Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 3332 ggr
Vaargen
0

Smal jack russell terrier?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla, jag äger en jack russell tik. Normalvikten för denna ras är ca 5–6 kg enligt SKK. Inte vägt min hund på ett tag men senaste gången jag vägde henne så vägde hon cirka 5 kg. 

Jag lägger upp två bilder här, skulle vilja ha hjälp att avgöra om hon ser smal ut? hon får alltid bra mat(bra torrfoder) men hon har ingen vidare aptit hon vill hellre tigga macka (även om hon inte får något)

Fridaaaa
0

Tycker hon ser lagom ut 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vaargen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är den andra bilden

Frida B
2

Perfekt :) Hellre lite undervikt än övervikt, men tycker hon ser perfekt ut :) Sedan är det svårt att se på sådana bilder tagna uppifrån, bättre rakt från sidan.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mischa
0

Ser perfekt ut, men bilder är inte alltid sanningsenliga när det kommer till hull/kondition. Det bästa är ju såklart att alltid kunna känna igenom djuret.

≧◔◡◔≦

russin
3

Oavsett normalvikt på en ras, så måste man gå efter hur ens egen hund ser ut. Kan nämna en kompis och dennes två cavalierer - båda vuxna hanar och ena väger 5,5 kg och den andra 11,5 kg. Ingen är överviktig, bara väldigt olika stora🙂

Jag tycker din hund ser väldigt lagom ut och det är roligt att se en russel som inte ser ut som en tunna.

[Daniela1983]
0

Jag tycker hon är lite för smal runt midjan, kan gå upp litegrann.

LyQa
0

Så länge hon känns bra så skulle jag inte oroa mig, hon ser jätte fin ut. :)

LinaK
2

Du ska inte gå efter rasstandarden när det kommer till jack russell, storlekarna varierar jätte mycket inom rasen. Min hane väger nästan 12 kg och är absolut inte fet. Han är bara stor men proportionerlig :) Tycker din tik ser fin ut! Tikarna inom rasen har ofta en välmarkerad midja.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Hiro
0

Du ska känna revbenen då du känner efter men ska inte behöva "gräva" för att hitta. Ser du revbenen så är hunden för mager (undantag - vissa vinthundar)

russin
0

Hunden ser heller inte så gammal ut ? är den i en ålder då den fortfarande växer ?

Vaargen
0

Hunden är snart 2 år, men jag vet redan det där med att man kan känna av revbenen och jag ser dem absolut inte.

[Forest]
0

Även jag säger att hunden ser bra ut i hullet.

Wellcraft
2

Hellre lite övervikt än lite undervikt.
Skulle hunden bli allvarligt sjuk så behövs det något att ta ifrån. Utan fettreserver osv kan det gå illa.

Hunden ser bra ut, dock tycker jag hen verkar omusklad, men samtidigt ser kroppen ung ut - vilket kan vara orsaken.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frida B
0

#13 jag säger tvärt om. Hellre lite undervikt än övervikt. Kroppen tar så in i bomben på övervikt, lederna, ålderförkalkning och hela köret.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wellcraft
2

#14 Lite övervikt skadar knappast, undervikt skadar precis lika mycket - men likadant där så är lite undervikt inte heller särskilt farligt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

oh-la
0

Det här med att "lite att ta av" behövs är helt fel. En liten övervikt sliter mycket mer över tid både på leder, kärl, hjärta och andra organ. Skulle ett djur bli sjukt finns möjligheter att öka energiintaget, men det är snarare skadligt med en övervikt även om den är liten. Hellre musklad och i god kondition än extra vikt för både hälsa och vid sjukdom. Jag tycker det är en kalasfin jrt. Kanske lite mer muskler, men inte mer hull.

Wellcraft
0

#16 Fast det där låter mer som en personlig åsikt och inte som forskning.
Jag lyssnar på min veterinär, han pratar sällan skit.
Min hund mådde som sämst när han var lite för underviktig, var inte alls mycket.
Sårläkningen var långsam, han var svagare och hämtade sig inte alls lika fort efter sedering han fick i samband med röntgen.
Nu är han välmusklad, något halvt kilo minus "övervikt" och mår som bäst, observera - han är ej fet eller överviktig, men han ligger mer åt det hållet än undervikt.
Sårläkningen går fortare (ja han drar på sig en hel del småsår), han hämtade sig fort efter sedering i samband med kastration och är smidigare, snabbare och starkare.

Det är individuellt & handlar mycket om personliga åsikter. Sedan avskyr jag folk med tydligt överviktiga eller underviktiga hundar, men att hunden är lite mer åt något av de hållen bryr jag mig inte särskilt om.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

taylor__lambert
0

Tycker hon ser fin ut från vad man kan se på fotot, men det är ju också ibland svårt att avgöra ifrån ett foto, själv kan jag tycka att hon ser liten ut men ja, tycker nog hon ser helt ok ut :) har lärt mig att det är dom tre sista revbena man ska känna någorlunda tydligt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frida B
0

#18 man ska känna alla revben tydligt men inte se dom ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

oh-la
0

#17, det är inte en personlig åsikt. Det grundar sig på ganska grundläggande kunskap om övervikt och hur övervikt påverkar en kropp. Det finns ingen sund övervikt. Att det finns variationer och individskillnader säger jag inget om, men att rekommendera en generell övervikt, om än så liten, när det är bevisat gång efter annan att övervikt leder till ökad risk för både sjukdomar, som diabetes, och ledproblem känns helt galet.

taylor__lambert
0

#19 beror ju också på vad man har för hund, en JR, ja då kan du säkert känna alla revbenen, på mitt fluff, nja, inte direkt, så det är ju individuellt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Fridaaaa
0

Jag har hellre något mer hull än för lite, men såkalrt handlar det inte om övervikt/fetma eller osunt. För smalt är ju inte bra heller för kroppen.
Och lite mer hull är inget som påverkar leder mm heller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sofia1992
0

Håller med om att lite ( OBS lite) övervikt är bättre än undervikt. Jag pratar absolut inte om fetma. Om en underviktig hund blir sjuk kan det gå illa. Om min hund Egon skulle ha varit ens lite underviktig när han blev ordentligt sjuk vid 1 års ålder skulle han inte ha överlevt…