Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 4147 ggr
Hildgrim
0

Jobb och sjuk hund?

Nu när "vabba med hund" kom på tals så vill jag passa på att fråga en sak jag gått och funderat på.

Om man har ett sjukt djur som man inte kan lämna ensam, har man rätt att stanna hemma från jobbet då? Många jobb är kanske inte så flexibla att man kan ta ut plötsliga semesterdagar, på mitt jobb måste man nästan söka om ledigt flera månader innan även för en enstaka dag.

Har man någon form av rättigheter att ta ut semesterdagar för en sådan anledning även om chefen säger nej?

Egentligen, bara en sådan sak som att hunden blir dålig i magen kan ju vara anledning till att man vill vara hemma och övervaka den.

Annette
2

Kan du inte få akut maginfluensa 🤐?

Hildgrim
0

Att sjukanmäla sig för att ta hand om sjuk hund är antagligen inget man får göra.

[Wraith]
0

Du har rätt att söka semester, men du har nog inte rätt att få semester för att ta hand om sjuk hund, så chefen har rätt att neka dig semester om det inte passar oberoende orsak.

Jag har det nog ganska bra på mitt jobb, har flera komptimmar och facktimmar/hälsotimmar (flera dagar sammanlagt) som jag kan ta ganska plötsligt, speciellt om det handlar om någon dag här eller där, men även en längre semester/ledighet brukar gå att fixa ganska tätt inpå. Jag kan även ta tjänstledigt (utan betalning) om jag vill det.

Men nej rätten att använda semesterdagar för sjuk hund ingår nog inte.

[Forest]
0

Tyvärr är det upp till arbetsgivaren att avgöra om man kan vara hemma eller inte. Var bra att du tog upp detta då jag inte haft en tanke på det innan hur vi skulle lösa det själva. Kanske hundvakten kan för våra del ;)

taylor__lambert
0

Jag tänker att det inte är "rätt" då djur anses som egendom, till skillnad ifrån barn som är familjemedlemmar. Även om hunden är en familjemedlem i ägarens ögon är ju hunden egendom i lagens ögon. Men jag tycker ändå att man borde få vara hemma med hunden om den är allvarligt sjuk, men kanske då om man har vet intyg eller dyl, det kan ju utnyttjas rejält annars.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

FjantYoda
0

Vi har diskuterat det där på jobbet och nej tror inte man får "vabba" däremot borde man ju få söka om att ta ut semester/arbetstidsförkortning/inarbetade dagar. 

Har svårt att se att det skulle vara något problem på min arbetsplats, speciellt då iallafall min förra chef själv är hundägare, har till och med fått ta ut arbetstidsförkortning för att släppa in ridskolans hästar när ingen annan kunde, så jag bytte om, for dit, åkte tillbaks duschade och gick ut och jobbade igen :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Lon@
1

Nej, man har ingen som helst rättighet att få ta ledigt på grund av sjuk hund utan man får helt enkelt hoppas på att ha en förstående chef och bussiga kollegor som kan tänka sig att byta tider/täcka upp.

Hade turen att ha extremt flexibla arbetstider när jag jobbade, arbetade dessutom bara deltid så jag kunde för det mesta pussla om mitt schema så att det passade även en sjuk hund.
Var det kris kunde hon dessutom följa med till jobbet.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!