Välja rätt
Hej jag ska med stor sannolikhet få min första egna hund men jag har jätte stora problem med vilken ras som passar mitt liv… Någon som har idéer ? 1. Jag bor i lägenhet med småbarn så hunden måste vara lite "familjehund" 2. Jag kommer kunna lägga 1 1/2 - 2 timmar på promenader varje dag ( mer på sommaren) 3. Jag bor lite i stan men mer en förort 4. Jag vill träna med hunden såsom "lydnad och agility" 5. Jag vill hälst inte ha en terier 6. De här låter lite konstig men jag vill hälst inte att hunden har jätte stora läppar så att det rinner jätte mycket dreggel när det blir varmt och så Någon som har förslag på raser som passar? Det gör inget alls som hunden är lite större bara för att den ska funka med barn behöver d inte vara en liten sak vill häldre ha något mellan till stort men litet funkar såklart
Whippet kanske?
Shetland Sheepdog, även kallad sheltie! :)
Whippet, Pudel, de flesta raser ifrån grupp 9 :)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Papillon, chinesecrested, pudel, från rasgrupp 9 :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fastän du skrev att du inte vill ha en terrier, så vill jag ändå tipsa om den ras jag köpte till mor min, dvs en Australisk terrier. De kallas även terrier light, då det enda de har av terriern är tåligheten.
En australisk terrier är en hund som överdoserat på lyckotabletter, de kan hänga med på precis vad som helst, jag har haft med henne när jag dragit med mina draghundar, de trivs också med att ligga på sofflocket och slappa i flera dagar. Så den perfekta familjehunden då den anpassar sig. De är lagom stora, inte för små, men ändå så man kan lyfta dom vid behov som om det är trångt på bussen. Pälsvården är inte allt för besvärlig, vi trimmar ner damen ett par gånger om året, men vill man ställa ut ska de ryckas och klippas.
Rasen är dessutom en av de friskaste, det är ju alltid ett stort plus.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag tipsar också om australisk terrier precis som #5. Jag hade en liten grabb förut och roligare hund får man leta efter, jag håller med VildaVittra om allt hon skrev :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
kines eller puff skulle jag säga! De är mycket arbetsglada men behöver samtidigt inte oändligt mycket motion om man inte kan ge dem det varje dag!
Tyvärr kan den här rasen bli lite reserverad om man inte tränar detta från att den är valp, men annars är det en toppenhund! Puffen behöver också pälsvård om man inte klipper ner den och nakenhundar måste man skydda från solen på sommaren och kläs på under vintern :)
kolla rasgrupp 9 och efter vad du vill lägga ut i tid på pälsvård väljer du ras, vissa raser kräver en del "päls-pyssel" 😉
Podengo Portugues? Har sålt en som bor i lägenhet med barn utan problem. En rolig liten hund som både älskar att mysa i soffan och att vara aktiv. Lite träning är alltid roligt och de lär sig superfort! Lätt att handskas med och ingen skötsel av päls behövs. (Om du väljer den släthåriga). www.fashionstarakitas.com Jag är kär i denna rasen :)
Keeshond , mittelspitz eller finsk lapphund? Kan dock behöva tränas en del för att inte skälla, men vi bor i lägenhet och vår kees skäller nästan aldrig inomhus:) och trots att han inte alls är van vid barn så är han nästan löjligt försiktig omkring barn - och då är han en väldigt pigg och trotsig unghund just nu:) Annars pudel, golden, cavalier, cocker spaniel :)
Min erfarenhet av cockerspaniel är att de behöver väldigt mycket aktivering för att må bra, 1 1/2 timme / dag räcker knappt för en sådan ras.
#11 Beror på skulle jag säga, min svärmor hade en cocker och hon krävde inte mycket. Märkt att det varierar en del inom rasen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#11 min cocker nöjer sig alldeles utmärkt med den mängden motion, mår bra enbart med det. Dock mår han bättre om han får regelbunden mental stimulans med.
Tass Josephine
Sheltie!
Dogs is my world ♥
#11 min cocker skulle lätt ta det livet om han fick välja :p det är mycket en individ fråga och jag tror att dom flesta utställnings cockrar skulle må bra med det livet som TS kan erbjuda.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Ja då har vi inte samma erfarenhet! Den cockern jag hade hemma behövde otroligt mycket, men sen är det inte så smart att chansa på cocker och sen får man en hund som har alldeles för mycket energi än man hinner tillgodose.
Oj så mycket svar tack alla för hjälpen ^^
Sheltie :)
Om du inte absolut vill ha renras så är ju Cockerpoo ett alternativ. Blandning mellan cockerspaniel och pudel.
Vad man ska veta att även om man träffat flera hundar av en ras som är på ett viss sätt så ska man veta att hundar har personligheter och är inte stöpta i form. Vi har 1 ras pudel (2 toy och 1 liten dvärg) dessa tre är olika varandra totalt. En kräver mer aktivering men lätt att stänga av. Dom andra är en som är självgående då man får träna med kontakt inte alls så lätt att träna, medans den tredje svår att stänga av kommer upp i överslag och man får tänka på träningen ska vara måttlig. Dom är bra/bättre på olika saker ena en klippa på trix,agility men andra vass på spåra :)
Hej! C: Vet du sa du inte gillar terrier men denna hunden är inte helt terrier.. bara lite ;) det är en ganska ny ras som kommer från Tyskland för några år sedan kallat Kromfohrländer eller förkortning Kromis.. som är en ytters bra familjhund och bliver ofta använda till Agility! Rasen är i grupp 9 på SKK och har inte mycket jaktinstinkt. väldig sund ras också kolla på skk deras rashes Ida eller PM mig om du vill veta mera :D (Rasen kommer som sträv- eller släthårig, dock om du vill ha en släthårig är det väldig stor chans för att du måste åka till Tyskland för att få en) :D
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography