Äckligt hos uppfödare
Jag har en fundering och jag hoppas att ingen tar illa vid sig.
Jag letar hund och har gjort ett bra tag. Har tittat på olika raser och varit hos massor av uppfödare. Det som slår mig är att ALLA, utan undantag, har haft extremt sunkiga hem. Det är kiss och smuts och äckel överallt. Hundarna ränner runt och är ofta upphetsade. Miljön runtomkring husen är allt annat än trevligt. Skräp och oreda överallt.
Jag förstår ju att det måste finnas uppfödare som inte har det så. Men var finns dom? Varför är det så äckligt hemma hos de allra flesta???
Hos större uppfödare är det ofta så för att allt inte hinns med. Leta hos mindre uppfödare istället.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Jag har varit både hos uppfödare som bara har tiken och valparna och andra som har 10 hundar. Har inte upplevt någon större skillnad bland dem som har många och dem som har få.
Livet är körigt & stressigt under en valpkull.
Valpar skiter, tuggar, kissar, välter saker osv. Det är en omöjlighet att hålla hemmet i toppskick vid en kull valpar (om de inte råkar vara endast 1-3 stycken).
Så länge hundarna inte kan skada sig på skräpet och att miljön inte är överdrivet ohygienisk så får man nog strunta i det.
Jag har dock inte stött på samma problem som du, visst har det varit lite stökigt hos vissa - men inte överdrivet & på ett förståeligt plan.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Där vi köpte våra hundar var det inte alls så. (nog för att det nu var 14 och 13 år sedan) Men vet att det finns uppfödare som inte har det så som du beskriver. Synd bara att du inte kommit till någon som har det "bra".. :/
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag har full förståelse för att valpar härjar runt. Svårt att hålla efter såklart. Men det är inte bara det. Det märks att det är allmänt stökigt och rörigt annars också. Jag är verkligen ingen pedant själv. Tvärtom. Men för mig är det jätteviktigt att jag har förtroende för uppfödaren och det är väldigt sällan jag känner det.
Tänker spontant att det är lite konstigt att man inte bryr sig om att städa innan man får besök av en potentiell valpköpare åtminstone?
"På natten är alla katter svarta"
Ja när familjen köpte hund för mer än 10 år sedan så var det inte så heller. Men vi hade kanske tur då.
Ja är det inte lite så? Jag har som sagt var hälsat på uppfödare med få hundar och få valpar och det är äckligt ändå. De verkar inte bry sig alls.
Jag har vart hos större uppfödare och mindre uppfödare där det har vart snygg och fint. Men även sett det du råkat ut för där det är mindre trevligt, är det så att du upplever det vidrigt kan man anmäla detta så kanske dom får besök och tar tag i det hela och sköter om det bättre/eller blir av med djuren.
Vad är det för ras du letar efter ts?
Vår uppfödare har det alltid jättefint hemma, oavsett om hon har valpar eller inte :-)
Otur…alla uppfödare jag varit hos har haft det åtminstone "normalt" (då menar jag lite små stökigt, lite päls här och där, men inget jag någonsin reagerat på). Känns ju konstigt om du varit hos många olika…men som nämnts tidigare kan man ju anmäla om det är så pass illa
Jag har visserligen bara varit hos Nitas uppfödare.. där hålls hundarna i rena fina hundgårdar utomhus, med var sin innedel(blir lite besvärligt att hålla 8 små Rottisar inomhus ;) ) förutom tikar med valpar. De hålls inne. Och hundarna får komma in i huset under dagen/kvällen.. fast inte alla på en gång. Fint och städat. Som en gård på landet brukar se ut :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
De jag har köpt hund av har haft det snyggt. Inte kliniskt rent, men inte mer skit än vad som skulle kunna bli på en dag eller två med tanke på antalet hundar. När vi ändå "bara" tittat och pratat om valparna har de städat upp olyckor allteftersom. Om det t.ex. lång flera dagars hundskit i trädgården eller om valprummet inte städats på en halv dag hade jag blivit fundersam.
Brukar inte era uppfödare ha en inhägnad för valparna eller ett speciellt rum till dem? De jag har varit hoss har haft det så. Då kan man inte skylla på stök i andra delar av huset.
Där valparna är är det ofta skitigt och kissigt vilket man typ får räkna med för det går inte att byta direkt då någon valp kissar eller bajsar, är det däremot skitigt (typ avföring) där valparna inte vistas så skulle jag ana oråd
Jag blir lite chockad över det ts beskriver faktiskt, och speciellt att det varit så hos flera uppfödare som hen varit hos. Hade jag fött upp en kull så hade jag inte velat att valparna skulle hamna i den miljö som ts beskriver, och då kan jag absolut inte fatta att de själva har det så.
