Lagotto romagnolo
Är det ngn som har en lagottohund som kan säga fördelar o nackdelar med rasen.
Har lagotto och ser bara fördelar i princip.
Vad man ser som fördel eller nackdel är upp till person.
Min hund är vaktig, lättlärd, energisk, arbetsmyra, social, miljöstark, mycket kamplust, bra på apport samt bara, smidig - snabb- stark (drar mycket stock i skogen), påhittig, självständig men ändå följsam, en pajas, alltid på alerten.
Tydlig av/på knap, men det ligger mycket träning bakom hans underbara karaktär, lagottos är i regel inte den lättaste rasen att fostra utan kräver lite hundvana, har man engagemang nog får man en vän för livet.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag har en lagotto och om jag ska börja med nackdelarna så är det att hon är lite skrajsen av sig, inte extremt men lite mer skin på näsan hade absolut inte skadat. Vet att det förekommer inom rasen. Sedan kan pälsvården vara rätt så dryg ibland . Sedan till fördelarna som är betydligt fler! Underbar att jobba med, lättlärd, envis (vilket är super om man lärt sig hur man riktar det till egen fördel), följsam och positiv. Riktig arbetsmyra, att ge upp finns inte på kartan. Sedan är hon otroligt mysig och social, vill helst sitta i knät och bli kliad timmar per dag. En häftig sak är hur otroligt lätt hon har att växla mellan aktivitet och passivitet, man kan vara mitt upp i något och bara sätta sig ner så ligger hon halvsovande bredvid på en halv sekund. Hade kunnat fortsätta rabbla ett bra tag till!
// Nadja