hund som biter/osäker. tips på ledarskaps övningar.
Jag har i många år jobbat med många djur som haft det rörigt i sina liv. Framförallt hästar och smådjur^^ men nu står jag här med en hund som jag ska vakta ibland… och för att göra historien kort så är den rätt missförstådd och osäker. Ägaren verkar klart dölja hela sanningen, som verkar vara annat än vacker. Så jag jobbar nu på grunderna… men har hamnat i situation två gånger redan där han bitit tag i min arm… jag blir inte rädd, men hur ska jag agera i denna situationen? Jag förstår ju att det handlar om allting annat runt omkring, men om detta händer igen så vill jag göra rätt direkt… inte stå som ett fån och det är inte bus bitningar. . Utan hugger tag och visar aggressivt beteende. Detta är somsagt inte min hund.. så kanske bara dumt att jag tror jag kan hjälpa hunden. Men vill göra försök.
Situation när han bitit är : ute första gången. Drog av sitt bandage och blev arg när jag bad honom sluta bita på såret. Andra gången. I soffan när jag skulle ta av selen. Han brukar tydligen morra mot ägarna i soffan.
Situation när han bitit är : ute första gången. Drog av sitt bandage och blev arg när jag bad honom sluta bita på såret.
- Han är sårad, en normal reaktion är att skydda sig själv. Du har heller inte haft honom länge, som jag förstod det, så då finns heller inte tilliten emellan er vilket gör reaktionen egentligen mer normal. Givet det du berättar om ägarna så har han antagligen ingen tillit för någon.
I en sådan situation är det väldigt svårt att ge tips när man själv inte är på plats och ser, men huvudorsaken är i mina öron att hunden är sårad och därmed känner sig hotad. Tillitsövningar och att inte trilskas eller bli arg är vad jag skulle fokusera på. Dock vet jag hur svårt det är att få hunden att låta bli, kanske en munkorg skulle vara på sin plats? Inte för att jävlas med hunden utan för att helt enkelt hindra den från att komma åt såret samt för att skydda dig om den skulle ge sig på dig. Då hindras den från att komma åt såret samtidigt som du slipper säga ifrån den för att den försöker och därmed skapa mer spänning, beroende på var såret är så kanske en tratt skulle fungera bättre?
Andra gången. I soffan när jag skulle ta av selen. Han brukar tydligen morra mot ägarna i soffan.
- Han vaktar soffan, låter det som i mina öron givet det du berättar om ägarna. Då skulle jag inte ens låta hunden vara i soffan till att börja med för att helt enkelt slippa konflikten som blir, skulle den vara i soffan och visa det beteendet så skulle jag ta ner den ifrån soffan utan att göra en stor sak av det - nu menar jag inte handgripligen utan ett enkelt sätt är att kasta iväg en godis, då slipper du konflikten som troligen skulle bli om du blir fysisk med hunden (ta i selen eller liknande). Min soffa, hunden får komma upp när jag bestämmer att det är OK och sedan gå ner när det är "nog".
Gällande selen så skulle jag antingen låta den vara på hela tiden eller ta av den direkt vid dörren, eftersom hunden är sårad så bör man ha i åtanke att den ändå kan säga ifrån men att det då handlar mer om att skydda sig själv.
Eftersom att det verkar som att ägarna inte är så trevliga mot hunden så antar jag att den är mycket osäker och därmed skyddar sig själv väldigt mycket, den har slutat fly och är nu i det stadiet att den säger ifrån direkt den känner sig hotad.
Stärk självförtroendet med enkla övningar, kör något så simpelt som sitt/ligg och beröm och var positiv. Så enkla övningar kan göra mycket för en så pass pressad hund som denna verkar vara.
