Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2353 ggr
cawn
0

Torrfoder

Vilket foder är bäst: Royal Canine Adult för små hundar eller Pedigree Vital Protection för små hundar till en vuxen normalt aktiv Papillon?

Hon får hemgjord mat till ”middag” var dag, så det här är bara till ”frukost”.

Fridaaaa
5

Skulle personligen inte köpa någon av dem.

Har du möjlighet till färskfoder? Då hade jag kört på det.
Annars tex: Acana, orijen taste of the wild, canagan som torrfoder

Vad menar du med hemmagjord mat?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SuperLimm
3

Skulle inte ge något av fodren alls faktiskt.  Finns många andra billiga sorter som är bättre.

Mvh Linn

cawn
0

Med hemgjord mat menar jag sån som jag alltid har gett mina vovvar; oftast välkokta makaroner/ris o sen en del från en sån här liten fyrkantig hundterrin (Doggy) som man köper på ICA/Konsum.

Fridaaaa
4

#3 Hade skippat det helt. Pasta är inget för hundar, inte risk heller egentligen och inte sån doggy heller 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hildgrim
1

Hade inte ens gett någon av dem som godis. :p

Sugar Mist
3

Ingenting av de fodersorterna och hade inte gett dom hemlagat om jag inte var riktigt duktig på näringslära, och visste vad som försvann i tillagningsprocessen. 
Genom att deras foderbas består av spannmål(Läst via #3) som hunden inte har någon nytta av över huvud taget annat än som bukfylla, så drar jag en snabb slutsats av att din kunskap om hundens näringsbehov inte är speciellt god, men det är okej, en blir aldrig fullärd :)

Vill du ge "hemlagat" kan du ge färskfoder och läsa på om BARF(Bones and raw food) och sedan fasa över till det, då får du pyssla med hundens mat och får bra koll på hundens foder och vad den får i sig, samtidigt som hunden berikas.
Du kan läsa om BARF på BARF.ifokus.se, där finns många informativa artiklar och folket där är oftast väldigt kunniga och erfarna om BARF'andet, själv barfar jag inte längre då jag inte har tid för allt tricks som kommer med "hemlagad" mat, men det är riktigt kul att se hundens uppskattning och skillnaden på både hundens energi, päls och ffa, tänder!
Råa ben är naturens egna tandborste och det är sällan hunden får dålig andedräkt av denna typen av mat :)

-

russin
1

Jag gillar inte alls Royal Canin, men jag skulle alla gånger välja det framför pedigree om jag inte hade något annat att välja mellan.

Wellcraft
0

#6 Förklarar bra.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

russin
1

#6 - Håller med om förklaringen, för ibland blir jag jag lite mörkrädd när folk rekommenderar att utfodra enligt BARF - utan att samtidigt berätta att man då ska sätta sig in i lite mer näringslära. Det är inte bara att slänga till hunden lite ditten och datten och hoppas på det bästa🙂 Bättre då börja med färskfoder och sen ta ett steg i taget och börja lära sig mer.

lizton
0

Om det står mellan  RC och Pedigree väljer jag RC,  men det finns bättre foder än RC.  Bättre är t ex  Acana för små raser, Kingsmoor eller Olivers spannmålsfria för små raser. Fodren finns i nätbutikerna. Olivers finns i deras egen butik på nätet. Jag skulle se upp med om det finns ris i fodret.  Ris innehåller arsenik och det är extra skadligt för en valp eller en liten hundras att äta ris varje dag. Små hundar äter mer i förhållande till sin vikt.

Bobbymilu
1

Min lilla hund har varit väldigt kräsen och ännu mer när tikarna i grannskapet löper, men nu sen vi köpte en låda djupfryst Nordic Hundfoder är det inga problem, han äter 100 gram morgon och kväll och är fylld med energi och är mer vaken och lekfull.