Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 7263 ggr
[Daniela1983]
0

Trampdynorna

Märkte för flera veckor sedan att det smått börjat växa päls på de svarta trampdynorna. Inte mitt på men runt om på trampdynorna.  Är det normalt eller någon åkomma, känns inte så normalt.

Någon som vet vad det kan vara eller har liknande? Till det tillkommer lite andra problem med tassarna som vi ska till vet för, men någon som vet det jag skrev om?

SuperLimm
2

Hundar har päls mellan trampdynorna och den blir lång på många hundar och kan då lägga sig över trampdynorna. Kan det vara det du menar? Har du annars möjlighet att ta en bild och visa?

Mvh Linn

russin
0

Visa gärna bild på tassarna

Wenniz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser min hunds tassar ut, massa hår där emellan och detta är fullt normalt om det var det du undra. :)

Min hund är en blandis mellan Border Collie/Siberian Husky. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
[Forest]
0

Helt normal men växer det verkligen bara på dom svarta tassarna? Eftersom vi har pudel så får vi raka tassarna och mellan dom, pill-göra

[Daniela1983]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Nej sådär ser det ut. Ingen annan hund som har så? Man funderar ju varför vovven fått så, har växt upp på de svarta trampdynorna. Det här är några dagar efter ett veterinärbesök där pälsen emellan trampdynorna blev bortrakad pga inflammation.

SuperLimm
0

Sådär ser nog min hunds tassar ut också med pälsen tror jag. Ser inget konstigt iaf, bortsett från de spruckna trampdynorna. Tillsätter du någon olja eller något fett (typ lammfett) på maten? Ser annars ut som att hunden skulle behöva det.

Mvh Linn

russin
0

Hm - jag skulle vilja veta hur din hund rör sig - alltså hur den sätter ner tassarna när den går/springer. Vad är det för ras ? Ålder Har den raka framben osv. är det på fram eller baktassar det ser ut så här eller runt om ?

Min tanke är att även om man bortser från pälsen som växer lite konstigt, så ser det ut som om trampdynorna inte slits/sätts ner i marken på helt rätt sätt och att vissa ytor berörs mycket mer än andra. Det skulle även kunna förklara att det växer upp en del päls på områden av trampdynan - alltså dom områden som ser ut som dom inte får riktig kontakt med marken.

Att pälsen växer mellan tårna är ju helt normalt och att den även växer upp mot trampdynekanterna, men jag ser det du säger att det ser ut som om pälsen har börjat växa in över trampdynorna på vissa ställen - men det ser ut som om själva trampdynorna där inte har samma kvalité (ser ljusare ut/mjukare ut) som övriga och det får mig att tänka på att dom delarna av trampdynan inte tar i marken och att hunden ev sätter i sina tassar fel.

[Forest]
0

Tycker det är knepigt o se och jämföra med våra hundars tassar mot din. Våra hundar har små tassar jag tycker det ser ut som din hund är svullen mellan trampdynorna (även kanterna på trampdyrnorna )  och själva trampdynorna ser små ut, torra är flera men det våran ena hund med pga vägsalt på vintern och hon vägrar ha på sig skor bak.  

7 verkar komma med en del bra frågor

russin
1

Det är alltså bara dom två yttre trampdynorna som jag ser att det börjar växa upp päls på och just dom trampdynorna ser lite "sneda" ut. Därav min undran om hur hunden går.

Whippetgerbilen
0

Sådär såg min förra hunds tassar ut. Det är helt normalt!

Dogs is my world ♥

Whippetgerbilen
0

Fast undrar också hur hunden går

Dogs is my world ♥

[Daniela1983]
0

Det är en ung hund, cocker spaniel/cavalier king charles på 4 år. Har trott att han går normalt? Kan inte se sånt och har inte tänkt på det förut, men även om jag kollar nu så vet inte jag. Har lite patella luxation så han springer ju inte normalt när han väl får tillfälle till spring vilket är sällan pga annat. Har inga problem med rygg (förutom lite spändhet) och höfter vad jag vet.

Tror tassarna ser likadana ut med påpälsning både bak och fram.

Vi kollade för två år sedan hos ortoped som kollade hur han gick då. Men det där fanns inte då.

[Daniela1983]
0

# 8 han har inflammation ev jästsvamp där för tillfället som vi behandlar. därav att det är rakat där också.

russin
0

Ser alla tassar lika ut, så är det nog normalt för hunden att ha den behåringen.

[Daniela1983]
0

Ja jag vet inte alls. Skönt att man inte är helt ensam, när jag frågade veterinären sade han bara att han sett det där förut.

Jo han behöver nåt fett.

# 10 Så det var inget fel på er hund?