Kamphund vs jakthund
Många är emot kamphundsraser och deras bakgrund. Men jag har aldrig hört något ont om tex tysk jaktterrier och deras ägare som enligt mig också utför en rätt grym jakt på levande djur. En jakt som pågår i våra svenska skogar.

Håller med dej där Zebben
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hur menar du zebbe?
är det så att dem utför hets jakt, eller olovlig jakt?

De skickar in en tysk i ett grävlingsgryt och medans hunden håller fast grävlingen så gräver jägarna fram dem. Drar ut tysken (som har grävlingen i ett fast grepp mellan käkarna) som är minst lika skadad och blodig som grävlingen. Sen slår de ihjäl grävlingen. När jakten är klar åker de och syr ihop hunden om det nu inte är grävlingen som vann kampen.

Fyyy det om ngt är väl djurplågeri på hög nivå?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
För mig finns det bara ett ord; djurplågeri.
Jag är absolut inte emot jakt, men jakt ska ske med minsta möjliga lidande för djuren. Både för jakthunden och villebrådet.

USCH!
djurplågeri, som sagt!
Det är ju därför som taxen har korta ben, att den ska kunna ta sig in i ett grävlingens gryt och rävens lya.
Jag trodde det var så att ägaren och hunden sökte älg/hjort osv. Och när hunden fått upp spåret och hittat djuret så skjuter ägaren djuret. Men där ser man hur lite jag visste om jakt!
Och de kan jag fullt hålla med om.. Alla är så insöade på att just en "ras" ska vara hemsk.. medans de pågår otroligt hemska saker bredvid. Absolut djurplågeri.. både för hund och annat djur
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#3 Men det är ju långt ifrån all grävlingsjakt som går till på det sättet. Det som du beskriver är ju extremfallen, kanske var meningen också inte vet jag…

#8 Det är bara en liten del av jakten som går till så. De allra vanligaste är ju jakt på rådjur och älg och då skjuts dem ju precis som Du skriver.

#9 Jo, visserligen men det förekommer. Har själv sett flera mindre trevliga filmer på denna jakt.
Men hur många är det som använder sina kamphundar till att slåss med andra hundar? Det är lika oseriöst som att låta sin tysk eller annan ras att slåss med en grävling i gryt. Det var dit jag ville komma.
#9 Jo kanske ovanligt att det är så det är planerat att gå till, men en hund som är avlad för grävlingsjakt och har det i generna, tror du att den stannar utanför ett gryt om den känner grävlingslukten där inifrån? Ja, sålänge den inte är väldigt lydnadstränad och stannar på ägarens kommando..
Har faktiskt sett med egna ögon en skadad hund (borderterrier) efter grävlingsjakt.. Hunden levde när den kom hem från jakten, men hade halva nosen avbiten.. Avled senare på kvällen.
Så nej, det är inte trevligt alls. Sen är det väl skillnad på när det händer olyckor, hunden är ute och råkar hamna i vägen för en grävling eller nåt.. Det är ju nåt som kan hända på en vanlig promenad i skogen också. Men när man medvetet skickar in en hund i närkamp med en grävling ser jag nog som djurplågeri..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
håller med här,jag vet en som hade tyskar som han jagade hare och annat med, och det var ingen rolig gubbe vi blev sent omsider mycket osams,hundarna var helt galna då det vankades mat tex….jag är nog glad att jag hade min york som jagade rådisar ibland, men där var det inte fråga om misshandel först, utan han knäckte nacken på dem direkt :-)), lite synd bara att han inte fattade att han fick lov att bada efter varje gång….hade han förknippat det så hade han nog förstått att man ska inte ta rådisar för då får man bada,vilket han hatade :-))))
#11 Jo förstod nästan att det var din poäng, och jag håller med dej, men ville bara få det sagt så alla inte tror att all grävligsjakt går till så.
#12 Nu är inte jag helt insatt i hur grävlingsjakten går till. Men vad jag vet så passar långt ifrån alla jakt terriers som grythundar. Hunden ska inte springa ner i grytet hur som helst och ge sej in i närkamp med grävlingen. Hunden ska jaga ut grävlingen ur grytet så att jägaren sen kan skjuta den. Hunden ska inte skada grävlingen. En seriös jägare vill inte ha skador på grävlingen och allra minst sin förhoppningsvis duktiga jakthund. Och är man inte jägare så ska man ju inte hålla på att släppa sin jakthun hur som helst. Jag har själv en parsson russell terrier och har mycket grävling i närheten. När min hund ser en grävling blir han tokig och vill springa efter, aldrig i hela mitt liv att jag skulle släppa honom.

Fast att skrämma ut en grävling ur sitt gryt är ju mer eller mindre omöjligt. De lämnar inte sitt gryt och försvara det in i döden.
#16 Okej, det låter ju lite konstigt då. För meningen är ju att hunden ska driva ut grävlingen ur grytet med så lite våld som möjligt så att jägaren kan skjuta grävlingen. Hunden ska ju inte ta död på grävlingen eller göra non stor skada på den om jakten går rätt till. Men kanske det är så att det inte finns många kunniga kvar som jagar grävling och de flesta som gör det nu är korkade och skiter i hund och grävling?! inte vet jag, men jag är ganska säker på att jakten inte ska gå till på det sättet.

Det har varit diskutioner om att förbjuda gryt jakt. Själv är jag helt emot denna jakt form. Men vi tycker olika vi människor. Jag är inte så insatt i denna jaktform, men jag vet att dom har anlags prov och kollar om hunden är lämpad för detta. Är dom för hetsiga blir dom inte godkända. Och hunden ska inte gå på djuret.
Tysk terrier är en ganska skarp ras. Tillhör inte mina favoriter direkt, men det finns en och annan som är go.