Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2614 ggr
phuwa
0

Ensam lämning av hund

Måndag: 5h Tisdag: 4h Onsdag: 5-6h Torsdag: 4h Fredag: 4h Lördag: max 2h oftast inte alls Söndag: max 1h men oftast inte alls Hur ser detta ut? Är det för länge för en hund att vara ensam hemma? Vet att alla hundar är olika men om hunden klarar det ser det okej ut? Medans hunden är ensam kommer den självklart ha hjärnaktiviteter, gömma godis i bollar, i toarullar, i PET-flaskor osv. Kommer gå ut med den minst 1h innan den blir lämnad så den är trött :) Sen på eftermiddagen när jag kommer hem kmr jag gå på kurs två dagar i veckan, en dag cykel tur, en dag springtur och resten av dagarna vanliga promenader :) På onsdagen kommer mina grannar kunna ta ut hunden så den får rastas och ev så kommer den kunna vara hemma hos den i några timmar (kommer variera från vecka till veckor, om dom är hemma hjälper dom gärna till då dom ändå går ut på promenad varje dag i minst 30min)

phuwa
0

Ps det kommer vara en Pudel om det skulle hjälpa :-)

Vanja
0

.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

nowalee
2

borde väl fungera men tanke på att typ halva befolkningen har hund och jobbar, förmodligen längre än 6 timmar.  Dock kan man inte ta hem en valp och tro de ska fungera, men det har du säkert redan koll på.

AnneN
2

Beror på hundens ålder = om den kan hålla sig från att kissa/bajsa på den tiden och även på hur bra ensamhetstränad den har blivit innan den börjar lämnas ensam längre stunder.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

phuwa
0

Kommer ta en tre-fyra månaders valp innan sommaren och jag har ledigt i 11 veckor så då är unden 6-7månader. Sen kan mamma antagligen ta ledigt ytligare 2veckor

phuwa
0

Är den**

fridarebecka
1

För min hund hade inte haft några problem alls med det i den åldern, men det är ju så himla olika från hund till hund. Vet ägare som tränat dagligen att lämna sin hund korta stunder i 1-2 års tid och ändå fixar hunden inte mer än någon timme utan att få panik, kissa/bajsa, tokskälla och äta på möbler pga stress.

Mitt tips är att i god tid skaffa någon form av backup, kolla vad dagis kostar och om de har platser, eller börja leta dagmatte/husse flera veckor innan hunden behöver lämnas i höst :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Em_
4

Ser helt ok om hunden inte har problem med att vara ensam. Jag hade skippat PET-flaskorna när hund är ensam, det är lätt att gnaga av bitar och sätta i halsen. Är hunden trygg med att vara ensam och redan är uttröttad så lägg inte fram massa grejer så den håller i gång, utan låt den lära sig att när matte/husse går är det perfekt att ta en tupplur eller tre ;) En hund som är pipig och har svårt att komma till ro kan man ge något ofarligt att gnaga på.

isblixt
0

Det ser väl helt okej ut men jag hade inte haft samvete till att lämna min hund dessa timmar cirka 5 dagar i veckan. Men det är kanske bara jag, som tidigare nämnt är det nog många som lämnar sin hund ensam hemma så länge.

Turast
1

Tänk på att vissa hundar får problem med ensamhet och kanske aldrig kan lämnas ensamma, hur gör ni då? Har ni en plan för det också, för man vet egentligen aldrig. Som en annan i tråden sa så tränar vissa sina hundar mycket grundligt och noggrant i ensamhet men vissa hundar klarar inte längre än 1 h, 2h? Ja om ens alls

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

phuwa
0

Okej tack alla, ska skippa det med PET-flaskan och inte lägga fram massa saker om den redan är trött. Hunddagis finns i närheten, 10min promenad från min skola, men hur blir det där? Då är den ju inte heller alltid med folk? Kanske är annorlunda dock?

nowalee
0

Du kanske skulle kunna testa hunddagis en dag i veckan då du blir borta som längst? Inte säkert sånt där funkar, hade det inte gjort med våra iallafall!

Sealle
0

6 timmar ensam/mellan rastning är max enligt Jordbruksverket, tror jag :)

Fridaaaa
0

Låter rimligt, om hunden är ensamtränad :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

phuwa
0

Toppen!

Rafflan
1

Tveksamt om det kommer fungera för en så ung hund, det skulle dock fungera utan problem för en vuxen hund som är ordentligt ensamhets tränad :)

phuwa
0

Okej tack

padfoot
0

Det är ju väldigt olika från hund till hund. Vissa hundar funkar bra med de tiderna du nämner, och trivs bättre med det än på ett dagis, där det kan vara ganska stökigt. Min hund däremot är oerhört social och kontaktsökande, han skulle inte gilla så många timmar ensam, för honom är dagis bättre.

phuwa
0

Aa tack :))