Håller med #2 i mycket, gör roliga saker med hunden och undvik så mycket du kan att bråka/tjaffsa med den. Det har funkat för mig och min hund i liknande situationer. Min hund säger också ifrån om hon känner sig hotad och inte litar på personen. Detta har funkat för oss iallafall. Att försöka att bara ha kul ihop och undvika så mycket tjaffs/bråk som möjligt med hunden.
Mvh Linn
Personligen känns det som någon väldigt hundkunnig borde ha hand om hunden istället.
För att förebygga olyckor & farliga situationer.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tack för alla tips! :)
Vad är det för ras?
"På natten är alla katter svarta"
Mitt tips är att du läser Cesar Millans böcker eller ser på "Mannen som talar med hundar"
#7 ja det kan man göra om man har vett/kunskap nog att bara använda sig av det som är ok och inte gör hunden illa. Motion/aktivering, vara konsekvens och att skapa en god relation med sin hund. Men sen används våld av en grad som troligtvis klassas som djurplågeri i sverige, och det är inget att ta till sig.
"På natten är alla katter svarta"
Jag tipsar också om cesar :) finns mkt debatter kring hans metoder, att han använder tex små stötar både med hälar och fingrar för att "snap them out of it" osv, men om man bara ser till att vara försiktig (man vet nog själv hur hårt man ska ta för att det ska kännas men ej göra ont) och använda det där lugnet han snackar mkt om så tror jag det kan gå :)
håller helt med om att hunden ej ska få ligga i soffan, iaf ta ner den om den morrar och visar dominans. Cesar brukar typ ställa sig upp, se lugn och bestämd ut, sträcka på sig, och om det ej räcker så tar han lite lätt i halsband/sele för att visa att han vill att hunden ska ner. kanske kan va bra att ha koppel på just om du ska låta den ligga i soffan, så du ej behöver ta händerna så nära hunden utan kan dra i kopplet för att den ska lämna soffan :) kan tänka mig att det är läskigt att ta tag i sele spec om hunden liks redan bitit en gång elr fler
det är svårt att ta hand om en annans hund eftersom den redan har inlärda beteenden osv… jag brukar själv ha min mormors hund som ibland är riktigt jobbigt då hon inte jobbar på uppfostran alls…. känns som å börja från börjar varje gång han är här nästan…
Detta med soffan kan vara att du även tränger dig på hans atmosfär (kommer inte på ordet o väljer atmosfär). Detta har våran ena hund med vi kan kliva in men ibland kan hon morra till så man måste säga till henne flytta på sig än att lyfta henne. Våra andra hundar kan inte bara gå o lägga sig nära henne hon kan bli ganska sur. Jag skulle ta av o på selen vid dörren, avled och belöna när det går bra. Detta kan även vart så med såret, så avled honom är mitt tips i dessa närmanden så ska det säkert gå bra. Det är konstig med dessa hundar kan tyckas men våra hundar har fått lära sig här att man inte alltid kan få vara som ett klistermärke så fort man sitter i soffan/sängen ibland behöver man space.
Nu var ju inte detta en CM-tråd men man kan påpeka att han ofta blir biten, inte för att hundarna är så "farliga" utan för att han försätter dem i onödiga konfliktsituationer.
Vet man inte exakt vad man håller på med - och kan man så mycket så finns det definitivt justare metoder att använda sig av - så är det inte särskilt lämpligt att använda sig av CMs träningssätt.
Men ja, att vara konsekvent är bra, det kan du å andra sidan få lära dig av vilken instruktör som helst, det behöver man inte vara på TV för att veta…
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Om jag var du skulle jag ha tagit kontakt med en duktig hundtränare som kan hjälpa dig att se de tidiga signalerna och även lite övningar för just era problem.
Det jag tycker du bör göra är att visa hunden rätt i dessa lägen. försök att förebygga situationerna så att de inte uppstår. Lär hunden att i soffan får man inte vara och lär även in ett ner kommando som du kan använda om hunden ändå skulle få för sig att hoppa upp där.
