bild och text om era hundar
Hejsan! här hade jag tänkt att ni kunde lägga ut bilder på era hundar och skriva lite info om dom….
Mall:
Kennelnamn:
Namn:
Ras/blandras (vilken):
Klipper ni hunden?:
Övrigt:
Eftersom jag har fyra så svarar jag rätt kort.

Digger 12 border collie/collie mix, enögd. Jag snyggar till tassarna, klipper ned "byxorna" när han fått dom full med kardborrar och effilerar bakom öronen ibland samt klipper bort tovor på magen från tvättning av sin privata del. Bodde här när jag flyttade hit och skadade ögon bortom räddning i en olycka, men han är inte det minsta handikappad, han lever precis som han gjorde med två ögon. För att vara border collie korsning är han OTROLIGT korkad, men jag älskar honom extra mycket. Min lilla klant. ❤️

Ixxi 11 dvärgschnauzer (Virgin's Elvira Madigan, flyttade med mig från sverige till USA) - ja jag trimmar henne själv. Hon är skägglös primärt för återkommande fukteksem men även för att hon är lyckligare såhär. Blir valpigare efter varje nedklippning :) Min första hund och mitt hjärta. Vet inte hur jag ska överleva när jag förlorar henne. Snällare själ får man leta efter och jag är lyckligt lottad som har fått ha henne i mitt liv. Alla som mött henne saknar henne så det säger nog en hel del om vilken ljuvlig hund hon är.

Apache 3 år border collie/corgi rescue. Adopterade honom rätt fort efter jag flyttade hit. Tänkte tävla med honom men så blir det inte. Men vi har kul ihop och han har vuxit enormt sen jag skaffade honom (lång historia). Nej han klipps inte, men fäller året om. Haft honom sen han var 1 år. Han har testats positiv för borrelia och patella luxation men så misshandlad som han blev första året i sitt liv så lovade jag honom det bästa liv jag kan erbjuda honom så länge han är på denna jord och det står jag för. Även om jag får 5 år eller 15 år så är jag tacksam för varje dag. Sjukt smart hund, otroligt lättlärd, men hans corgisida gör att han ignorerar smärta och BC sidan gör att han pushar sig hårdare än han borde och jag försöker bromsa honom så han inte sliter ut lederna i förtid. Han älskar tricks, han älskar dog parkour (som vi är försiktiga med) och han älskar i princip vadsomhelst som har med mig att göra. Han AVGUDAR mig. Han bryr sig inte om leksaker, han är relativt godisdriven - men inget klår att bli kliad på magen från matte. 😍

Frodo - minstingen. chinese crested 1 år. renrasig men blev inte reggad eftersom han köptes under pet contract. Saker funkar annorlunda här. Under pet contract så hade reggningen bara varit för eventuell tävlan och jag har inga tävlingsplaner med honom. Det och jag kom inte på nåt bra käckt namn för ägarna får registrera hunden själv med namn och allt och betala för 3 led bakåt. Hade jag köpt för avel hade saker funkat annorlunda. Jag klipper honom själv. Han är en puff som gärna rullar i allt som finns och när man bor på bondgård finns mycket äckel att rulla sig i så är helt enkelt enklare att hålla honom i "nakenfrisyr". Han är min "nya" terapihund som jag ville Ixxi skulle träna upp medans hon var ung nog att ha glädje av att leka med honom vilket dom gör mycket. Hon har varit en utmärkt nanny åt honom och han är en jättebra terapihund för mina besvär och dåliga dagar. Han är ett plåster på mig och det är precis vad jag behöver när jag inte mår bra.

Alla fyra har sin plats i flocken. Digger är ALLTID vid min sida när jag är sjuk, annars är han totalt Mikes lilla bebis. Apache ser bara mig även om han lyder Mike också så märks det att han är mycket enmannahund. Relationen jag har med alla fyra är obeskrivlig. Jag vill fortfarande tävla en dag, men hundens välmående kommer alltid först och jag ångrar inte en sekund att jag tog en rescue trots hans bagage. Frodo, jag ville ha rasen i tio år och föll pladask när jag såg hans valpbild. Efter Digger blir det Pekingese, en ras Mike haft förr och saknar. Vad det blir efter Ixxi vet jag inte än. När Frodo, Apache och pekingesen vuxit upp och fått vardagshyfs blir det nog satsning på en tävlingshund, får se. Jag hoppas jag har många fler år med Ixxi som är väldigt kry, Digger däremot börjar jag oroa mig för. Han tappar vikt men alla värden hos veterinären är normala. Han är tunn sen innan men han fyller 13 i april så jag börjar planera, leta uppfödare och förbereda mig. Jag kommer sköta pälsvården även på den. Jag har en egen trimstation. :)

Vi har även hästar, kossor en åsna och katter och jag bor i skogen i södra Minnesota. Jag lever drömlivet. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
1# vilka fina hundar du har, och en jätte fin kossa!

Lillan tog vi över av svärmor. Är hon som fött upp henne, men hon hade mamman och systern (från annan kull) också och vi tog över Lillan när hon var runt 6-8 månader (minns inte exakt) men jag hade med henne till gymnasiet redan från det hon var valp. Lillan är född 17 november 2007 och är en sankt bernhard. Osäker när det kommer till främlingar men supergo mot folk hon känner. Tror att hon är mindre än vad hon är ibland 🙂 Älskar pipleksaker och att vara i skogen. Vår gosiga "nallebjörn"❤️

Roxy är en papillon/chinese crested powder puff född 16 september 2013. Min svärmor som fick kullen. Hon frågade om jag ville ha en valp och efter mycket tänkande sa jag ja. Och valet föll på Roxy vilket jag inte ångrar en sekund! Hon är verkligen min lilla prinsessa❤️ Hon är framåt, busig, mysig/kelsjuk, hittar på bus och man får många goa skratt av henne. Hon kan vara lite feg i början men brukar släppa snabbt.