De få uppfödare jag varit hos har haft sina hundar i ett eget rum med galler för dörren, och en gång per dag släppt ut dom i huset och på gården, och då har de skurat golvet efteråt varje gång. Samt skurat hundarnas rum varje dag också. Personligen hade jag tänkt efter någon gång extra om valparna levt i den miljön som ts beskriver :(
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
De ställen jag hälsat på så har det inte varit värre än hårtussar i hörnen och eventuellt lite grusigt för att hundarna varit ute :)
Hos alla uppfödare jag har varit hos har det varit snyggt och fräscht hemma, några hå tussar här å där men det är ju normalt hos hundfolk. :-)
Vår uppfödare hade över 10 hundar och där såg det alltid trevligt hos dem. :)
Undantag 1 kennel vi var hos för ca 10 år sedan, h*n hade över 20 hundar, det var smutsigt överallt, hundar kissade inne och det var ett lerfält av bajs på tomten…
- Nederlandse Kooikerhondje -
Usch jag hade inte köpt en valp som behövt bo i sådan miljö… jag har bara varit hos en uppfödare, men de gånger jag ahr varit där så har det varit ganska rent, till skillnad från tillfälliga bajshögar som hon snabbt plockade upp och torkade bort. kanske inte det smartaste att låta valpar krypa in under möbler och riskera olyckor, hon hade en valphage under tiden vi va där (då va valparna ganska små)

TS
Jag har upplevt ungefär samma sak hos några jag besökt. Det är inte bara runt hundarna utan hela hemmet som har varit väldigt smutsigt och stökigt. Man ville liksom inte behöva låna toaletten hos en del.
>>>Malum domesticum<<<
Jag har nog aldrig varit hos någon uppfödare som haft snuskigt - vare sig ute eller inne. Vore det så så skulle jag dra mig för att köpa hund där. Lite kiss och bajs där valparna vistas är normalt, bara det inte är högvis - man brukar kunna se hur pass städat det är. Dom som har flera hundar och föder upp valpar inomhus får lätt sönderbitna lister, dörrposter mm och lite hundhår och grus på golven är en normal sak - men det är ändå en helt annan sak är äckligt och skitigt. Man får städa mer när man har husdjur, så är det bara.
Men sunkigt, skräpigt ute/inne är big nono för mig för det visar lite hur slarviga personerna är i övrigt och ingen jag skulle köpa hund hos. Uppfödaren till mina två sista hundar har rätt många hundar hemma (plus hästar och får) men det är väldigt välskött och fint där trots hundar både ute och inne🙂
#9 Mest pudlar faktiskt. När familjen köpte pälsras för 10 år sedan var vi hemma hos några uppfödare som hade flera stora hundar med mycket päls men det var inte ett dugg äckligt. Pudeluppfödare borde ju verkligen kunna hålla rent. Särskilt de med mindre storlekar.
Lite smuts gör mig ingenting. Jag är som sagt var ingen ordningsmänniska. Men när det ligger skräp och grejer både inne och utanför och valparna får springa runt i hela huset och bajsa och kissa (vilket uppfödaren försöker ta bort men hur ska man kunna hålla koll på det)
Vid närmare eftertanke är det ett ställe som inte var så. Tittade på schnauzer en gång och uppf. hade två vuxna och tre valpar kvar. Inte en tillstymmelse till stök eller äckel och valphagen var fräsch och fin. Och då arbetade uppf. heltid!
Alla uppfödare jag varit till har det rent och städat. Men valparna har varit i utegård med sin mamma och inne bara kortta stunder. (Jakt hundar) I övrigt har gårdarna och hund utrymmena varierat beroende på utrymmenas ålder. Men äkligt eller smutsigt har det inte varit, sarare välanvänt ;)
De uppfödare/kennlar jag har varit hos har haft det rent och fint, bra miljö både för människor och hund.
Men att det kan vara rörigt ibland i valprum/valp inhägnader är ju givetvis en helt annan sak, man hinner inte alltid byta papper direkt när valparna gjort sina behov, de gillar att riva sönder papper och det kan bli grisigt, men det ska ju aldrig bli så äckligt i valprum så att hela rummet är en katastrof och hundarna mår dåligt av det.
Visst förekommer det uppfödare som inte har det lika fint och rent som många andra, jag vet att det förekommit en kennel här i närheten som sålt ett flertal valpar genom åren-dessutom till en bekant och som nu har fått hundförbud då det var äckligt, oreda och de hade över ett 40 tal hundar.
Den bekanta hade även sagt att de hade varit och köpt en valp från en kennel i närheten som hade massvis med hundar och det var hemska förhållanden för hundarna och dessutom människor, men de tyckte synd om hunden och köpte den ändå.
Nu var ju Yodas uppfödare en privatperson (blandras) men där var det rätt rent och fint och kan inte minnas att det var smutsigt hos mammas springer spaniels uppfödare heller och där var vi på besök några gånger :)
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Har varit hos ett par uppfödare, en av de har haft det stökigt och grisigt men denne visade sig också vara mycket oseriös och brydde sig inte mycket om hundarna i sig utan bara pengarna.
