker inom14 dagar så är det 80 %. Inom tre månader 60 %, inom tolv månader 40 % inom24 månader 10 %. Efter det ingen del av köpeskillingen. #0 din vän får alltså börja med att studera köpekontraktet och kolla om uppfödaren har lämnat återköpsgaranti eller inte !
ja, det verkar som att det står det sistnämnda, alltså ett år- 40 % . tack för hjälpen.