Rumsrenhet
Hej! Hur lång tid brukar det ta att få en valp rumsren? :)
Det kan ta allt från 3 månader - 12 månader :)
Okej tack så mycket :)
Är vissa raser svårare än andra att få rumsrena?
Min hund var jätte duktig med rumsrenhet. Vi hade ett ställe i huset med en stor plastbricka och tidningar på som hon kissade på ibland (Även om självklart målet var att hon skulle göra sina behov ute) Inomhus utanför plastbrickan tror jag bara det var 4-5 gånger. Efter 2 och en halv månad var hon helt rumsren och vi kunde ta bort plastbrickan.
Har aldrig hört att vissa hundar ska vara lättare att få rumsrena än andra. Min hund är iaf en japansk spets.
Så smart! Ska testa det när vi skaffar vår hund:) Vad duktigt av henne ! :)
Min blev rumsren ganska snabbt, tror inte det tog mer än nån vecka efter att vi fick hem honom. Jag tog ut honom för att kissa säkert var 20e minut i början. Så fort han hade lekt, ätit eller sovit så gick vi ut. De gånger han kissade inne lyfte jag direkt upp honom (de slutar i regel kissa då) och tog ut honom. Sedan lät jag det gå längre och längre mellan kissrundorna.
Tack för tips, vilken ras har du ? Vad duktig han verkar :)
En del raser har rykte om sig att vara svårare att få helt rumsrena, till exempel flera dvärghundsraser. Tror även att bland annat Basset kan vara svår att få riktigt rumsren?
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Har hört att små raser kan ta längre tid för att de har mindre blåsa. Vet dock inte om det är sant.
Vår tik tog det en evighet att få rumsren, sedan när hon var nästan helt rumsren försvann snön ute och hon förstod inte att man kunde kissa på gräset ute också, så då var det som att börja om tyvärr :(
Våra valpar vi hade däremot var nästan helt rumsrena när de flyttade vid 8-14 veckors ålder. Men då hade vi alltid någon hemma under tiden de var valpar så så fort någon ställde sig vid dörren och ville ut så fick de komma ut, vilket resulterade att de nästan aldrig fick chansen att kissa inne. De som sedan köpte valparna fick ingen svår uppgift att få valparna 100% rumsren ;)
Detta handlar om små blandraser i storlek av en shih tzu/yorkshire terrier.
#7 Schäfer
Tack för alla svar! Är det någon som vet hur st Bernards är att få rumsrena? :)
det är individuellt, man ska inte välja ras efter vad man tror att de går snabbbast att få rumsrenhet. Man får gå ut ofta, jätteofta typ hela tiden i början och aldrig glömma att gör dem inne har man vart för lat och inte vart ute tillräckligt ofta. min leonberger tog ca 5 månader och sheltien var ren vid 3 månader:)! Men var ute med dem nästan varje timme i början:)
Hälsningar
Fredrika
Okej! Tack för svar :) ska ev skaffa st Bernard :)1