De andra har dock haft det normalt eller till och med snyggt, trots valpar inomhus. De som vi köpte vår nuvarande rottis av hade alla valpar inomhus och de hade det snyggt. Städade regelbundet och ofta, har man valpkull så får man också lägga lite energi i att hålla efter. Andra håller sig lite på latsidan och sätter ut valparna när de är tillräckligt gamla, många skyller på antalet.
Min uppfödare har haft två kullar samtidigt (några dagars ålderskillnad), varav ena kullen innehöll 11 valpar - allt som allt var det 16 valpar. De hade allihopa inomhus utan några som helst problem, inte har de något överdrivet stort hus heller men heller inte litet.
Det blir vad man gör det till.
Den ända spontana tanken jag får är att det finns fler än vad du tror som bor sunkit. Pappa är rörmokare och åker hem till flera folk varje dag. K a nske var tredjr bor i en katastrof. Självklart kan valparna ställa till det, men jag tror de skulle bo stökigt utan valpar också. De som bor stökigt brukar inte skylta med det och bjuda hem massa folk (alltså tror vi att det inte är vanligt) förstår du?:)
Har nog inte heller sett många uppfödare som har det sunkigt hemma. Om det är kiss och bajs överallt så hade jag letat vidare. Ok om det är från valparna men detta ska ju plockas upp, dvs inget intorkat som visar att detta inte rörs av uppfödaren. Om det är från vuxna hundar och ursäkten är att personen inte hinner med så anser jag att man borde se om sitt hundägande.
Sista uppfödaren hade det riktigt fint, men sen hade hon även lyxen över att kunna ha hundarna ute på gården till största del:) Men hon mockade rent valphagen regelbundet osv. Inomhus såg det riktigt städat och fint ut.
Har dock varit hos uppfödare som inte haft de bästa husen, MEN om man kollade runt så såg det ändå rent och fint ut, även om kanske vissa möbler var väldigt slitna osv ;)
I Åkersberga finns en riktigt bra uppfödare.
Du har säker hört talas om henne förr, Shellrick's heter kenneln.
Hon har jättefint och trevligt hemma. Du kan läsa om min hund på min profil så står det mer om kenneln.
Djurälskaren 
Jag kan villigt erkänna att jag har världens fördom mot uppfödare som har hem där det ser ut som om ett par bomber briserat. Har köpt 3 hundar. 2 hundar där uppfödarna hade ordning och reda, både på hem och hundar och trots renovering hos en av dem. Den 3:e hade inte koll på nånting, varken hus, hundar eller knappt sig själv. Det visade sig även ett par år efter hundköpet att den som bodde i en soptipp var oerhört oseriös som uppfödare, säljer sjuka hundar, har blivit utesluten av rasklubb och annat. Så av den enkla anledningen väljer jag bort uppfödare som har det stökigt.
Min mamma har kennel och när valparna är 6-8 veckor så hinner man inte med mycket alltså, men hos oss är det aldrig ''äckligt'' eller liknande, men valparna föds inte rumsrena, något att tänka på kanske 😉
Hoppas du hittar en uppfödare/kennel i din smak! Min mamma har nu golden valpar som är bara några dagar, 9 st ❤️
Återigen. Jag är uppvuxen med hund. Jag vet att valpar kissar och bajsar. Men att det ligger skräp och bråte överallt och att det luktar as och det ligger gammal skit på golvet och är allmänt ostädat vid ett planerat besök har inte med valparna att göra. Då är det något fel på uppfödaren.
Har aldrig varit med om att det varit äckligt och skitigt hos uppfödaren. Har hämtat tre hundar, alla från olika uppfödare samt varit med andra och hämtat tre hundar från olika uppfödare och på alla sex ställen har det varit helt ok, inte värre än hos vanligt folk. Nu senaste hunden så har uppfödaren haft det väldigt städat och torkat upp kiss direkt och det har varit en trivsam stämmning där bland hundarna, är dock en liten uppfödare som bara har två hundar och det här var andra kullen.
De större uppfödarna så har det varit lite skit kvar någonstans (men inte jättemycket) och hundarna har varit mer upptrissade, dock inte så att det varit massa bråte och att det varit skit överallt.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Det känns ju hoppfullt att ni har andra erfarenheter. Jag har tittat mest på Pudel. Man kan ju tycka att de borde ha rätt lätt att hålla ordning med tanke på att de inte fäller… Men icke.
#35 oavsett ras har man en uppfödning lär det bli lite stökigt oavsett om det är en ras som fäller eller ej.
Om jag hade kommit till en uppfödare som har det väldigt skitigt så hade jag funderat på att anmäla det. Hygienen är viktig när man har djur även om det såklart inte behöver vara skinande rent. Men ja det är en bedömning man får göra på plats dvs om djuren mår dåligt av miljön.
#36 Efter att ha vuxit upp med rejäla pälshundar så vet jag hur mycket tid det tar att hålla efter. Det är väldigt mycket jobb man slipper om hunden inte fäller.