Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3811 ggr
clockZ
0

valp dricker MYCKET

Min valp är idag 12 veckor gammal och har ända sen vi fått henne druckit väldigt mycket. Hon väger idag 3.2 kg. Vi lät skålen med vatten ligga framme i början och fick fylla på i stortsätt hela tiden. Vetten sa att vi skulle begränsa till 50ml per kg, vilket vi gjorde.. men det blev för plågsamt för oss själva, så nu ger vi henne 1 dl per kg. Imorgon ska vi göra ett 24 timmars test för att se hur mycket hon faktiskt slukar i sig om vattnet ligger framme. Men på ett ungefär så drack hon 6-10dl när vattnet låg framme.. vilket är tokigt mycket för hennes lilla kropp! vi ska till vet först nästa måndag.. men funderar starkt på att försöka boka en tidigare tid. Men så som det är nu är jag väldigt orolig. (Kommer uppdatera imrn exakt hur mycket hon slukar i sig på en dag) Är det någon annan som haft liknande problem eller som har någon aning om vad det kan bero på? Sen äter hon väldigt dåligt nu också.. när vi lägger ner skålen med mat så slickar hon i sig det vattnet som ej sugits upp av torrfodret sen vänder hon och går där ifrån.. vi provar lägga ner maten ca 6 ggr per dag och det ser likadant ut varje gång.. (Kan påpeka att hon inte haft problem med fodret tidigare.. blivit såhär sen vi begränsade vattnet) När vi är ute så bajsar hon 2-3 ggr/dag. Kisset däremot kan vara 2-3ggr/promenad ibland (trots att vi begränsat vattnet). Nu kissade hon även precis inne och det luktade som in i helvete mycket.. luktar död fisk. Och då ger vi henne ändå 1 vatten per kg. kan ni ge några tips, lugnande ord eller bara rent egen erfarenhet tills jag vet mer!!

[bat]
0

Tänkte spontant på torrfodret, innehåller det mycket salt? Försök att låta torrfodret dra åt sig så mycket vatten som möjligt innan hon får tillåtelsen att äta av det.

Det är jätteviktigt att ni följer vets. rekommendationer om att begränsa vattnet då valpen bokstavligen kan spricka av att få i sig för mycket vatten. Ett blodprov hos vet. kanske skulle vara bästa! + har ni avmaskat hunden?

Puminmumin
1

Med tanke på lukten och vattenmängden så skulle jag gissa på att hon har en infektion någon stans i kroppen. Hoppas veterinären tar blodprov

Tjeja
0

Diabetes?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

clockZ
0

Hon har avmaskats och ska avmaskas igen på tis/ons.. har provat låta torrfodret dra så det blir alldeles mjukt, men det är hon inte jätte förtjust i heller.. gillar när det knaprar lite..

Tjeja
0

jag tror fortfarande att diabetes kan vara en förklaring… be att få kolla upp det! för även djur drabbas av det!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

clockZ
0

Ja :( har läst lite kring det men hoppas verkligen att det inte är så.. vet inte vad jag ska ta mig till i så fall..

Lon@
0

Veterinär snarast!! Ring måndag morgon och försök få en tid så fort som möjligt, det kan vara en liten fånig infektion men också något betydligt allvarligare, till exempel diabetes eller njurarna och då gäller det att få en korrekt behandling så fort som någonsin möjligt då tillståndet kan försämras snabbt.
Har ni tempat valpen?
50 ml per kg tycker jag faktiskt låter väl restriktivt, i synnerhet som veterinären knappast (via telefon?) kan veta vad som är fel. Visserligen är det inte bra att de bälgar i sig vatten - men det är heller inte bra om en hund med till exempel njurfel inte får mer eller mindre fri tillgång till vatten.
Att begränsa vattenmängden utan att veta vad som är fel tycker jag låter rätt nonchalant av vetten - såvida hen inte redan kollat valpen ordentligt?
Vad är det för ras? En del raser är mer disponerade för till exempel njurfel än andra. Har ni pratat med uppfödaren? Om inte så gör det så fort som möjligt!

Lycka till med valpen, hoppas att det inte är något allvarligt men du gör alldeles rätt i att reagera ❤️

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[bat]
1

Håller tummar att det inte är diabetes!

