Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 3081 ggr
[Sthlmshundarna]
0

hjälp med val av hundras!

Funderar på att köpa en stor jycke i framtiden, men vet ej riktigt vilken ras…

vill ha en korthårig hund, ingen brukshund, och ingen dräggelhund ;) (typ mastiff  ;P )  Vill inte heller ha en vinthund eller amstaff/bulle.

Jag kommer att träna lite lydnad med den, men vill inte ha en ras med för mycket energi!

Låter ganska svårt va? Får se om ni lyckas hitta något passande ;)

Sugar Mist
1

Labbe :p

-

Mischa
1

Beror ju på vart aktivitetsribban läggs (vilken nivå av lydnad, och motionsbehov) och vad för egenskaper man gillar i en hund mer än storlek och hårlag, men jag tänker spontant på rhodesian ridgeback och dalmatiner. Sedan finns ju urhundar/spetsar som thai ridgeback, akita, great japanese dog.

≧◔◡◔≦

[Sthlmshundarna]
0

vill inte att den fäller för mycket också, korta hundhår sticks!

[Sthlmshundarna]
0

Tycker att weimaraner är otroligt snygga, men fäller de mycket?

Det verkar också vara en ras som behöver arbeta väldigt mycket?

Mischa
4

Så hunden skall vara korthårig men pälsen får varken vara för kort eller fälla för mycket? Weimaraner är mer eller mindre aktiva jakthundar, deras päls borde väl hamna i "stick"-kategorin. Hur ser du på pälslösa? typ xoloitzcuintle finns som ganska stor. Eller curly coated retriever, om det nu skall vara kortare päls som fäller "mindre".

≧◔◡◔≦

[Trollbjörken]
1

Landseer?

[Sthlmshundarna]
0

jag har väldigt mycket krav hihi, vovvar lever ju så länge så krav får man ha tycker jag ;D

Har en nakenfisblandning med päls, tycker inte hennes kullsyskon var så värst gosiga o klappa på..så nej inget naket ;) Pälsen behöver inte vara helt slät, men inte så lång så det blir jobbigt med hunden på våren/hösten/vintern…har redan en sådan hund och vill inte ha en ännu större lergris!

IngridSvensson
1

Norsk lundehund.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Hiro
2

#5 Curlysar brukar ju ha ganska hög aktivitetsnivå och krav på ägaren :o

[Forest]
1

curly coated retriever har grannen och det är en stor härlig cool hund, han skaffades då deras andra hund (samma ras) börja bli gammal. Dom har rasen som jakthund/familjehund nu råka det visa sig att denna hund inte är ett ess i jakt utan springer mer och även letar efter mattes jaktställe ;P Han kräver en del men inte så farligt, ganska så stark om han är målmedveten. Jag vet inte mycket om rasen mer än jag pratat med grannen. Tycker det var ett bra rastips och kanske ska du kolla lite närmare på rasen, kan säga att dom har en ganska mjuk päls och fäller inte mycket vad jag vet grannen som inte tål alla raser tål den :)

Wellcraft
2

Storpudel, bara att hålla nedrakad, inte särskilt krångligt.
Tänker annars en utställningsavlad lab.
Vill du ännu mer upp i storlek så kan du kolla upp grandisen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lon@
2

De curlys jag har träffat har inte varit särskilt aktivitetskrävande och den uppfattningen har jag även fått när jag pratat med uppfödare och annat retrieverfolk.
Det är klart att allt är ju relativt men jag skulle faktiskt vilja påstå att det är en av de minst krävande av retrieverraserna - men sen beror det ju på vilken typ av till exempel labbe eller golden man jämför med.
Betydligt lägre aktivitetsnivå än en jaktlabbe/golden men förmodligen mer fart i än en rent utställningsavlad dito.

Weimaraner är en krävande jakthund och även om de tyvärr även lockar andra typer av hundfolk så bör man inte skaffa en om man inte har för avsikt att jaga med den eller i alla fall vara mycket aktiv.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Mischa
0

Det kan säkert vara så i rasen eller beroende på linjer, det är i vilket fall upp till TS att göra sin sin hemläxa oavsett vad som intresserar och i detta fallet så verkar hårlaget än så länge vara av stor vikt(?).

Tror att TS kommer att få kompromissa eller gallra bland sina krav för att finna en balans mellan aktivitetsbehov och utseende, samt bli lite mer realistisk när det kommer till pälsen, en "gosig", ickefällande päls innebär pälsvård och stundtals skitigare hund medan en "stickig" och lättskött päls innebär ofta mycket fällande.

≧◔◡◔≦

[Sthlmshundarna]
1

Alltså skrev ju att pälsen inte behöver vara slät så länge den inte är för lång, hatar långhåriga hundar när det är slask ute! Storpudel skulle kunna vara något :) Hur ofta behöver man raka pälsen så den är kort, ca var fjärde eller var 8 vecka?:)