Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8220 ggr
LostMySelf
0

Analsäcksinflammation och veterinär

Jag märkte igår kväll en böld bak i min chihuahuas rumpa och att han slickade sig där hela tiden, tydligen var det analsäcksinflammation så jag fick en tid imorse hos veterinären. Jag frågade inte om att operera bort dom men tydligen skulle kalaset gå på ~6000 kr när jag skulle hämta honom.. Får dom operera bort dom utan att fråga? En spolning är väl det dom brukar göra?

Rafflan
0

Är det efter försäkringen tagit sitt eller innan? vad har du för försäkring? självrisk? osv?

Dem kan inte operera bort dem utan att prata med dig först, dock kan det bli dyrt hos veterinären så mycket möjligt att det kan kosta 6.000 utan operation beroende på vad du svarar på mina frågor som jag skrev :)

LostMySelf
0

Det är innan, jag skrev under på en lapp men det stod inget om analsäcksoperation. Jag har Folksam men kliniken skulle kontakta försäkringen så jag antar att jag får ta självrisken på 1500 kr (brukar det väl vara?).

Rafflan
1

6.000 innan försäkringen har tagit sitt skulle jag tro att det bara är en spolning :)

russin
1

Man opererar inte bort analsäckarna vid en analsäcksinflammation - dom töms och spolas. Om hunden får upprepade inflammationer, kan operation diskuteras men en sådan operation görs inte när det är inflammerat utan när hunden mår bra.

6000 kr låter väldigt mycket för en spolning även om hunden blivit sederad - mycket tom för dom dyraste djursjukhusen. Frågan är vad mer som gjorts ?

Salsbring
2

6000 kr för en spolning, då undrar jag verkligen vars de är så dyr! Ja, det är dyrt att gå till veterinären, men det priset låter inte rimligt.

isblixt
1

Vi spolade vår hunds analsäckar och det kostade inte över 2000kr. Då ingick lugnande och antibiotika+smärtstillande.

lindqvist96
0

Min blandrashund fick det och sövdes pga han hade så ont. Tror det gick på 2000kr

lindqvist96
0

Dem tömdes och spolades endast!

Rafflan
0

Beror på, tar dem jouravgift om TS kommer inte akut, lägger till akut undersökning, akut avgift på spolningen, osv, ja då kanske det blir endel. Tycker också det låter dyrt men TS får kolla med dem när hon får hunden vad det gällde :)

LostMySelf
0

Bara spolning som gjorts verkar det som, och försäkringen täckte inte detta men ska överklaga tills jag får rätt. Kostnad 5600 kr totalt.. Poliklinikavgift - 472 kr Analsäck, dränering böld enkel, exl sed/narkos - 1485 kr Propofol i.v - anestesi 15-30 min - 2400 kr

Rafflan
1

varför täcker inte försäkringen? :O

isblixt
0

Det låter dyrt :( Vi skulle egentligen operera bort analsäckarna på vår hund och hade fått OK från Agria att försäkringen skulle täcka operationen. Men jag fick reda på att för att de skulle täcka den så var det tvunget att operationen skulle ha gjorts för att hunden hade ont/problem och inte i förebyggande syfte. Hade det varit i förebyggande syfte så hade inte Agria täckt det… Vi var också tvungna till att bevisa att problemet hade varit under en längre tid och återkommande för att få ersättning. 

Nu valde vi dock att inte operera bort analsäckarna eftersom vår hund inte visade några symptom mer än att hon tömde dom på mindre lämpliga platser (typ soffan). Problemet har minskat markant sen hon blev äldre men jag får fortfarande tömma dom själv ibland med några månaders mellanrum. Det går på några minuter. :)