Lära två hundar gå i koppel?
Jag har två hundar som går jätte fint i koppel utan varandra men när jag går med som båda är det som om dom tävlar vem som ska gå först. Hur löser jag detta?

Jag har samma problem om hundarna går på samma sida av mig, så jag har löst det genom att ha ena hunden på vänster sida och den andra på höger sida.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hade/har lite samma problem när jag går ut med min och kompisens hund. Förutom att de vill leka hela tiden så vill min hund alltid gå först.
Att ge henne en pinne eller liknande att bära på får henne på andra tankar, och då går hon snyggt och prydligt, som hon brukar.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Om man har de på varsin sida, hur blir det då om det inte finns trottoar och den ena måste gå nära bilar och annat?
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
Brukar använda dubbelkoppel, då kan de inte tjorva in koppel.
Om inte det så får den ena gå på höger sida och den andra på vänster,
eller så brukar den ena få gå framför på vänster sida och den andra får gå nära mig bakom också på vänster sida.
Föredrar att ha hundarna på vänster sida av olika anledningar ;)
Jag går i skogen så dom får gå på båda sidorna av mig och lukta m.m. Jag bryr mig inte ifall båda går framför mig bara dom inte drar. Men kanske måste lära in att dom ska gå på sidan för att dom inte ska dra?
Jag har två väldigt olika hundar, som av två olika anledningar tävlar.
Då gör jag så, att den mer självständiga hunden får en längre lina - då går hon längst fram och bryr sig inte ett dugg.
Hunden med mer will-to-please får en något kortare lina, och så aktiverar jag honom mer., med t.ex. trix, kontaktövningar och så vidare.
Helt underbart med två så olika hundar!

#3 Jag har den som går på min högra sida till att gå fot när vi går vid vägen vilket oftast blir korta sträckor till/från grönområden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har tre och här kan ena vara som du beskriver nämligen ska ta täten oftast är det för att hon är bajsnödig så efter gått till närmast gräsmatta är hon lugnare och man får kontakt med henne. Jag har tränat in gå sidan separat och tränat på kontakt+deras namn. På detta sätt så kan jag enkelt säga namnet och påminna om kontakt samt gå sidan. Här tjänar man inte på streta i kopplet 😎 Tvillingkoppel det testa jag när vi bara hade Donna och Enja sluta med att stackars Donna inte fick bajsa eller kissa eftersom Enja starkare ansåg sig rätten att lukta på fläck längre bort. Så det har gått bort helt hos oss.