Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2864 ggr
wonderland
1

Stressad hund

Hur ska man gå tillväga för att en stressad hund ska känna sig trygg/acceptera att möta andra hundar,( som har problem med hundmöten) Vilket resulterar i utfall/morrningar och tröstande hos matte/husse?

Wellcraft
0

Träna passivitet & kontakt.
Börja på avstånd och utsätt inte hunden för situationen den inte klarar av (gör hunden ett utfall så har man gått för fort fram):
Ge mycket stöd som hundförare, visa att du finns med hunden och att det är du som bestämmer & hanterar situationer.
Kör passivitetsövningar på ett ställe där många hundar passerar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Majken!
6

Beror helt på vilken typ av hund du har. Min hund har väldigt kort stubin, hetsar upp sig själv snabbt och lugnar sig långsamt, på den typen av hund skulle jag inte alls rekommendera det som #1 nämner, medan det kan fungera perfekt på en annan typ av hund. Med min explosiva hund gäller lydnad lydnad lydnad, hon får inte ta egna beslut, hon får inte glo på andra hundar och jag har lärt in det beteende jag vill ha (vilket är ett fotgående med kontakt) under hundmöten. Det ger heller ingenting att träna passivitet utan att ha en uppgift att fokusera på, då hon bara varvar upp och har stora problem att varva ner igen. Du behöver fundera över vilken typ av hund du har och hur du kan hjälpa den på bästa sätt.

Aasta
0

Jag skulle vilja ställa frågan. Hur trygg och lugn är du/ni?

Börja från början med er hund. Som om det var första dagen ni möttes. Ta ett djupt andetag så att du/ ni känner er trygga. Börja inte med att trösta en rädd hund för det är att säga till hunden att den är duktig.

Börja att leda hunden med  att du säger till vad du vill att hunden ska göra. Du måste hitta en väg som du känner dig trygg i för att få hunden trygg. När du kan få hunden att lita på dig så kommer hans utfall att minska lite. Börja med att han gör detta hemma till att börja med men fortsätt att leda honom hela tiden även när du går ut med honom. För om du inte leder hunden så försöker han leda dig där finns inga alternativ i hundens språk, leda eller följa finns inget annat.  Jag talar bara om början till ett gott förhållande med din hund. " En hund kan aldrig leda en människa inte ens ett barn, barnet lär sig att leda en hund fortare en du och jag.  :)

Dumpuck
0

Som #2 nämner så beror det helt på vad för typ din hund är, passivitets träning passar inte alla typer och är något som bör tas hänsyn till.

Ta reda på vilken typ av hund du har, sedan finns det en del saker man kan göra. Viktigt är att välja en sak och köra på det ett tag, att variera kommer bara leda till frustration och osäkerhet då "uppgiften" inte blir tydlig.
Nedan kommer lite förslag.

• Passivitet, sitt med hunden på bra avstånd där det förekommer andra hundar. Beröm när hunden kollar bort, sätter/lägger sig självmant med lugn röst. En glad röst kommer bara att dra upp hunden i varv igen och träningen blir mer eller mindre ogjord. Ha gärna en leksak/tuggben med som hunden får ha under tiden då det kan underlätta.

• Träna lydnad, hunden ska ha stenkoll på dig vid varje möte och belöning därefter

• Ignorera mötande hund, spänning från dig smittas direkt av sig till speciellt din men även den andra hunden och ett misslyckat möte är ganska uppenbart i det läget - fortsätt bara gå som om att det inte kommer en annan hund.

• Trösta INTE oavsett hur mötet går, ömkande bekräftar bara att situationen är farlig och kommer enbart förvärra alt. blir det beröm för hunden att den gjorde rätt - IGNORERA hunden om mötet inte går bra, fortsätt gå bara

• Sätt hunden ner i lagom tid innan mötande hund, försök se den mötande innan din hund gör det och ge den därefter en uppgift. Sitt kvar tills den mötande gått förbi, beröm bra möten och ignorera dåliga

• Kolla om du har någon granne med en lugn hund som du kan träna möten med

• Skvallerträna - klicka in hunden så den vet att klick = godis, klicka varje gång den kollar på en annan hund och när den fattat detta klart och tydligt så vänta ut tills hunden självmant kollar på dig  - klicka och ge godis. Utöka stegvis så att hunden tillslut kopplar hund = gå in till sidan. Skulle hunden inte kolla på dig så får du backa och fortsätta klicka när den ser den andra hunden.
    Här gäller det också att du själv ser den mötande hunden och att du kickar direkt du märker att din hund upptäcker den.

• Låt din hund få i uppgift att bära något under hela promenaden eller just vid mötet, detta kan få vissa hundar att bry sig mindre om den mötande. Om du bara låter den bära just vid mötet så se till att ge hunden saken i god tid och gärna innan hunden själv sett den mötande, men ha då också i åtanke att hunden kan koppla det till att bära = mötande hund. Därför skulle jag rekommendera att hunden får bära redan från början, variera gärna sakerna.

Där var lite kort med olika saker du kan göra, välj en som du känner passar din hund och utgå därefter.