Lyssna inte på oss eller google så du inte skrämmer upp dig själv i förhand/onödan. 😇 

#6 Om det nu skulle vara det, kan du finna tröst i att hon kan ha ett fullt fungerande hundliv i alla fall. Diabetes hos djur skiljer sig inte så mycket från den som vi människor har.

clockZ
0

jag hoppas själv att det inte är något allvarligt, men ska definitivt boka en till tid hos vetten för nästa vecka.. (Måndagen därpå ska hon få sin andra spruta). Det som är jobbigt är att jag verkligen inte vet hur jag skulle kunna hantera situationen med en diabetessjuk hund (eller annan sjukdom som kräver mycket tid och uppsyn). Jag är 22 år och studerar, har självklart tid med hunden och inget märkvärdigt… men hur hanterar man något sånt? Jag känner mig redan så fäst vid henne. Men ekonomin? Tiden? Kommer det bli sky höga kostnader och uppsikt dygnet runt? och jag som reda äe så förbadkat fast för min fina vovsi. Hur mycket ska man låta hunden "lida"? Lider hunden och "när"? Så många frågor cirkulerar.. missförstå mig inte, jag har INGA klara tankar i huvudet.. bara massa frågor, ALLA frågor, cirkulerande i skallen.

[bat]
0

#9 Vad har du för försäkring på hunden? Om du har Agria så ersätts det mesta. Annars kostar insulin 100-200 kr i månaden för en hund på 15kg. Så kostnaden är inte fullt lika höga som andra behandlingar. Det som kan kosta är kastreringen som krävs att man gör vid diabetes, men också den täcks ofta av försäkringsbolaget (agria vad jag vet.) 

Det kanske underlättar i ditt fall att faktiskt söka så mycket information som möjligt då du har så många frågor ang. hur det är att ha ett djur med diabetes. Men försök som sagt att inte ta ut något i förväg och se infon som ett förtidsbesked. Oftast tror man ju det värsta, sen kan det visa sig att beslutet är ännu värre, eller så visar det sig vara fullt normalt, det lönar sig liksom aldrig.

Lycka till!

Lon@
0

En hund med diabetes kan mycket väl leva ett bra liv, kompisens terv tävlade till och med SM i agility :-). Själva diabetesen gör inte ont heller men en dåligt eller felaktigt behandlad diabetes kan vara jobbig att leva med och ökar risken för komplikationer. Det är en del jobb men försök att inte oroa dig för det NU (även om jag är precis likadan och förväntar mig det värsta jämt), dessutom tror jag att det är väldigt ovanligt med diabetes på så unga hundar, oftast drabbar de när de är äldre.

clockZ
1

Tro det eller ej.. på något sätt har valpen lyckats få spolmask ändå!! Först hitta sambon en på 20 cm (död), först trodde jag inte på honom då han kan vara lite paranoid till och från.. men valpis fick en avmaskningtablett, och efter tredjebajset kom det ut två maskar till, den här gången 10 cm långa och dom levde!! Och tösen vår blev som en ny valp. Och jag har läst och läst och mått så illa av tanken så jag vet inte vad! För har hon haft så stora, hur många kan det då krylla i hennes mage?!? Usch jag är så äcklad och vet inte vad jag ska ta mig till…

Carronella1
0

#12 Ja vet hur det känns, när min hund var valp  i somras fick han spolmask (vi såg bara en). Han var/är såklart avmaskad men det hjälper inte alltid. 

Vi ringde veterinären och dom skrev ut tabletter till oss. Då gav vi han det i någon dag sen var det bra.

Hoppas verkligen inte det kommer fler… Men ni måste få tag i medicin så fort som möjligt!

Djurälskaren Hjärta

Lon@
0

Vad skönt ändå, med tanke på läskiga alternativ! Är tiken (mamman) eller valpen möjligen importerade? Händer då ibland att de är extra svåra att få parasitfria.

[bat]
0

Där är nog orsaken till drickandet! Ibland funkar ju inte avmaskningen pga. resistens. Men nu vet ni ju vad det är och kan behandla därefter!:) Förstår äcklet btw. haha

russin
0

#12 - att en valp får spolmask är inte ovanligt och tyvärr är vissa avnmaskningsmedel inte lika effektiva som förr. Spolmask får valpar via tikens modersmjölk och ibland har valpen kvar ändå även om både tiken och valparna avmaskas enligt schema (valpar ska avmaskas vid 2,4,6 och 8 veckors ålder).

Mitt råd är att INTE köpa Banminth, utan ett annat avmaskningsmedel då just Banminth ofta används till småvalpar hos uppfödare med ibland inte ger tillräcklig effekt.

russin
0

Såg att ni avmaskat - får jag fråga vad för medel som användes ? Med tanke på att valpen hade synlig spolmask, så bör ni ev avmaska ytterligare en gång till om 20 dagar (spolmask har en livscykel på 21 dagar) beroende på vilken typ av avmaskningsmedel ni har använt.