Halti grimma
Skulle gärna vilja höra era åsikter om halti grimma.
Tycker ni det är bra? Har ni testat? Ogillar ni det?
Jag tycker det kan fungera som en "akut tillfällig" lösning… Men som sagt endast då, tycker man ska träna sina hundar att gå ordentligt istället.
Beror helt och hållet på hur det används, precis som med alla andra saker. Jag har sett både bra och dåliga sätt. En nosgrimma är ett redskap som ska användas som tillfälligt hjälpmedel vid träning (målet är att hunden ska slippa ha den, fast jag har sett allvarligt skadade som använder halti, och det är enkom för deras egen säkerhet OM något skulle ske och det har jag förståelse för) och inte som en egentlig långvarig quick fix.
Hunden ska känna sig trygg i den och inte behöva oroa sig för kraftiga, hårda ryck då det även kan medföra allvarliga skador. Man ska mjukt leda hundens huvud mot en själv.
Det är vad jag förstått det som, men andra har säkerligen mer insikt i detta. Jag har bara sett "slutresultaten" så att säga. :)
Det ska finnas en annan, relativt lång tråd om detta, som jag själv deltagit i om jag inte missminner mig. Där kan du säkerligen finna mera råd, utifall att gensvaret här inte blir så stort som du förväntat dig! Så du förstår att ingen tycker att detta är ett mindre viktigt samtalsämne, utan bara att de kanske känner att de redan bidragit med sin åsikt. Lycka till i varje fall! :D
Jag ogillar det. Accepterar det som tillfällig lösning men inte använda det långsiktigt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag personligen skulle aldrig i mitt liv sätta en sån på min hund. Nästan alla hundar jag sett ha haft halti på sig går lite snett med huvudet, och detta kan inte vara bra för nacke och halsmuskler. Kan bara tänka mig de spännigarna som blir när hunden går med huvudet på snedden hela tiden. De få som inte haft det är de som går jättefint brevid matte eller husse och där ser jag inte nödvändigheten att ha halti…
Halti är för mig liksom många andra "redskap" (speciellt till hästar) ett sätt att symptom behandla. Alltså inte träna bort det bakomliggande problemet.
Gå till en instruktör och få hjälp med koppelträningen alt hundmöten, jaktinsintikter eller vad det nu gör är som är problemet, istället för att symptom behandla med en halti.. det är min åsikt :)
Jag använder det när jag cyklar med min hund. Jag håller dock alltid kopplet i handen då och håller inte fast mig i styret så att jag lätt kan följa med henne för att undvika ryck. Jag håller kopplet så att det lätt glider genom handen också ifall det skulle hända något. Jag använder den främst till att träna henne att "gå fot" när jag cyklar men eftersom att jag inte cyklar särskilt ofta så tar det lite tid att träna på. :) Jag siktar så klart på att slippa använda grimman utan att hon drar ner mig i diket.
Jag tycker att det är ett bra hjälpmedel sålänge man använder det rätt, som med det mesta. Jag använder halti på min goldenkille. Jag har nämligen råkat ut för en svår olycka som gav mig whiplash och muskelproblem, jag har ibland så ont att jag knappt klarar av att resa mig upp ordentligt. Men jag har den bara som en säkerhet, Kiro går för det mesta fot men som alla andra så kan han bli busig ibland, han är trots allt bara 3 år gammal. Jag klarar inte kraftiga ryck av en stor tung hund, speciellt inte de dagar jag har riktigt ont, men det händer väldigt sällan att han ens drar i kopplet, och då är jag noga med att han inte ska utsättas för ryck utan håller bara in honom lugnt och sätter honom ner tills han har lugnat ner sig. Jag tycker att det är ett superbra hjälpmedel, men man ska inte använda det istället för träning! Folk frågar ofta varför jag använder den på min lugna kille, men när jag berättar så förstår dom. Hundarna är ju trots allt djur, individer, och alla kan ju bli skrämda/busiga ibland, även de mest väldresserade!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag fick börja använda halti på en av mina hundar efter jag blev nerslagen på jobbet och hela min vänster arm blev förstörd. Hunden kan fot och drar "nästan" aldrig i kopplet men då hon inte tycker om andra hundar så har jag halti på henne för då bryr hon sig inte. Så det är bara säkerhet mot mig själv att hon inte skulle göra ett ryck som förstör min arm mer. Innan jag blev nerslagen så använde jag aldrig halti och var emot det. Men nu har jag kommit på att den är bra och ha i vissa lägen =) Ska även tillägga att min man ofta tar henne och då går hon utan halti.

Jag ha en halti och har använt den från och till på några av mina hundar. Jag köpte den för jag hade (har) en osäker tik som kan göra utfall mot hundar och människor. Men då problemet blev mindre så har jag bytt till vanliga halsband. Nu i vinter har jag plockat fram haltin igen då min yngre hund kan bli upphetsad och dragig om han känner av vilt och det var för halt för att hålla honom utan.
Jag upplevde aldrig det som någon skrev att hundarna går annorlunda eller snett med huvudet. Däremot drar de ju inte alls. Jag upplever det som att trycket på nosryggen triggar en reflex att dra sig undan bakåt, till skillnad från ett halsband som hunden gärna pressar mot. Jag upplevde heller inte att hunden blev blockerad i sitt utfall på samma sätt vilket gjorde problemet lättare att komma till rätta med.