CM har mycket bra i sin filosofi men det är mycket enklare och säkrare att lära hunden vad du vill att den ska göra istället för att bestraffa när den gjort fel. Försök att i så stor utsträckning som möjligt förhindra att situationerna uppstår bättre att du arbetar upp en relation till hunden så att du kan visa den vad du vill den ska göra och vad som förväntas. Som flera skrivit va konsekvent och ge inte upp det kan ta tid.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Har inte hunnit läsa allt nu. sitter i en jobbig sits för tillfället med en utav våra katter som blivit påkörd…men han är schäfer/husky. Och saken är den att så fort man hindrar honom eller antyder att han inte får osv så ser man att han inte är långt ifrån att ta tag i armen. Så är jätte svår situation känner jag..
#13 Då får du försöka hindra på något annat sätt. Vet inte hur du gör i dagsläget men vissa hundar behöver man nästan lura att dom egentligen vill göra något annat. Typ som med vissa människor, får man dom att tro att det är deras egen idé tycker dom den är jättebra, annars inte.
Mvh Linn
Jag skulle försöka lära honom att koppla sådana saker ihop med lek och godis och mycket beröm.
Så att han blir mindre omedveten om vad det är man försöker göra..
tex ta av selen eller annat. Ibland kanske man får vara två, att någon håller upp hans absoluta favoritboll så han sitter still och tittar uppåt och under tiden kan någon klappa honom på ryggen och så flytta sig neråt till benet och bandagera snabbt, men om han upptäcker vad man håller på med och börja morra, så börjar man om igen, tills han förstår att det inte verkar så farligt.
Jag tror hunden kanske inte riktigt litar på dig fullt ut ännu och man kan ju göra lite tillits-övningar.
När han bet dig i armen, var det ett snabbt bett och släppte sen? eller höll han kvar munnen runt din arm?
Om han höll kvar, så gjorde du bra i att vara lugn. Gå då närmare honom och säg Nej! ..loss!… visa med andra handen att du vill att han ska släppa. Man kan ta nåt föremål också tex kudde eller en bok och föra mot armen/käften och samtidigt som man säger Nej, Loss och går närmare hunden. När han släpper, gå inte ifrån utan stå kvar, ta gärna ett steg framåt med boken framför dig. När han slappnar av och eller vänder sig om, lägger sig.. då kan du gå därifrån.
Sen kan du ropa på honom säga GODIS! Be honom sitta eller ligga och ge godis. Då rensar man luften på det där negativa och "börjar om på nytt" med bra energi.
Han håller kvar armen och morrar. Blir lix lite, jaha.. vad gör jag nu?!? Man bara står där och väntar tills han släpper och ja han litar ärligt talat inte på någon känns det som då även ägarna tycks ha problem (låter som dem har mer tyvärr).
Skulle tränat på att få honom att hoppa ner från soffan på kommando.
Locka med något gott så han hoppar upp i soffan, och så säger du "ner" eller vad du väljer för ord och lockar ner honom med godiset igen. Belöna med godis när han hoppar upp och ner. Då lär han sig att du bestämmer vart han ska vara och samtidigt är det kul att lyssna också :)
#16 ja men perfekt.. då kan du lugnt ta ett försiktigt steg mot honom + Nej !(inte skrika) och nåt föremål för att mota mot hans mun så att han ska släppa. Släpper han inte i första taget, så ta ett steg till.. utmana honom lite där.. han borde ge efter
#18 alla hundar ger tyvärr inte efter, jag har en sån hund. Då skadar det sättet mer än det hjälper. På vissa hundar funkar det absolut men inte på alla och på TS låndehund låter det som att det inte kommer funka..
Mvh Linn
Skicka dom till mig vettja 🙂
#20 "dom"? TS har bara en hund som hen verkar ha problem med och min hund har jag inga som helst problem med. Det finns så många olika sätt att träna och bemöta en hund så funkar inte ett sätt finns det tusen till en kan testa.
Mvh Linn