Belgisk vallhund!
Jag tänkte höra med er andra om det är några andra här inne som har någon eller flera av de fyra varianterna? Vad hittar ni på med era belgare? Hittar era belgare på skämtsamma grejer när ni tränar eller för en gångs skull tar det lugnt inomhus? Dela med er av era erfarenheter, ni som inga belgare har får gärna också delta i diskussionen, här finns ingen "rasism".
Jag har två stycken troll, en grönis som kallas Luna och en lacke som kallas Kira. Varje dag är fylld av nya skämtsamheter och nya lärdomar, exempelvis när Luna var valp så hoppade hon upp i min famn när jag satt med min laptop och lyckades trycka in så att skärmen vreds 180 grader, allting blev bak och fram och upp och ner. Det tog en stund innan vi listade ut hur vi vände skärmen tillbaka.
Bifogar bild senare på trollen.
Hahaha min terve blir väldigt kelsjuk när jag/pappa sitter med ipaden vid bordet, då hoppar hon upp i soffan och klämmer sig emellan paddan och trycker sig mot oss. Hon tar också tassarna på skärmen och "bläddrar" :) Ellie hittar också på bus när vi är för tråkiga, då kan hon komma med en sko eller något annat och visa vad hon har, hon vet nämligen att dem är fy, då åker öronen uppåt och blicken blir busigare haha. Vi klickertränar tricks, går promenader, passivitetstränar mycket, och busar mycket, hittar också på mycket annat. Tycker tervuerener är så roliga för dem har så mycket humor, glimten i ögat och vet väl när man skojar med dem :)
Luna gör detsamma med skor, ibland hör vi henne komma dånande med en sko, låter som om någon hoppar på ett ben. Då får hon med ett fy medan vi knappt kan låta bli att garva. Kira är en tjej som lätt plockar upp sinnesstämningar, min sambo var riktigt arg en dag och hon känner självklart av det så hon hoppar upp och ger en björnkram. Husse försöker puffa bort, men Kira håller fast tills han lugnat sig och kramar tillbaka och då går hon därifrån. Smart tjej, husse brukar dock aldrig vara sur, men skoj att hon förstod vad som behövdes.
En lacke? Vad spännande, dom är ju rätt så ovanliga!
Jo, det är dom, lite synd eftersom avelsbasen blir så snäv. Men mallen går fint att blanda in här och där, kiras morfars far var malle. Är det något ni undrar angående min lakke så svarar jag gärna på det, men andras lakkar där är min kunskap begränsad. Vad har du för nåt #3?
Lägg upp en bild! Vilket kennel kommer hon från? Det finns väl bara 5 lakke-kennels i Sverige nu?
#4 Jag har ingen belgare, jag har bara sällisar😃 Än så länge…😉
Jag har inte haft någon egen belgare men levt med, tränat och tävla med några tervar. En BRA belgare är en fantastisk hund som du kan ha inom nästan vilken gren som helst och det på elitnivå - men en dålig är en ren katastrof.
Det var otroligt roligt att träna med tervarna, alltid "på" vad man än ville göra med en härlig entusiasm men jag kan inte neka till att livet blev enklare sedan vi gått över till jaktlabbe.
Men belgarna, i synnerhet tervarna, ligger mig varmt om hjärtat fast jag blir mörkrädd när jag ser vad en del uppfödare avlar på. Tyvärr är de lite för vackra för sitt eget bästa och alla inser nog inte vad det är för slags hund de köper när de skaffar dem.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Jag hade gärna lagt upp en bild, men jag och hundarifokus webbsida verkar inte komma överens. Kira kommer från kennel vajert, finns inte så många kennlar i Sverige, men rasen är så liten så det gör ingenting. Tyvärr är det de som du skriver ovan som jag också upplevt med tervarna. Vår grönis är lika energisk och älskar att jobba, hon sätter igång oss när vi slagit oss ner i tv-soffan, men hon har en tydlig avknapp. Kira är även hon energisk och älskar att jobba, men har du en dag där du är riktigt dålig, så kan du utan problem ligga och sova med henne halva dagen. Nästa dag kan du köra en hel dag med spår, lydnad, sök och annat..då blir hon överlycklig. Har funderat på jaktlabbe, de ligger mig varmt om hjärtat då jag var kompis med en som barn.