Men jag vill inte att haltin ska ersätta ett vanligt halsband eller sele. Risken för skador känns större om man tex skulle råka trampa på kopplet så att det blir ett ryck.
#4 Det kan ju också vara så att under tiden man använder haltin, eller annat redskap, så tränar man bort det bakomliggande problemet för att man helt enkelt kan göra det när man inte måste bekymra sig om tokryck eller vad det nu kan vara.
Jag ser inga problem med en halti, så länge den används rätt.
Ser hellre att man har en halti på sin hund än att den drar iväg med en. Tänk er att bli omkulldragen med en hund för att den är så stark, eller att hunden drar sig lös från halsbandet och biter en annan hund osv osv….
Så länge man vet vad man gör ser ja inga problem med halti :) Alla hjälpmedel är dåliga när de inte används rätt :)
Var jätteanti tills jag själv skaffade hund och hade det skitjobbigt.mlöste problemet med godis och kontakt istället, men funkar inte sånt förstår jag att man kan behöva ta till andra verktyg. Så länge det används på rätt sätt, utan ryck och så vidare, och att det är tillfälligt under träning så kan det vara ok.
"På natten är alla katter svarta"
Jag har haft halti på min hund, jag tycker man kan använda halti om man känner till skaderisken som den kan göra och använder den på rätt sätt. Jag hade aldrig min halti fast i kopplet utan den satt bara på och hunden gick fint i kopplet, behövde inte träna eller nått sånt, hände bara automatiskt på min hund. Så ja den är jag för om man använder på rätt sätt, sen hade jag en individ som drog mer i haltin så bytta ganska snabbt till sele och det vart mycket bättre så det finns ju också den individuella delen.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Jag tycker att det kan bero på vilken typ av hund, och varför man använder det.
På mindre hundar ser jag inte riktigt poängen, såvida inte personen som håller i kopplet har något typ av problem som gör att de inte skulle orka håla en hund som gör kraftiga ryck… kanske.
Vet däremot en man i områdes med tre st. Grand Danois, och dessa har han halti på. Det förstår jag absolut, för 2 av dem är unghundar och han få för sig lite knasiga saker ibland. Han hade aldrig orkat hålla i dem utan halti. Inte en chans.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Använder halti ibland på mitt skrälle.
Ibland för att jag är lat, ibland för att hunden är djävlig och ibland för att jag har ont pga min nackskada.
Använder den dock inte ofta, några gånger per år. Han kan gå fint i koppel, men ibland stressar han och flamsar vid tidpunkter då jag inte kan/orkar/har tid att träna.. Haltin är en trygghet för honom, han trivs i den som i ett vanligt halsband och irriterar sig inte på den som många hundar, när han har grimman på sig så slutar han stressa direkt (nej han blir inte kuvad, krävs mer än så för att kuva en gotto ;)).
Skulle aldrig acceptera ett ryck i den, är han på väg att dra så att ryck kan uppstå så släpper jag kopplet, det är viktigt att alla som använder halti kan göra detta - annars kan det uppstå trista skador på hunden.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det är ok, men inte som permanent lösning tycker jag inte.
Har man en väldigt jobbig hund, stark, utfalls benägen eller väldigt dragig så ser jag inget fel med det.
Men hoppet är ju att inte behöva använda det.
Personligen önskade jag att jag visste om halti när min hund var ung hund, hade undvikit en massa pinsamheter med min hund då och mindre stress för mig.
Nu för tiden använder jag bara haltin under vintertid vid snö, blaska och is så jag inte faller omkull om hunden drar när jag inte är redo. För övrigt går hunden bara i vanligt halvstryp.
Har även använt halti på hunden när jag varit sjuk, bruten hand, skadad rygg osv.
Lite trådkap men blir lite fundersam när jag läset några kommentarer..hur gör man när man bara använder halti i början av träningen? Börjar inte hunden dra sen så fort den märker att haltin är av? Tänker att en del använder stryp i början och när hunden går bra byter man till vanligt halsband, men tänkte att det blir mycket större skillnad på halti och halsband eller sele

#16 Min erfarenhet är att hunden om den drar i kopplet får en belöingav själ känslan i dragandet, speciellt i en utfalls situation. Jag gissar att det handlar om ett adrenalinpåslag kombinerat med känslan av att stret mot något. Med haltin uteblir den belöningen och det är lättare att nå hunden mentalt för att avleda eller ge ett kommando. När man kommit en bit in träningen börjar hunden att delsslut förvänta sig sin självbelöning men också börja förvänta sig att något ska komma från dig. Och förväntan är nycken till ett öppet och tillgängligt sinne i träningen.
#16 Nu hade vi inte halti utan en "gå fint"-sele, men det borde ju funka likadant tänker jag. I och med att vår hund inte kunde dra och tokrycka likadant som tidigare så kunde man belöna rätt beteende när hon gick i slakt koppel och hunden var mycket lättare att nå med kommandon än när hon bara gick längst fram i kopplet och drog och stressade för att komma ännu längre fram. Stämningen på promenaderna blev mycket trevligare och vi lyckades att byta ovanan att dra mot den goda vanan att gå ordentligt. Det funkar fortfarande, ca fyra år efteråt även om hon så klart ballar ut ibland men det går verkligen inte att jämföra med hur vi hade det tidigare.