Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2603 ggr
[Quellii]
0

Omkulldragen :P

Nalle, stark som en björn ^^ Jag åkte efter asfalten på mage efter honom idag.. :P

Jag såg en gråhund (?) komma från motsatt håll och jag bad Nalle sitta ner i god tid, jag pratade hela tiden med honom, och när hunden nästan gått förbi och jag trodde att det var lungt så tar Nalle ett språng mot hunden och drar ner mig :P Så nu har jag sönderrivna Jeans, skrapsår och tanten med hunden måste blivit rädd.. :P

Hur ska jag göra för att Nalle ska sluta med detta, det gick ju framåt där ett tag, men nu känns det som att vi tagit nååågra steg bakåt igen.. Man vet ju aldrig om Nalle blir attackerad nästa gång!

TinaH
0

har du inte gen boll, eller flossrep du kan ha med dig och ta fram vid sådana möten, så du kan avleda honom med?
och forstätta snacka med honom och belöna honom under tiden?

boll i snöre är toppen! =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

[Quellii]
0

Ojoj :P Jaa nog kan jag göra det, men oftast så blir han helt avskärmad från mig när han ser en hund :P Han märker inget annat x)

Vattnadal
0

Försök gå av vägen opch hålla ett avstånd han klarar av, och berömma, ge godis, leka eller så, till hunden passerat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Therese_Melberg
0

Har samma problem med min JR (fast i lite mindre format då). Jag kan vifta hur mycket jag vill med leksaker framför näsan på honom, han skulle inte bry sig ett dugg om det var en annan hund i närheten. Godis kan funka om man kan gå av vägen så man inte behöver möta hunden så nära.  Folk måste tro att man är galen när man helt plötsligt springer 50 meter upp i skogen och börjar vifta med köttbullar, men så är det när man är hundägareGlad bättre det än att han ska behöva bli jättestressad och bita någon, eller ännu värre, bli biten då det oftast är jättestora hundar som han skäller på (tror att han egentligen är rädd för dem)

AnneN
0

Prova att ställa dej framför han så han inte kan se den andra hunden

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Quellii]
0

#3 Det ska jag prova :)

#4 Haha ^^ Jaa det är ju inte lika stort motstånd när dom drar ;D Och jag håller med, det skulle nog se kul ut om man springer iväg sådär ;D

#5 Jaa, det har jag testat, men han är stark och snabb så han ser iaf xD

Noa-Nisse
0

prova med nosgrimma kanske ?

Medarbetare på Hundar.ifokus

AnneN
0

Om du vill komma hit till Luleå så skulle jag kanske kunna hjälpa dej med träningen…

_**/Mvh Anne

kerstinjoh
0

Jag har provat det mesta på min bångstyrige Alfons. Nosgrimma var mycket effektivt. Han rörde sig inte ur fläcken!Räcka ut tungan

AnneN
0

Med nosgrimma så kan hunden få nackskador om den tvärrycker till eller gör som en bekants hund och total ignorerar grimman och sliter allt han har ändå.

_**/Mvh Anne

OzzyochJag
0

Jag hade samma problem med min hund.
Jag försökte med allt, sitta ner, brotta ner, ignorera, lyfta upp… listan kan göras lång.

Det som tillsist, efter nästan 7 år fungerade var att:

1. Aldrig titta på den mötande hunden, bara gå och titta rakt fram.
2. När Zalo gjorde minsta tendes att titta på den andra hunden så puttade jag till honom med knät i sidan och sa skarpt eheh.
3. Alltså ingen längre fysisk kontakt med hunden.
4. Läderstryp bakom öronen när jag såg att vi hade hundmöte på gång.
5. Aldrig låta Zalo gå för mig.
6. Han fick inte heller vända sig om och titta efter en annan hund.

Efter några veckor hade jag en väldigt avslappnad och trevlig hund som inte brydde sig nämvärt om andra hundar.

*halti tar bort symptomen men botar inte problemet*

[Quellii]
0

Jag har nu testat att köpa en "dressyrsele" till honom, än så länge funkar den bra, men vi har inte mött någon hund på promenaderna ännu. Han drar knappt med den på. Men som det stod i instruktionerna använder jag bara selen under kortta svängar nu i början.

Förhoppningsvis är den lika effektiv när vi möter andra hundar :P

AnneN
0

dressyrsele = antidragsele???

