Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 9170 ggr
Dodgystyle
0

Torr nos

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har en Tibetansk terrier på 9 år som lider av torr nos.

Har efter råd och rön smörjt in nosen med vasselin under en tid och det har delvis lindrat, men problemet kvarstår. Som ni kan se utifrån bilden är nosen torr och fnasig, och det bildas också slem/var.

Är det någon som känner igen problemet och vet en lösning?

[Juel70]
1

Oj stackars liten 😕 Har vet  tagit prover så att man kan utesluta hudbakterie? (Eftersom där finns både slem och var)

Helosansalva  är vara både mjukgörande och bakteriedödande.

taylor__lambert
2

Minns när jag var på hundstallet som praktikant så hade en som jobbade där en hund med samma problem, han sa att det fanns ju inte mycket annat att göra än att smörja in nosen 5 ggr om dagen (för honom iallafall) och han smörjde med helosan salva och militärsalva har jag för mig

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Juel70]
1

Nu ska man ju tillfråga vet, men skulle man även kunna använda en mild kortison salva till det där?  Vad är orsaken till torr och varig nos?

russin
4

Smörj inifrån via maten - fiskolja och/eller lammfett som innehåller omega 3 är bra för detta. Kanske även Viacutan.

Dock skulle jag först söka veterinär om jag vore dig och du inte har gjort det, för torr nos är en sak - en nos som varar är en helt annan. Kan vara så att du förutom smörjning "inifrån" även behöver en anibiotikakur.

Dodgystyle
1

Stort tack för all tips!

Visste inte att det fanns bakterier som kan ställa till det på det viset. Man lär sig något nytt. Har nu gett honom omega 3 och ska fixa salva, om det inte ger resultat så blir det ett besök hos veterinären inom kort.

Cahira
3

Jag skulle åka in till veterinär på momangen för dedär kan vara nåt med bihålorna eller autoimmun eller nåt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2

#5 - jag tycker gott hunden är värd ett veterinärbesök oavsett och det ganska omgående. Det där ser ärligt ut att göra ont. Omega 3 är kanonbra smörjning inifrån, men det kommer ta sig lilla tid innan det ger effekt (räkna med några veckor) och så länge tycker jag inte hunden ska gå med varig nos❤️

[Daniela1983]
0

Håller med, ett veterinärbesök ganska omgående. Har hunden gått länge med det här? :(

russin
1

Även om själva nosen är torr, så har jag sett mycket värre exemplar (vanligt hos plattnosiga hundar t ex) - men aldrig någon som varar på det sättet. Helt klart är det något annat som är fel. Dels ser hunden ut att ha ett sår som går upp ovanför ena näsborren och ger blodblandat var och dels så verkar varet komma inifrån nosen vilket indikerar att något är väldigt galet.

Dodgystyle
2

Tack för svar!

Ni har rätt, ska boka in tid hos veterinären. Bäst att få ett definitivt svar på vad som är orsaken. Problemet med nosen uppkom under förra sommaren.

russin
0

Bra - uppdatera gärna sen, då jag ärligt aldrig sett en nos som ser ut så här. Alltid bra att lära sig mer om vad som hänt och vad det beror på🙂