Happy är en chinese crested född april 2014. Halvsyster med Roxy. Hon var ute på foder men av olika anledningar kom hon tillbaka och då fick hon komma hit. Och hon har ändrats så mycket sedan hon kom hit! Mer framåt, livligare, och hon har lärt sig en hel del. Hon coh Roxy verkligen älskar varandra också och märks att Happy älskar att bo här. Hon känns som vår trots att vi inte står som ägare. Tror hon kommer utvecklas ännu mer med tiden. Älskar att vara ute och busa.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Namn: Trassel
Ras/blandras (vilken): Mudiblandis
Klipper ni hunden?: Vi klippte bakom öronen förut pga att det lätt tovade sig där, men nu är vi noga att borsta där istället.
Övrigt: Han är född sept-13, och kom till oss vid 7 månader och då blev vi hans fjärde och sista hem 🙂 Han älskar att dra, vi tränar både barmark, skidor och dragweight. Och han har ett ståöra och ett hängöra 😍
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Kennelnamn: Inget kennelnamn
Namn: Zippo
Ras/blandras (vilken): Amerikansk cocker spaniel/sheltie/PON
Klipper ni hunden?: Japp, vi rakar honom när pälsen blir lång, dels på vintern för att slippa "snöbollar" i pälsen, och på sommaren för att undvika våtexem och svamp i tassarna och öronen. På bilden är han dock orakad.
Övrigt: Grannskapets eviga valp. Alla vi möter tror han är en valp och blir nstan chockade när vi berättar att han är född 2007 och har gått igenom valpstadiet för väldigt länge sen ;) Men hela han är vädligt valpig så jag förstår dem, men nu har det börjat krypa fram små grå strån här och där som påminner oss om hans ålder. Min första egna hund.

Kennelnamn: Inget kennelnamn
Namn: Alice
Ras/blandras (vilken): Chinese crested, oreggad
Klipper ni hunden?: Rakar över ryggen, i ansiktet och strån lite här och där
Övrigt: Min lilla envisa pärla. Förstår inte vad jag gjorde innan jag fick denna duracellkanin, men dagarna var nog rätt långsamma ;) Allt ska gå fort, utom när hon ligger innanför tröjan och myser. Bästa hon vet är all slags mat, när det snöar och man kan fånga snöflingor i luften, värsta hon vet är kläder, vatten och grannens rottweilerhane.

Kennelnamn: HS11221 Gletta
Namn: Gletta
Ras/blandras (vilken): Labrador
Klipper ni hunden?: Rakar henne på sommaren då hon blir så varm och inte vill gå på promenadet
Övrigt: Självständig dam som vet vad hon vill. Vissa dagar ska hon välja väg på promenad och vägrar gå dit man själv vill. Är väldigt liten för att vara labbe (enbart 22kg trots att hon snart är elva år). Hon läste aldrig på om sin egna ras för apportera tycker hon är en otroligt dum lek, hon kan möjligtvis hämta något två-tre gånger sen undrar hon bara varför man bara kastar iväg sakerna igen. Simma är skoj i äckliga pölar men apportera och simma i renare vatten är ingen höjdare. Älskar att springa runt i bergen och är en hejare på att ta sig fram bland stenar och skrevor. Lärde sig tidigt att istället för att själv klia sig i skorvig snö kan man låta husse och matte dra en medan man ligger på rygg. Träna sig själv att vara ensam och är rädd för mina kaniner och fåglar.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Kennelnamn: Oscar
Namn: Fjant
Ras/blandras (vilken): Powderpuff/Pudel
Klipper ni hunden?: Har varierande frisyr, oftast nerklippt till praktisk frisyr beroende på årstid då han har kass kvalitet på päls så den tovar sig direkt.
Övrigt: Bott hos mig i ett år men är egentligen min kompis hund. Blir 13 år i år men är fortfarande pigg ute, dock börjar han bli lite dement. Har svår separationsångest och kan enbart bli lämnad hos ett fåtal personer. Har tyvärr patella problem. Har riktigt lång tunga och som valp stack den alltid ut en bit ur munnen på honom. Fick för några år sedan svansen bortopererad pga tumörer. Älskar Gletta och försvarar henne mot alla hanar som törs nosa på henne. Är älskad av min kanin Kenzie som gärna busar med honom. Är 100% säker med både kaninen och duvorna vilket är riktigt skönt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Åhh, vilka fina hundar alla har!

Kennelnamn: Meder´s GoldDog Chinwendu
Namn: Grim
Ras/blandras: Staffordshire bullterrier
Klipper ni hunden?: Eftersom rasen är korthårig så behöver den inte klippas. 🙂
Övrigt: Född 12 april 2010 och fyller alltså 5 år snart. Har haft oturen att drabbas av den tråkiga sjukdomen SLO.

Kennelnamn:
Meder´s GoldDog Divinium Liv
Namn: Evi
Ras/blandras: Staffordshire bullterrier
Klipper ni hunden?: Har svarat på det ovan.
Övrigt: Min superhärliga fröken, född 3 juni 2011 och hon blir alltså 4 år i sommar. Var fodervärd men numer är hon min, sen röntgenresultaten kom in.
Kennelnamn: Lundens Bellagotto Angels Fire
Namn: Jax
Ras/blandras (vilken): Australian Shepherd
Klipper ni hunden?: Ja, trimmar öron, tassar, svans, rumpbyxorna och ibland magen när han ska bli utställningsfin. Annars trimmar jag bara tassar.
Övrigt: En väldigt glad, säker och sprallig kille med en ganska stor arbetsmotor. Han älskar pussar och all uppmärksamhet han kan få.