_**/Mvh Anne

[Quellii]
0

#13 Alltså jag vet inte vad det heter xD Men jag kan fixa en bild så får du se :P

AnneN
0

Oki…

Men som jag sa tidigare i tråden så hjälper jag dej mer än gärna med träningen om vi kan träffas nån stans med hunden =)

_**/Mvh Anne

[Quellii]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild, min mormor och morfar använde en sån till sin rottisblandning som drog jättemycket och den fungerade på henne, nu är det mycket bättre och dom använder den knappt längre :)

[Quellii]
0

#15 Jaa jag hade tyckt att det vart en bra idé, men jag har inte körkort, och så är det inte min hund, det är mammas :P

AnneN
0

Aha, vet inte exakt hur just den där selen funkar, men endel anti-dragselar funkar så att då hunden drar så trycks dens armbågar in i sidan vilket naturligtvis gör ont och därför drar hunden inte.

Hur funkar din sele?

_**/Mvh Anne

[Quellii]
0

Den sitter från baksidan av halsbandet, bakom benen och tillbaka till framsidan av halsbandet, så det blir ett tryck under "armarna" och över nacken om han drar, så i början kände han det direkt och drog inte alls, då släppte även trycket :)
Lite dålig på att förklara x)

AnneN
0

Ok jag tror jag förstår hur du menar =)

_**/Mvh Anne

[Quellii]
0

Vad bra ^^ :)

Liss
0

usch, jag är inte alls för sånna där metoder. Man kan lära en hund sluta dra utan att ta till saker som en hund får ont utav. När hunden drar i en sån där antidrag sele så åker "remarna" in i armhålorna och hunden får skit ont! Klart som tusan han slutar dra då.. de skulle jag med göra.

Jag tror på att lära en hund, inte ta till snabba metoder som faktist inte hjälper i längden. Så fort man tar av selen kommer hunden dra igen.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Malin-A
0

håller med Lisette, en hund slutar ju dra om den får ont av det, så fort man tar bort det som gör ont kommer hunden att börja dra igen, o därmed så har man ju inte gjort något åt problemet långsiktigt, så i den mån det går o du kan så försök att lära honom att inte  även om du bara har vanlig koppel o halsband..

TinaH
0

Det finns aldrig några genvägar till att lära en hund,

men det finns alltid 100 olika saker att skylla på, för att man är "lat", "okunnig" etc. själv. =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Vattnadal
0

Fast om man har en hund som drar omkull en, kanske ett hjälpmedel är nödvändigt, till man komer längre i träningen. Dock skulle jag föredra en halti. Den gör inte illa hunden, även om den KAN skada vid snabba ryck.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Quellii]
0

Självklart finns det inga genvägar, det är jag medveten om, men Nalle är en stor och stark hund, och jag vill inte heller riskera att han själv blir skadad om han ska rusa mot en annan hund, han kanske blir attackerad eller påkörd om han sticker över vägen. Då tar jag hellre till hjälpmedel för att skydda honom.
Dessutom så fortsätter jag ju med träningen, det är ju inte så att jag bara använder selen och tror att det ska vara ett mirakelsätt? :P

kerstinjoh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#26 så sant. Jag har själv en stor odräglig Fundersam best, som jag kämpar med. Jag har prövat det mesta. Antidragsele, nosgrimma osv utan resultat.

Har man de här problemen med sin hund, så är det ett STORT problem och alla hjälpmedel är tillåtna och välkomna!

OzzyochJag
0

#12  Testade också en "gå fint " sele på Zalo, tog inte en vecka så hade han vant sig vid den och fortsatte att göra sina utfall.

Ta tag i problemet och träna bort det istället för att försök dölja det med diverse utrustning.
Kunde jag träna bort det på min 8 år gamla borzoi så finns det absolut hopp för din hund också.

Jag testade som sagt var så allt jag kunde tänkas hitta, men var Cesars metod som fungerade, så får man väl tycka vad man vill om honom.

kerstinjoh
0

# 28 Vilken av hans metoder?

[Quellii]
0

#27 Jaa det är ju jobbigt om man blir omkulldragen eller så, men jag hoppas hoppas hoppas att han fattar snart ^^

#28 Som sagt, jag använder selen samtidigt som jag tränar med honom. :)

Rommel
0

Jättejobbigt att bli omkulldragen av sin hund. HÄr är det lungt. Alla går jättefint och ingen drar omkull mig.

Var ute på en liten prommis i morse med hela gänget och vi såg en främmande hund, ett par meter ifrån oss. Men det var ingen nämnvärd reaktion på vovvsingarna. Smackade med tungan och alla gick med mig som om den andra inte fanns. Även valpen lyssnar på det "kommandot" nu.

V-lang
0

#27 håller med fungerar inget annat och man känner att orken börjar tryta då måste man kanske ta till nått för stunden för att bryta hundens beteende….och nu menar jag inte stackel eller elhalsband någon måtta får det vara ;)

OzzyochJag
0

# 29 Det jag skrev i mitt första inlägg.

kerstinjoh
0

# 33 Ok, det i #11. jag visste inte att det var enligt C's metoder.